KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2012    ŘSD se podařilo získat odborný posudek zadaný zhotovitelem zvlněné ostravské dálnice. Ten společnost Eurovia usvědčuje ze zkreslování skutečnosti.

ŘSD se podařilo získat odborný posudek zadaný zhotovitelem zvlněné ostravské dálnice. Ten společnost Eurovia usvědčuje ze zkreslování skutečnosti.

Publikováno: 22.3.2012
Rubrika: 2012

Ředitelství silnic a dálnic se podařilo získat důležitý materiál, který prokazuje jednoznačnou vinu za zvlněnou ostravskou dálnici na straně zhotovitele. A především potvrzuje zkreslování informací uváděných společností Eurovia. Jde o odborný posudek, který měl na pokyn ŘSD nechat zhotovitel zpracovat již v roce 2008, kdy bylo zvlnění komunikace poprvé zjištěno. Tento posudek je již od roku 2009 zpracovaný, ale společnost Eurovia jej nikdy ŘSD oficiálně nepředala a zatajila jej veřejnosti. Společnost Eurovia z posudku přesně ví, co je příčinou zvlnění dálnice a jaký je možný způsob jeho odstranění. Namísto sestavení jasného návrhu odstranění vad společnost Eurovia odvádí pozornost veřejnosti řadou nepodstatných informací.
 

Odborný posudek, který nechala společnost Eurovia na základě pokynu ŘSD uděleného v roce 2008 zpracovat, uvádí, že na vině zvlnění dálnice je ocelárenská struska. „Je zcela nepochopitelné, pokud v rozporu s vlastními tvrzeními nyní zhotovitel popírá, že by se na zvlnění dálnice podílel v posudku uváděný nekvalitní materiál,“ říká ředitel ŘSD René Poruba. „Ačkoliv je tento odborný posudek hotový již od roku 2009, společnost Eurovia jej nikdy ŘSD oficiální cestou neposkytla. To považuji za vážné porušení zákona, smlouvy a poškození investora,“ uvedl dále René Poruba.

Poté, co začalo v druhé polovině loňského roku ŘSD po zhotoviteli velmi důrazně uplatňovat řádné odstranění zvlnění dálnice, včetně jeho příčin, začala společnost Eurovia ve svých posledních prohlášeních tvrdit, že ŘSD jí neposkytuje dostatek součinnosti ke zjištění příčin vad a zpracování návrhu na jejich odstranění. „Zhotovitel věděl již od roku 2009, že příčinou zvlnění je rovněž nedovolená ocelárenská struska. ŘSD opakovaně vyzývalo zhotovitele k předložení návrhu způsobu a harmonogramu odstranění vad včetně jejich příčin. Žádný takový dokument ŘSD od zhotovitele doposud neobdrželo,“ říká René Poruba.

ŘSD se k uvedenému posudku dostalo nahlížením do spisu soudního sporu, který aktuálně společnost Eurovia vede právě s dodavatelem ocelárenské strusky. V tomto řízení se jednoznačně na základě uvedeného odborného posudku tvrdí, že „...zdrojem sledovaných objemových změn na dálnici jsou procesy hydratace a karbonatace heterogenní, netříděné ocelářské strusky, která je smísená s hutním materiálem a tato struska způsobuje objemovou nestálost. Současně bylo konstatováno, že proces hydratace a karbonatace této ocelářské strusky je teprve nastartovaný a zdaleka ne ukončený“. Nadto se v posudku výslovně doporučuje „objemově nestálé materiály odstranit a nahradit vhodným štěrkovitým kamenivem.“

Sám zhotovitel v návaznosti na závěry posudku v uvedeném soudním řízení výslovně uvádí, že došlo k porušení smlouvy o dílo, konkrétně, že „materiál (struska) ... neodpovídá svými vlastnostmi projektové dokumentaci, Technickým kvalitativním podmínkám, Zvláštním technickým kvalitativním podmínkám neboť vykazuje objemovou nestálost, která je příčinou reklamovaných nerovností na předmětném úseku D47.“

Z uvedeného jednoznačně vyplývá, že společnost Eurovia uvádí veřejnost v omyl. De facto tímto soudem společnost Eurovia přímo doznává svoji vinu za špatně odvedené dílo při stavbě dálnice D4708.2. „Eurovia na jedné straně nyní veřejně tvrdí, že zvlnění nezpůsobila ocelárenská struska, ale na druhé straně se právě kvůli nasypané ocelárenské strusce do zvlněné dálnice soudí se svým dodavatelem tohoto materiálu o více než 30 milionů. To myslím mluví za vše,“ vysvětluje René Poruba.

