SMP CZ a. s. „Poděbrady – přemostění trati ČD“
Rubrika: Mosty
Počátek realizace zakázky pod názvem „Poděbrady – Přemostění trati ČD“ se datuje na duben loňského roku. Jedná se o dodávku silničního nadjezdu přes velice frekventovanou železniční trať situovaného cca 150 metrů od osobního vlakového nádraží Poděbrady ze strany od Nymburka. Tento nadjezd odstraní dlouhé kolony, tvořící se v průběhu celého dne z obou stran železničního přejezdu v ulici Koutecká. Hlavním investorem je Středočeský kraj, spolufinancování je zajištěno z fondů Evropské unie v rámci „regionálního operačního programu“. Pouze několik málo drobnějších objektů přímo financuje město Poděbrady. Projektovou dokumentaci stavby vypracovala firma Pontex s. r. o.
Naše společnost SMP CZ a. s. v této zakázce figuruje jako partner ve sdružení, jehož lídrem je firma M-Silnice Hradec Králové, konkrétně její mostní závod se sídlem v Novém Bydžově. Celá zakázka se skládá ze souboru stavebních objektů, z nichž hlavním objektem je most přes železniční trať, jehož výstavbu přímo řídíme a z velké části také vlastními silami realizujeme a dodáváme do „sdružení“. Kolegové z M-Silnic realizují zejména nové komunikace zajišťující napojení na námi budované přemostění, a to včetně kruhového objezdu a rekonstrukce některých stávajících komunikací v bezprostředním okolí. Ukončení celé stavby a její předání do užívání je plánováno na 30. 9. letošního roku. Prodloužení tohoto termínu je z důvodu nastavení smlouvy s investorem nepřípustné. A to zejména z důvodu způsobu financování stavby, resp. nutnosti včasného vyčerpání dotací z EU. Nicméně i přes některá zdržení v průběhu výstavby, způsobená zejména problémy se získáním nezbytných traťových výluk nebo z důvodu zpoždění dodávky speciálních komponentů pro izolované předpětí nosné konstrukce nadjezdu, je většina stavebních prací dokončena. A tak nic nebrání tomu, aby byla dne 30. 9. hejtmanem Středočeského kraje Ing. Peterou slavnostně otevřena.
Společně, v rámci sdružení M-Silnice a. s. – SMP CZ a. s. jsou zajišťovány, vesměs prostřednictvím subdodávek, realizace menších, ale pro výstavbu mostu a přilehlých komunikací nezbytných stavebních objektů. Jedná se zejména o přeložky či pouze ochránění nejrůznějších inženýrských sítí, z nichž velkou část tvoří sítě zabezpečující provoz železniční trati. Další významným objektem je úprava trakčního vedení v místě nadjezdu. Jedná se vlastně o dočasné zřízení tzv. nulového pole, tj. odizolovaného úseku trakčního vedení bez napětí v místě křížení nadjezdu s kolejištěm. Bez této úpravy by nebylo možné nadjezd realizovat. Z dalších objektů si dovolím vyjmenovat jen ty z kategorie důležitějších. Je to např. protihluková stěn, která je realizována nejen na celém vnějším obvodě nadjezdu, ale i na předmostích. Dále pak zrušení stávajícího železničního přejezdu v ulici Koutecká nebo vybudování nového veřejného osvětlení na mostě i přilehlých komunikacích.
Nyní několik základních informací o samotném objektu nadjezdu. Vlastní most je desetipolový, založený na velkoprůměrových pilotách. Dříky pilířů jsou z ocelových trubek vyplněných betonovou směsí. Dva pilíře, (ty které podporují mostní pole přes kolejiště) jsou pevné, ostatní jsou opatřeny klouby. Jsou tedy kyvné a zajišťují tak bezpečné fungování celé konstrukce při změnách délky mostovky v závislosti na její teplotě. Výrobu a montáž ocelových dříků pilířů provedla dceřiná společnost v rámci skupiny Vinci firma OK Třebestovice.
Mostovku tvoří velice štíhle působící železobetonová předpjatá deska tloušťky 900 mm s oblými náběhy po okrajích. Vzhledem k tomu, že most je umístěn do bezprostřední blízkosti lázeňského parku s přilehlou kolonádou, byl při projektování kladen velký důraz na jeho vzhled. A tak i příslušenství mostu – zábradlí, protihluková stěna a tvar sloupů veřejného osvětlení jsou do oblouků a architektonicky ladí s elegantními křivkami mostovky.
Technickou zajímavostí je použití speciálního izolovaného předpínacího systému pro zajištění eliminace vlivu bludných proudů na železobetonové konstrukce mostu. Jde o celý soubor opatření. Od celkem běžného, přesně daného systému provařování měkké výztuže přes vytvoření diagnostického systému pomocí zabetonovaných sond s kabely nataženými k speciálním měřícím bodům až po již zmiňovaný izolovaný předpínací systém. Pro zajištění izolačního odporu byly pro kabelové kanálky použity trubky z plastu a ocelové prvky (podkladnice a kotvy) jsou taktéž poplastované. Dodávku a montáž zajišťovala naše dceřiná společnost v rámci skupiny Vinci firma Freyssinet.
Půdorysně má mostovka tvar písmene U o celkové délce 214 metrů. Její realizace probíhala ve třech betonážních postupech. Součástí fotodokumentace jsou také momentky z betonáže 1. postupu (prostřední, 83,5 metrů dlouhé nejvíce zakřivené části mostovky nad kolejištěm). Celkový objem betonáže byl téměř 1 100 m3, postup betonáže při použití dvou čerpadel musel být důsledně symetrický a jen vlastní ukládka betonu probíhající přes noc trvala 17 hodin. Betonáže II. a III. etapy mostovky – tedy z obou stran přilehlých, již téměř rovných ramp o objemech 750 m3 resp. 900 m3 betonu proběhly v poměrně rychlém sledu v březnu a dubnu letošního roku. V květnu a červnu proběhla pokládka izolací pod římsami a realizace mostních říms. Začátkem července byla ve třech čtyřhodinových nočních vlakových výlukách zdemontována podpůrná skruž přes kolejiště. Zejména výsuv a snesení 23 ks ocelových nosníků o výšce stojiny 1 metr a délce 24 metrů byla náročná a riziková činnost, jejíž maximální doba trvání byla striktně daná délkou výluk. Jinak byl červenec ve znamení realizace vozovkového souvrství, čili pokládky izolace pod vozovkou, pokládky ochrany izolace litým asfaltem a na začátku srpna byla položena obrusná vrstva. V srpnu také proběhla podstatná část montáže protihlukových stěn, montáž odvodnění mostovky a tzv. „tichých“ mostních dilatačních závěrů. Dodávku a montáž mostních závěrů, které jsou prakticky identické s těmi použitými na nedávno otevřeném Trojském mostě v Praze, zajišťovala již dříve zmiňovaná firma OK Třebestovice.
Na začátku září, kdy vznikají tyto řádky, je most přes kolejiště včetně přilehlých vozovek téměř dokončen. Zbývá dokompletovat protihlukové stěny, mostní zábradlí, provést vodorovné a svislé dopravní značení, dokončit sadové úpravy okolí.
Po slavnostním otevření 30. 9. pak již zbývá jen přát stálým obyvatelům Poděbrad a přilehlých obcí, aby jim toto přemostění co nejdéle bez závad sloužilo a zkracovalo dobu cesty do práce, z práce či za zábavou. A lázeňským hostům, ale i dalším návštěvníkům města, aby jim tato nová stavba, která vyrostla v blízkosti lázeňského parku, nejen nevadila, ale aby se jim dokonce líbila.
SMP CZ a. s. “Poděbrady – the Building of a Bridge across ČD’s Railway Track”
The execution of the contract “Poděbrady – the construction of a bridge across ČD’s railway track” began in March last year. It concerns the supply of the overpass across the very busy ČD’s railway track situated approximately 150 metres from a passenger station Poděbrady at a side closer to Nymburk. This overpass will eliminate long tailbacks that occur in the course of the whole day on both sides of the level railroad crossing on the Koutecká Street. It is financed by the Central Bohemian Region and funded by the European Union Funds within the Regional Operational Programme. Only several smaller objects are directly financed by the Poděbrady City. The design and execution documentation of the contract has been made by the company Pontex s. r. o.