ŘSD rozšířilo trestní oznámení podané kvůli D47, podezírá správce
Rubrika: 2012
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v těchto dnech rozšířilo trestní oznámení podané v souvislosti s dodávkou strusky pro stavbu dálnice D47 na Ostravsku. Pod silnicí totiž podle znaleckých posudků leží méně kvalitní ocelárenská struska. Podle projektu ale měla být dodána dražší vysokopecní. Podle šéfa ŘSD Reného Poruby se společnost stala obětí podvodu a podílet se na něm mohl i správce stavby Tomáš Mráček.
Původní trestní oznámení ŘSD podalo 27. prosince loňského roku. Tehdy ještě na neznámého pachatele. Podle podniku záměnou materiálu došlo k podvodu se škodou víc jak 250 milionů korun. Rozšíření moravskoslezské hospodářské kriminálce odeslalo 6. února a týká se už konkrétní osoby. "Podnět k prošetření byl rozšířen o skutkové okolností týkající se činnosti správce stavby," potvrdil Poruba.
Reagoval tak na vyjádření zhotovitele stavby společnosti Eurovia v médiích. "Uváděli, že záměna materiálu v násypech stavby z vysokopecní strusky na nedovolenou ocelárenskou strusku byla schválena správcem stavby Tomášem Mráčkem. I on veřejně uváděl, že ke schválení takové záměny materiálů povolení udělil," vysvětlil Poruba s tím, že Mráček takovou pravomoc ale neměl.
Záměna materiálů podle Poruby mohla být provedena pouze změnou smlouvy o dílo ve formě dodatku a správce stavby nebyl oprávněn takovou případnou změnu smlouvy o dílo odsouhlasit. "Právě proto ŘSD rozšířilo již dříve zaslaný podnět o nové okolnosti, které souvisejí s činností správce stavby. Požádali jsme policii o prošetření, zda v souvislosti s případným schválením záměny materiálů v násypu stavby nedošlo ke spáchání trestného činu," řekl ředitel s tím, že Mráček i nadále zůstává zaměstnancem ŘDS. Případná personální opatření podnikne až na základě výsledků vyšetřování.
ŘSD se odvolává na znalecký posudek, podle něhož použitá ocelárenská struska bobtná víc než objednaná struska vysokopecní a dálnice se vlní.
Společnost Eurovia, která dálnici stavěla, vinu odmítá. "Využití materiálu ze starých struskových valů si vymínilo Ředitelství silnic a dálnic," uvedla mluvčí firmy Petra Kučerová. To silničáři nepopírají. Upozornili ovšem na to, že v takzvaném odvalu Hrabová, odkud se měla struska brát, je jak ta vysokopecní, tak ta ocelárenská. "ŘSD připustilo pouze použití vysokopecní strusky z odvalu Hrabová," stojí v trestním oznámení, o kterém jako první informoval deník Blesk.
Eurovia se kvůli nekvalitní strusce soudí s jejím dodavatelem. Není proto jasné, kdo by měl nést za údajně ošizenou stavbu případnou trestní odpovědnost. Pokud by ale policie dospěla k závěru, že šlo o podvod, hrozilo by viníkovi až deset let vězení, píše list.
Spor o vady na D47 vypukl koncem listopadu, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Ty podle státní společnosti dokládají, že Eurovia nedodržela domluvený postup stavby. Firma prý například použila nestabilní stavební odpad i tam, kde měly být stálé materiály. Eurovia ale odmítá, že by pochybila. Její ředitel Martin Borovka řekl, že použitý materiál, který nyní bobtná a způsobuje zvlnění vozovky, si přálo ŘSD. Záruční doba dálničního úseku končí příští rok.
Problematický úsek D47 u Ostravy v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS. Jezdí se po něm od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.