SO 201 Starý most – nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislavě
Rubrika: Mosty
Kromě dočasného mostu, který existoval v 15. století, se trvalé přemostění Dunaje nacházelo v místech dnešního Starého mostu už v první polovině 19. století. Roku 1825 tu byl postavený pontonový most. Ten vycházel z místa, kde je dnes Štúrovo náměstí. Předtím zde stály různé dřevěné mosty; ty však ničily plující ledy.
HISTORIE
Ocelový most tu vznikl až roku 1891, otevřel jej slavnostně císař František Josef I. a nahradil tak starý a nevyhovující most pontonový. Původně se jednalo o most určený ryze pro železniční dopravu; součást železniční trati vedoucí z Bratislavy do Szombathely. Po vyhlášení Československé republiky byl původní Most Františka Josefa přejmenován na Štefánikov most.
Poničila jej až druhá světová válka – ustupující německá armáda jej vyhodila do povětří; konkrétně se zcela zřítila ocelová část stavby do řeky a zůstaly jen pilíře. Po dobytí Bratislavy Rudou armádou postavili její zajatci z řad německé armády most v dnešní podobě a byl pojmenován Most Rudé armády. Přestože byl navržen pouze jako dočasný na 15 let, zůstal na svém místě. Vzhledem k nedostatku financí na vybudování nového fungoval až do r. 1972 jako jediný ve městě. V roce 1989 byl přejmenován jednoduše na Starý most.
Kvůli špatnému technickému stavu přestaly po Starém mostě postupně jezdit vlaky, pak automobily a v roce 2010 také autobusy městské hromadné dopravy. Začátkem prosince loňského roku měli Bratislavané poslední možnost projít se po Starém mostě. Most začali dělníci rozebírat a na jeho místě postaví zcela novou konstrukci. O části demontované mostové konstrukce projevilo zájem několik obcí na východním Slovensku.
Definitivně byl most uzavřen až v roku 2013 a také začala rekonstrukce, během které má být původní konstrukce nahrazena novou. Současně má dojít k menším změnám uspořádání pilířů kvůli zlepšení plavebních poměrů. Cílem rekonstrukce je, mimo jiné, umožnit tramvajové spojení s Petržalkou a rozšířit plavební prostor. Počítá se s využitím pouze pro tramvaje, pěší a kola. 4,5 metru široké chodníky budou po obou stranách dvoukolejné tramvajové tratě, z toho 1,5 metru bude pro cyklisty, 3 metry pro pěší. Koleje budou zalité do betonu, aby po nich mohla jezdit vozidla záchranné a požární služby. Počítá se i s výstavbou vyhlídkových ploch, aby zde nebyla jen komunikace, ale místo, kde by se lidé chtěli setkávat. Odhadovaná délka rekonstrukce je 22 až 26 měsíců. V návaznosti na opravu mostu dojde na bezbariérovou úpravu veřejného prostoru na Šafárikově náměstí a Štúrově ulici. Předpokládaný konec rekonstrukce je rok 2015. Vybraná alternativa rekonstrukce bude stát přibližně 33 milionů eur.
TECHNICKÝ POPIS
- ocelová konstrukce s 2 příhradovými hlavními nosníky
- ocelová mostovka pro tramvajovou dopravu
- délka mostu: 465 m
- délka nosné konstrukce: 461 m
- výroba a montáž OK: EN 1090-2 + A1, EXC 4
- hmotnost: 6 796 tun
- průměrná hmotnost OK: 14,74 t/m
- životnost mostní konstrukce: 100 let
VÝROBA
Přípravy pro výrobu mostu byly započaty již zjara letošního roku úzkou spoluprací projektanta, tvůrce výrobní dokumentace a zástupců výrobce. Na jednáních byly detailně probírány varianty velikostí jednotlivých dílců konstrukce, detaily z pohledu výrobních, ale i montážních možností. Konstrukce byla pro celý výrobní a montážní proces rozdělena na 26 úseků. Každý úsek pak obsahuje dodávku kompletního průřezu mostu v celém příčném řezu. Pro minimalizaci spotřeby materiálu byla každá elektronicky vykreslená výrobní položka mostní konstrukce z plechu předem založena do tabulí, samozřejmě podle rozměrových jakostních a rozměrových parametrů. Například pro hlavní nosníky, příčníky a mostovku šlo celkem o 1087 tabulí tlouštěk 6 až 110 mm v jakostech S355K2+N a S355NL. Největší rozměry tabulí plechu jsou šířka 3 200 mm a 16 100 mm délka.
Vlastní výroba probíhá vzhledem k rozměrům dílců a jejich tonáži na naší největší 6. hale, která disponuje jeřáby o nosnosti 50 tun. Také z hlediska prostorového vyžaduje výroba mostu značné nároky, neboť je nutno provádět sestavy jednotlivých částí mostu tak, aby se zabezpečila bezproblémová montáž. Dílenské sestavy se provádějí vždy pro 3 délkové úseky mostu tak, že na obou stranách mostovkových dílců jsou umístěny „na ležato“ dílce hlavních nosníků.
Na letošní veletrh v Brně byl připraven a vystavován jeden z dílců hlavního nosníku mostu, který bude také jako jeden z prvních dílců expedován na staveniště.
ZAJÍMAVOSTI
- most musí mít velkorysé řešení pro chodce a cyklisty
- most musí zachovat památkově chráněné části původního mostu (mýtné domečky, opory)
- most musí vyhovovat splavnosti pro nadgabarit (10 × 100 m)
- architektonický návrh zohledňuje nostalgický vztah obyvatelů Bratislavy k původnímu Starému mostu
ÚČASTNÍCI AKCE:
- Objednatel: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava
- Zhotovitel stavby: Združenie MHD – Starý most
- Eurovia SK a. s.
- Eurovia CS a. s.
- SMP CZ, a. s.
- Zhotovitel dokumentace pro realizaci stavby: Združenie „Starý most v Bratislave“
- ALFA 04 a. s. Bratislava
- Stráský, Hustý a partneři, s. r. o. Brno
- Tvůrce VD: PIS PECHAL s. r. o. Brno + PaK VPE a. s.
- Výrobce: VPE a. s., PJ 813 Mostárna + OK Třebestovice a. s. (chodníkové části)
- Montážník OK: Hutní Montáže a. s. + Eurovia CS a. s.
SO 210 Old Bridge – Public Transport Carrier System, Operational Section Janíkov dvor – Safarik Square in Bratislava
Apart from a temporary bridge that existed in the fifteenth century, the permanent bridging of Danube was located in the place of today Old Bridge already in the first half of nineteenth century. A pontoon bridge was built in Bratislava no sooner than in 1825. Its initial part was in the place where the Stur Square is situated nowadays. Before its construction, various wooden bridges were located in this area but they were constantly damaged by floating ice.