KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Scania zvyšuje bezpečnost na silnicích školením řidičů a novými technickými prvky

Scania zvyšuje bezpečnost na silnicích školením řidičů a novými technickými prvky

Publikováno: 16.10.2008, Aktualizováno: 8.11.2008 09:12
Rubrika: Doprava, Aktuality

Větší bezpečnost na silnicích patří k aktuálním tématům automobilového průmyslu i moderní společnosti. Zároveň je to jedna z hlavních priorit švédského výrobce nákladních vozidel Scania. Scania se jako jeden z leaderů tohoto oboru zaměřuje nejen na vývoj nových bezpečnostních prvků vozidel, ale i na školení řidičů. Právě zkušení řidiči a nejmodernější technické prvky jsou hlavními trumfy v boji proti vysoké nehodovosti.

Zvyšování bezpečnosti je podpořeno výzkumem a investicemi
Důležitosti přikládané aktivnímu řešení otázky bezpečnosti na silnicích odpovídají i konkrétní kroky. Společnost Scania investuje do výzkumu a vývoje v souvislosti s bezpečností každoročně zhruba 130 milionů eur (přes 3,7 miliardy korun). Zároveň se mu intenzivně věnuje více než 1 200 odborníků. „Jelikož jsme předním výrobcem dopravní techniky, považujeme za svoji povinnost usilovat o snížení nehodovosti. Tomu odpovídají i celkové investice a konkrétní kroky,“ říká Martin Benda, marketingový ředitel společnosti Scania Czech Republic.

Základními faktory vyšší bezpečnosti je dokonalé a nejmodernější technické vybavení vozidla, stále důmyslnější bezpečnostní prvky a především zkušený řidič. Právě skloubení těchto faktorů považuje společnost Scania za rozhodující. „V České republice například poskytujeme školení bezpečné jízdy našim zákazníkům jako standardní službu. V rámci tohoto školení zdůrazňujeme důsledné využívání systémů a prvků aktivní bezpečnosti ve vozidle a defenzivní styl řízení,“ uvádí jeden z konkrétních příkladů Benda. Na řidiče se zaměřuje i celá řada dalších projektů pořádaných Scanií. Největší oblibu si získala prestižní soutěž “Mladý evropský řidič kamionu“. V minulém ročníku si teoretické a především praktické znalosti prohloubilo více než 17 tisíc profesionálních řidičů ze 27 evropských zemí.

Oficiální statistiky však hovoří jednoznačně. V České republice v roce 2007 přišel při nehodě průměrně každých 8 hodin o život člověk. Světové statistiky ukazují, že dopravní nehody jsou druhou nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí do 29 let. Každý rok zemře 1,2 milionů lidí a zraněno je dalších 50 milionů obyvatel. Snížit tyto varující hodnoty lze však jen za souznění řidiče a techniky. „Základem našeho přístupu je vzájemné působení mezi člověkem a vozidlem, například v oblasti ergonomie, viditelnosti, jízdním pohodlím, odezvou brzd či ovladatelností vozidla,“ říká Irenej Štalmach, vedoucí školení řidičů ve Scanii. To vyžaduje nejen pravidelná školení pro řidiče, ale i stále modernější bezpečnostní prvky v oblasti technické vybavenosti vozidel.

Proti nehodovosti aktivními i pasivními prvky
Samotné prvky se dělí na aktivní a pasivní. Mezi pasivní bezpečnost Scania řadí například známé bezpečnostní pásy, airbagy, či systém bočních a čelních krytů. „Velmi důležitá je bezpečnost nejen samotného řidiče, ale také dalších účastníků silničního provozu. Již od roku 1995 u všech modelů Scania používáme čelní kryt underrun. Díky němu nedochází k zaklínění osobních automobilů pod podvozek nákladního vozidla,“ říká Martin Benda. Podobně funguje i systém bočních krytů. Ten zmírňuje eventuální střet s chodci či cyklisty.
Aktivní bezpečnost je potom zaměřena na samotnou prevenci dopravních nehod. Ta je nejvíce založena na minimalizování následků nehod použitím různých stabilizačních systémů. „Dlouhodobý přístup společnosti Scania k otázkám bezpečnosti dokazuje fakt, že jako první zavedla kotoučové brzdy s EBS (Elektronický brzdový systém). Systém ABS a airbagy patří mezi standardní vybavení vozidel,“ říká Martin Benda. Mezi hlavní aktivní bezpečnosti patří následující systémy a bezpečnostní prvky:

