Slavnostní ukončení optimalizace trati Plzeň – Stříbro (součást III. tranzitního železničního koridoru)
Rubrika: 2009
První ze staveb na západní větvi III. tranzitního železničního koridoru, přes 30 km dlouhý úsek mezi Plzní a Stříbrem, byla dnes slavnostně ukončena. Trať nyní disponuje moderními technickými parametry pro zvýšení rychlosti a bezpečnosti železničního provozu.
Investorem akce je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Její generální ředitel Ing. Jan Komárek k významu stavby dodává: „Prioritou podobných projektů je zvýšení kapacity a výkonnosti železniční infrastruktury, zdokonalení bezpečnosti a spolehlivosti sítě. V tomto konkrétním případě jsme zvýšili kapacitu mezi železničními stanicemi Kozolupy - Pňovany zdvojkolejněním úseku a výrazně zlepšili směrové poměry trati. Podařilo se tak zvýšit traťovou rychlost z původních 90 na 110 km/h pro klasické soupravy a až na 140 km/h pro vozidla s naklápěcí technikou.“
Začátek stavby je v kilometru 351,425 na úrovni vjezdového návěstidla stanice Plzeň - Jižní předměstí ze směru od Chebu, konec stavby je v kilometru 381,485 v úrovni vjezdového návěstidla stanice Stříbro ze směru od Plzně. Stěžejní částí byla výstavba druhé koleje mezi stanicemi Kozolupy a Pňovany, rekonstrukce železničního svršku a spodku, nástupišť, pozemních objektů, trakčního vedení a sdělovacího a zabezpečovacího zařízení v celém úseku.
Stavební práce se dotkly všech stávajících mostních objektů,vybudovány byly tři nové mosty v km 353,315; 354,594 a 371,429, dále čtyři nové podchody , dva v Plzni Skvrňanech (financované městem), jeden v Plzni-Křimicích a jeden na zastávce Plešnice. Novým mostem v km 371,429 bylo odstraněno úrovňové křížení s komunikací III. třídy v chatové oblasti u přehrady Hracholusky, což výrazně zvýšilo bezpečnost silniční a železniční dopravy v této lokalitě.
„Tranzitní železniční koridory zrychlují a zkvalitňují železniční dopravu. Jsem velmi rád, že jsme se mohli podílet také na optimalizaci úseku Plzeň – Stříbro a přispět tak ke zlepšení podmínek pro železniční dopravu v tomto regionu,“ řekl dnes Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s.
Mezi nové objekty patří také spínací stanice Plzeň - Jižní předměstí, měnírna ve Vranově u Stříbra, technologické objekty ve stanicích Vranov u Stříbra a Stříbro a další drobné objekty pro umístění potřebných technologií.
Zastávky a nástupiště v železničních stanicích jsou zastřešené a nabízejí tak mnohem vyšší komfort cestování. Všechny dopravny na trati jsou vybaveny novým informačním systémem pro cestující, včetně zařízení pro orientaci nevidomých a slabozrakých. Samozřejmostí jsou bezbariérové úpravy všech nástupišť. V místech naměřené nadlimitní hlukové zátěže byly pro ochranu obyvatel vybudovány protihlukové stěny v celkové délce 9.390 m.
Celkové investiční náklady na stavbu jsou cca 4,4 mld. Kč. Město Plzeň přispělo částkou 140,2 mil. Kč. Projekt Optimalizace trati Plzeň – Stříbro je spolufinancován z Fondu soudržnosti Evropské unie, a to ve výši 61% z celkových způsobilých nákladů stavby.
Zhotovitelem stavby je sdružení firem Západní expres: OHL ŽS, a.s. (vedoucí sdružení), Skanska DS a.s., Subterra, a.s. a Leonhard Weiss GmbH. & Co. KG.
Technický popis: Projekt Optimalizace trati Plzeň – Stříbro, jako součást Projektu č. 22 – železniční trať Athény – Sofia–Budapešť – Vídeň – Praha – Norimberk/Drážďany TEN –T, napomáhá posilovat hospodářskou a sociální soudržnost Evropského společenství. V sektoru dopravy tento projekt přispívá k plnění priorit daných Rozhodnutím 1692/96/ES o rozvoji dopravní TEN–T sítě.
Nové parametry úseku Plzeň - Stříbro:
- třída zatížení D4 UIC
- prostorová průchodnost pro ložnou míru UIC GC
- traťová rychlost: až 140 km/h pro vozidla s naklápěcí technikou, do 110 km/h pro klasické soupravy
- upravené kolejiště železniční stanice Plzeň- Křimice, Kozolupy Pňovany, Vranov
- výstavba nové žel.zastávky Zadní Skvrňany,
- rekonstrukce stávajících zastávek Vochov, Plešnice, Pňovany, Sulislav
- zvýšení kapacity úseku Kozolupy – Pňovany, kde došlo ke zdvojkolejnění trati
- výrazné zlepšení směrových poměrů
- celý úsek trati splňuje parametry uvedené v mezinárodních dohodách AGC a AGTC.
Délka optimalizovaného úseku: 30,060 km
Železniční svršek:
UIC 60: 46.915 m
R65/S49: 6.183 m
Počet nově vložených výhybek: 49
Sanace železničního spodku: 56,092 km
Úprava nástupišť (délky nástupištních hran):
v železničních stanicích: 1.970 m
v železničních zastávkách: 980 m
Staniční zabezpečovací zařízení :
3. kategorie, elektronické provedení (elektronické stavědlo) ve všech stanicích, které dle evropské normy EN 50 129 odpovídá požadavkům pro zařízení dle Safety Integrity Level (IL) level 4.
Traťové zabezpečovací zařízení :
3. kategorie, elektronické, systém automatického bloku v celé délce stavby, které dle evropské normy EN 50 129 odpovídá požadavkům pro zařízení dle Safety Integrity Level (SIL) level 4.
Zabezpečovací a sdělovací zařízení je připraveno pro pozdější montáž jednotné evropské technologické nadstavby (European Rail Traffic Management System - ERTMS), čímž budou zajištěny podmínky pro dosažení plné interoperability v železniční dopravě v rámci EU. Dokumentace sdělovacího a zabezpečovacího zařízení je kompatibilní s následnou evropskou technologií.
Výstavba trakčního vedení:
celková délka dvojkolejné trati 49,095 km
celková délka jednokolejné trati 5,588 km
Úprava úrovňových přejezdů včetně PZZ: 4