Zhotovitel osočuje ŘSD z nedostatku součinnosti při zjišťování příčin vad stavby v situaci, kdy příčiny déle než 3 roky prokazatelně zná. A dokonce zná doporučení ohledně jejich odstranění. Přesto nebyl od roku 2009 až doposud schopen navrhnout ŘSD přes opakované výzvy odborný způsob odstranění vad a jejich příčin. To poukazuje jednoznačně na nečinnost zhotovitele, nikoli na nedostatek spolupráce na straně ŘSD. V každém případě uvedené skutečnosti jednoznačně potvrzují oprávněnost velmi tvrdého postupu na straně ŘSD, které chce po zhotoviteli nápravu a uvedení stavby do perfektního stavu.

ŘSD dosud neobdrželo od zhotovitele žádnou reakci ani ke zjištěním, že byla v oblasti bývalého staveniště v přilehlých pozemcích stavby nalezena skládka smíšeného odpadu. „Jakou může mít ŘSD jistotu, že se taková skládka nenachází i na jiných místech staveniště nebo dokonce v podloží stavby. Zcela jistě nelze tvrdit, že si ŘSD objednalo zakopávání odpadků v území bývalého staveniště,“ vyjadřuje obavy René Poruba. „Rovněž si ŘSD nikdy neobjednalo materiál, který v podloží stavby bobtná a způsobuje zvlnění dálnice. Společnost Eurovia přes svá opakovaná ujištění doposud nepřeložila, ani nezveřejnila jediný doklad povolující změnu projektu, smlouvy o dílo či jiných závazných dokumentů v souvislosti se záměnou násypových materiálů,“ doplnil pro úplnost ředitel ŘSD.

Zhotovitel podle ŘSD odvádí pozornost veřejnosti k podružnostem. Jak jinak si lze vysvětlit, že se po ŘSD domáhal předložení seznamu všech vad stavby, když mu byly všechny vady známy z průběžných reklamací od roku 2008. „Obdobným zástupným problémem je tvrzení, že na stavbě 47092 dočasně není jmenován správce stavby. Zhotoviteli je bezpochyby známo, že se může a musí obracet na statutární zástupce ŘSD nebo vedení jeho organizačních jednotek,“ uvedl pro ilustraci René Poruba.

V době, kdy vláda a odpovědní činitelé státu řeší řadu úsporných opatření, není možné a přijatelné, aby se za řádně zaplacenou stavbu z veřejných prostředků dočkal investor, tedy stát, invektiv, nepravdivého osočování a aby veřejnost byla o skutečném stavu věci neúplně informována a zahlcována řadou zástupných s podstatou věci nesouvisejících otázek. „ŘSD považuje současné kroky vedení společnosti Eurovia za výraz neúcty k daňovým poplatníkům, z jejichž prostředků byla stavba financována,“ uzavřel ředitel ŘSD René Poruba.

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Část lidí v Bílině nechce, aby obchvat vedl kolem Bořně (32x)
Část lidí v Bílině na Teplicku nechce, aby obchvat města vedl kolem přírodní památky Bořeň, sepsali i petici. Podle star...
V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (26x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
AUDIO: Rozhovor o složitosti parkování na Rádiu Česko s výkonným ředitelem KONSTRUKCE Media, s.r.o. (26x)
Rozhovor o složitosti parkování z konference Doprava v klidu 2012 s Ing. Michalem Sirovátkou, výkonným ředitelem KONSTRU...

NEJlépe hodnocené související články

Doprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzkyDoprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzky (5 b.)
Situácia dopravného staviteľstva na Slovensku, ktoré bolo počas 60 rokov existencie spoločnosti Doprastav ťažiskovým výr...
Prvotní poznatky německých expertů z prohlídky mostů na úseku dálnice D 4708.2 (5 b.)
Ve dnech 2. a 3.7.2012 uskutečnili němečtí experti z hanoverské univerzity vizuální prohlídku 3 ocelových a 2 železobeto...
Modernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka RynekModernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (5 b.)
Společnost EURO VIA CS rekonstruuje od roku 2010 trať nr 109 Kraków – Wieliczka, poslední práce se mají realizovat...

NEJdiskutovanější související články

Stát nepočítá s Brnem jako železničním uzlem, kritizoval Hašek (2x)
Stát údajně nepočítá s Brnem jako jednou z hlavních železničních křižovatek v zemi. Ministerstvo dopravy prý v aktuálníc...
V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (1x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
AUDIO: Rozhovor o složitosti parkování na Rádiu Česko s výkonným ředitelem KONSTRUKCE Media, s.r.o. (1x)
Rozhovor o složitosti parkování z konference Doprava v klidu 2012 s Ing. Michalem Sirovátkou, výkonným ředitelem KONSTRU...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice