KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2012    Švédský expert seznámil české odborníky s využitím gumoasfaltu

Švédský expert seznámil české odborníky s využitím gumoasfaltu

Publikováno: 7.2.2012
Rubrika: 2012

Thorsten Nodgren ze Švédské silniční správy přijel na konci ledna do Česka, aby seznámil české protějšky z Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, Sdružení pro výstavbu silnic a špičkové akademiky se zaváděním nových technologií při stavbě komunikací.

Hlavním tématem setkání bylo využití gumoasfaltu při stavbě silnic. Na jeho zkoušení se Švédy spolupracuje stavební fakulta Vysokého učení technického v Brně, na níž se Nodgren zúčastnil odborného semináře. „Náš hlavní cíl při zavádění nových technologií na pozemních komunikacích ve Švédsku je zvýšení bezpečnosti. Ve Švédsku se podařilo snížit počet smrtelných nehod z 275 v roce 2007 na 175 v roce 2009. Švédsko je v této statistice nejlepší na světě, vize švédské administrativy jde však ještě dál: Žádný mrtvý na silnici. A gumoasfaltový povrch je jedním z příspěvků ke zvýšení bezpečnosti,“ uvedl Nodgren.

Gumoasfalt má lepší protismykové vlastnosti, snižuje hluk i koncentraci prachových částic a prodlužuje životnost komunikací. Ekonomickou výhodou jsou i nižší náklady na opravu. Švédové testovali gumoasfalt tři roky a od roku 2008 jej položili na dvaceti úsecích s celkovou délkou 90 kilometrů.

Vzhledem k tomu, že teploty v severských zemích jsou oproti střední Evropě výrazně nižší a silnice v některých oblastech jsou značnou část roku pod sněhem, používají se zde pneumatiky s hroty. Z toho důvodu jsou kladeny zvýšené požadavky na vlastnosti asfaltových směsí obrusné vrstvy, především dlouhodobou životnost, kterou by měly gumoasfalty splňovat.

„Abychom mohli vyhodnotit vlastnosti gumoasfaltu v těchto podmínkách co nejdříve, většina zkušebních úseků byla navržena na nejvytíženějších komunikacích. Z prvních zkoušek vyplývá, že gumoasfalt lze použít i v těchto těžkých klimatických podmínkách a při vysokém dopravním zatížení,“ vysvětlil Nordgren.

Zajímavá variantou je i využití levného gumoasfaltu na prodloužení životnosti starých betonových dálnic, které se překryjí vrstvou 35 až 40 mm gumoafaltu a bez údržby vydrží čtyři roky. Složení hmoty se může lišit podle lokality a jejích klimatických podmínek. Ve Švédsku se používají spíše hrubozrnné směsi.

V loňském roce vstoupil projekt zavedení gumoasfaltu již do své druhé fáze. V současnosti jsou ve Švédsku k dispozici předběžné technické specifikace pro různé typy směsí na různé typy vozovek. STA jedná s dodavatelskými firmami o rekonstrukcích starých komunikací vyrobených pomocí gumoasfaltu a o vhodném blenderu pro zajištění kontinuální výroby gumoasfatové směsi, tak aby byla výroba gumoasfaltu maximálně efektivní.

„Jsme přesvědčeni, že gumoasfalt je vhodný koncept pro švédské silnice,“ shrnul Nodrgren dosavadní zkušenosti a jedním dechem dodává: „Při zachování správného technologického postupu a kázně lze gumoasfaltové směsi vyrábět ve velmi vysoké kvalitě,“ dodal Nordgren.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

HN:První dálnicí v ČR spravovanou soukromou firmou má být úsek D3 (38x)
První dálnicí v Česku spravovanou soukromou firmou bude osmikilometrový úsek jihočeské D3 u obce Bošilec, který vyjde na...
Metrostav úspěšně proniká do FinskaMetrostav úspěšně proniká do Finska (37x)
Metrostav a jeho divize 5 se prosazuje na finském trhu v oblasti podzemního stavitelství. Po zahájení spolupráce na výst...
Silničáři ve Zlínském kraji na jaře zahájí pět staveb za 40 mil. (34x)
Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) zahájí na jaře pět nových dopravních staveb. Dokončeny jsou veřejné obchodní s...

NEJlépe hodnocené související články

Doprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzkyDoprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzky (5 b.)
Situácia dopravného staviteľstva na Slovensku, ktoré bolo počas 60 rokov existencie spoločnosti Doprastav ťažiskovým výr...
Prvotní poznatky německých expertů z prohlídky mostů na úseku dálnice D 4708.2 (5 b.)
Ve dnech 2. a 3.7.2012 uskutečnili němečtí experti z hanoverské univerzity vizuální prohlídku 3 ocelových a 2 železobeto...
Modernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka RynekModernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (5 b.)
Společnost EURO VIA CS rekonstruuje od roku 2010 trať nr 109 Kraków – Wieliczka, poslední práce se mají realizovat...

NEJdiskutovanější související články

Stát nepočítá s Brnem jako železničním uzlem, kritizoval Hašek (2x)
Stát údajně nepočítá s Brnem jako jednou z hlavních železničních křižovatek v zemi. Ministerstvo dopravy prý v aktuálníc...
V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (1x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
AUDIO: Rozhovor o složitosti parkování na Rádiu Česko s výkonným ředitelem KONSTRUKCE Media, s.r.o. (1x)
Rozhovor o složitosti parkování z konference Doprava v klidu 2012 s Ing. Michalem Sirovátkou, výkonným ředitelem KONSTRU...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice