Seminář FD ČVUT o technologiích elektronického mýta
Rubrika: 2009
Fakulta dopravní ČVUT pořádala dnes v Praze už čtvrtý odborný seminář o technologiích elektronického mýta a aktuálních otázkách s mýtem souvisejících. Přednášející z domova i ze zahraničí se především zaměřili jak na zkušenosti z výstavby a provozu mýta a jeho obchodní stránku, tak zejména na nové, především hybridní (satelitní + pozemní) mýtné technologie.
Jak zdůraznil v úvodu hlavní organizátor semináře doc. Ing. Václav Jirovský, vzhledem k tomu, že se v ČR připravuje výstavba kombinace pozemní – mikrovlnné a satelitní technologie, je posouzení otázek kolem mýtného a výměna zkušeností se zahraničím velmi důležitá. Dne je totiž jasné, že zpoplatnění silnic první a druhé třídy nelze řešit pomocí mýtných bran jako na dálnicích, ale na pomoc musí přijít družicové systém včetně GPS. Řada přednášek či prezentací to také potvrdila.
Například Bern Grush z firmy Skymetr Corp. z Kanady, člen standardizační skupiny WG1 hovořil o standardizaci tzv. Front-end systémů pro elektronické mýto, který je založen na standardech EETS. Dnes se např. používají k identifikaci vozidel kamerové systémy, čárové kódy RFID, v USA i infračervené systémy. Ovšem při hustém provozu na silnicích a územích s rozvětvenými komunikacemi je využití satelitních systémů nejefektivnější a v zásadě jej nelze obejít. Dnes je jasný zájmem státu ale i velkých měst na zpoplatnění silnic a parkovišť, na druhé straně musí být systém plně zabezpečen proti zneužití k finančním machinacím či zcizení informací. Další řečníci hovořili i o zkušenostech s provozem satelitního systému v Německu, o obchodních modelech mýtných systémů, zajištění konkurence při poskytování služeb či výrobě palubních hybridních identifikačních terminálů, tzv. OBU.
Odborníci řešili obchodní i technické otázky elektronického mýtného, rozsah služeb poskytovaných identifikační jednotkou OBU ve vozidlech či tzv. interoperabilitu systému zejména v evropských zemích, která by podle rozhodnutí Evropské komise měla existovat po roce 2012. Za velmi důležitou podmínku efektivního fungování hybridního mýtného systému považují transparentnost projektu a podporu státu, v našem případě i proto, že by systém budovaný v ČR mohl sloužit jako pilotní projekt pro celoevropský standard.