Scania LDW – výstraha při vyjetí z pruhu
Bezpečnostní systém Scania LDW monitoruje polohu vozidla mezi vyznačenými jízdními pruhy na vozovce. Funguje i při snížené viditelnosti a za nepříznivých povětrnostních podmínek. Systém zohledňuje i chování řidiče, kdy během jízdy porovnává pohyby volantem a podle daných parametrů vyhodnocuje, jde-li o aktivní zásahy řidiče nebo nepozornost.

Scania TPM – monitorování tlaku v pneumatikách
Systém TPM upozorňuje řidiče na pokles tlaku v kterékoli pneumatice vozidla. TPM pracuje, i když je vozidlo v pohybu, a umožňuje řidiči reagovat dříve, než nastane nepředvídatelná situace. Pomáhá také udržovat správný tlak v pneumatikách a optimální valivý odpor, což zvyšuje hospodárnost provozu a snižuje opotřebení pneumatik.

Alcolock – opilý řidič nenastartuje
Poslední dobou se stále zvyšuje počet provozovatelů dopravních společností, kteří vyžadují zkoušku střízlivosti řidiče před výjezdem na cestu. Scania proto nyní nabízí systém Alcolock, který snadno zjistí přítomnost alkoholu. Před nastartováním vozidla musí řidič dýchnout do trubice a v případě, že vydechnutý vzduch obsahuje alkohol, automaticky se zablokuje startér.

Scania ACC – adaptivní tempomat
Adaptivní tempomat především zvyšuje pohodlí řidiče. Pomáhá zejména na dálnicích s hustým provozem nebo při jízdě s nerovnoměrnou rychlostí. Systém udržuje konstantní časový odstup od vozidla jedoucího před ním a lze ho nastavit v pěti stupních podle konkrétních podmínek dopravy. Nastavený odstup je udržován součinností motoru, retardéru a kolových brzd. ACC řidiče také upozorní, jestliže se vzdálenost od před ním jedoucích vozidel rapidně zmenšuje, ale za žádných okolností zcela nepřevezme kontrolu nad vozidlem, aby řidič neztrácel pozornost.

Právě Švédsko je známé tím, že na bezpečnost klade v porovnání s jinými zeměmi větší požadavky. „Všechna vozidla Scania na celém světě splňují ty nejvyšší nároky a nejpřísnější požadavky. V porovnání s jinými výrobci nákladních vozidel tak není třeba vozidla již následně přizpůsobovat předpisům jednotlivých zemí,“ říká Martin Benda. Vozidla Scania tak díky přísným švédským normám patří mezi nejbezpečnější.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Související články


Fotogalerie
Scania LDW – výstraha při vyjetí z pruhuScania alkohol - Alcolock – opilý řidič nenastartuje

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Zeleň a rozhled na pozemních komunikacíchZeleň a rozhled na pozemních komunikacích (102x)
Bezpečnost je v souvislosti s provozem na pozemních komunikacích jedno z nejčastěji skloňovaných slov. Bohužel se v souv...
Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (76x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...
Turbo‑okružní křižovatky v České republiceTurbo‑okružní křižovatky v České republice (67x)
Stále ještě poměrně novým typem okružních křižovatek v České republice jsou turbo‑okružní křižovatky (někdy též označova...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (1x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice