Švédský expert seznámil české odborníky s využitím gumoasfaltu
Rubrika: 2012
Thorsten Nodgren ze Švédské silniční správy přijel na konci ledna do Česka, aby seznámil české protějšky z Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, Sdružení pro výstavbu silnic a špičkové akademiky se zaváděním nových technologií při stavbě komunikací.
Hlavním tématem setkání bylo využití gumoasfaltu při stavbě silnic. Na jeho zkoušení se Švédy spolupracuje stavební fakulta Vysokého učení technického v Brně, na níž se Nodgren zúčastnil odborného semináře. „Náš hlavní cíl při zavádění nových technologií na pozemních komunikacích ve Švédsku je zvýšení bezpečnosti. Ve Švédsku se podařilo snížit počet smrtelných nehod z 275 v roce 2007 na 175 v roce 2009. Švédsko je v této statistice nejlepší na světě, vize švédské administrativy jde však ještě dál: Žádný mrtvý na silnici. A gumoasfaltový povrch je jedním z příspěvků ke zvýšení bezpečnosti,“ uvedl Nodgren.
Gumoasfalt má lepší protismykové vlastnosti, snižuje hluk i koncentraci prachových částic a prodlužuje životnost komunikací. Ekonomickou výhodou jsou i nižší náklady na opravu. Švédové testovali gumoasfalt tři roky a od roku 2008 jej položili na dvaceti úsecích s celkovou délkou 90 kilometrů.
Vzhledem k tomu, že teploty v severských zemích jsou oproti střední Evropě výrazně nižší a silnice v některých oblastech jsou značnou část roku pod sněhem, používají se zde pneumatiky s hroty. Z toho důvodu jsou kladeny zvýšené požadavky na vlastnosti asfaltových směsí obrusné vrstvy, především dlouhodobou životnost, kterou by měly gumoasfalty splňovat.
„Abychom mohli vyhodnotit vlastnosti gumoasfaltu v těchto podmínkách co nejdříve, většina zkušebních úseků byla navržena na nejvytíženějších komunikacích. Z prvních zkoušek vyplývá, že gumoasfalt lze použít i v těchto těžkých klimatických podmínkách a při vysokém dopravním zatížení,“ vysvětlil Nordgren.
Zajímavá variantou je i využití levného gumoasfaltu na prodloužení životnosti starých betonových dálnic, které se překryjí vrstvou 35 až 40 mm gumoafaltu a bez údržby vydrží čtyři roky. Složení hmoty se může lišit podle lokality a jejích klimatických podmínek. Ve Švédsku se používají spíše hrubozrnné směsi.
V loňském roce vstoupil projekt zavedení gumoasfaltu již do své druhé fáze. V současnosti jsou ve Švédsku k dispozici předběžné technické specifikace pro různé typy směsí na různé typy vozovek. STA jedná s dodavatelskými firmami o rekonstrukcích starých komunikací vyrobených pomocí gumoasfaltu a o vhodném blenderu pro zajištění kontinuální výroby gumoasfatové směsi, tak aby byla výroba gumoasfaltu maximálně efektivní.
„Jsme přesvědčeni, že gumoasfalt je vhodný koncept pro švédské silnice,“ shrnul Nodrgren dosavadní zkušenosti a jedním dechem dodává: „Při zachování správného technologického postupu a kázně lze gumoasfaltové směsi vyrábět ve velmi vysoké kvalitě,“ dodal Nordgren.