Rozjeli jsme přípravy VRT a nastartovali výstavbu dálnic
Rubrika: Doprava
Navyšujeme investice do dopravní infrastruktury, intenzivně opravujeme dálnice a silnice I. třídy, rozhýbali jsme přípravu výstavby nových úseků dálnic, výkupy pozemků a rozpohybovali jsme letech nečinnosti přípravy vysokorychlostních tratí. Volební období poslanců se pomalu krátí a nové volby jsou za dveřmi. A právě teď je správná doba bilancovat výsledky své práce za čtyři roky nejen pro Česko, ale i Pardubický kraj.
VÝKUPY NASTARTOVALY PŘÍPRAVU DÁLNIC A JEJICH VÝSTAVBU
Když jsem kandidoval v roce 2013 do Poslanecké sněmovny, slíbil jsem, že rozhýbu přípravu výstavby dalších úseků dálnice D35. Nedalo mi to a pátral jsem, proč je zrovna „pětatřicítka“ takový problém, jehož řešení politici dlouhá léta odkládají. A jsem rád, že jsem svůj slib dokázal dodržet. Kolegové z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mi řekli férově a jasně – „lidé nechtějí za nabízené peníze od státu prodávat své pozemky. My jim ale ze zákona nemůžeme nabídnout více, a proto se nemůžeme pohnout z místa.“ Pro ilustraci a představu jenom na prvních dvou úsecích dálnice D35 bylo více než 1400 majitelů pozemků, se kterými se musel stát vypořádat.
Navrhl jsem proto novelu zákona o výkupech pozemků, která stanovila jasný a férový řád výkupů. Majitelé pozemků mohou získat až osminásobek odhadní ceny. Pokud se tedy jedná například o zemědělskou půdu, jejíž obvyklá hodnota je například 30 korun za metr čtverečný, stát jim nabídne 240 korun. Je to spravedlivé pro obě strany. Lidé ocenili tento návrh a pozemky začali skutečně státu prodávat.
Díky tomu jsme se dočkali po desítkách let prvních viditelných výsledků. Na prvních dvou úsecích Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Ostrov už běží archeologický průzkum a těžká technika vyjede do terénu ještě na podzim tohoto roku. Věřím, že první řidiči se projedou po dlouho vytoužené dálnici do čtyř let.
USNADNĚNÍ ŽIVOTA ŘIDIČŮM A OMEZENÍ NESMYSLNÉ BYROKRACIE
Z těchto novinek musí mít radost každý řidič, který si vytrpěl dlouhé hodiny ve frontách na úřadech. Registr vozidel byl často kritizován za svou složitost. Vozidla například nebylo možné registrovat v jiném místě, než je bydliště prodávajícího, ovšem tomu by měla být přítrž. V praxi se často objevovaly případy, kdy prodejce a kupec bydleli na opačných koncích republiky a z toho důvodu byl kupec vystaven nepříjemnému cestování. Řešení tohoto problému by mělo představovat právě umožnění registrace vozidla kdekoliv v České republice. Jsem rád, že tato novinka už vstoupila v účinnost a ulehčuje život každému z nás.
Důležitou změnou je navýšení počtu stanic technické kontroly. V některých oblastech v České republice totiž znatelně chybí nové STK. Lidé se tak při technických kontrolách musejí obrnit pevnými nervy a ideálně si vzít celý den volno. To se ale mění. V první polovině tohoto roku začala platit novela zákona, která mění podmínky výpočtu kapacity STK. Díky tomu vznikl prostor pro zhruba 30 nových stanic v regionech, které trpí nedostatečnou odbavovací kapacitou.
MODERNÍ A POHODLNÉ CESTOVÁNÍ RYCHLOVLAKY 21. STOLETÍ
Osobně jsem byl iniciátorem parlamentního usnesení, které znamená naprosto průlomový krok směřující k urychlení výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) u nás. Usnesení je zásadní v tom, že odmítá návrhové rychlosti nižší než 300 km/h. Je to vlastně určitý „jízdní řád“ pro vládu, jak má dále postupovat. Kvůli vysokorychlostním tratím jsem pozval na Železniční konferenci strategického poradce ze zahraničí profesora Andrew McNaughton, který spolupracuje a pomáhá s vysokorychlostními tratěmi Velké Británie a Austrálie. I díky jeho zkušenostem a radám může Ministerstvo dopravy vybrat pro nás nejvhodnější model VRT. Budování vysokorychlostních tratí má velmi pozitivní vliv na efektivnost a pružnost ekonomiky každého státu. Pokud propojím větší města spojením do šedesáti minut, vím, že lidé budou ochotněji dojíždět za prací, čímž podpořím rovnoměrný a vyvážený ekonomický růst ve všech regionech.