Rekonstrukce trakčních napájecích stanic
Rubrika: Železniční infrastruktura
V průběhu loňského roku byly uvedeny do provozu a slavnostně ukončeny dvě technologické stavby z oblasti projektování trakčních napájecích stanic resp. energetických zařízení. Jednalo se o stavby „Rekonstrukce R110 kV a T110 kV trakční měnírny Pečky“ (05/2014) a „Rekonstrukce R110 kV TNS Nedakonice – 2. etapa“ (08/2014).
Kromě technických řešení byly obě stavby zajímavé také tím, že byly realizovány se souběžnými investicemi energetických společností ČEZ Distribuce a. s. a E.ON Distribuce a. s. Tedy stavby velmi náročné na koordinaci a harmonogram výstavby, které se vždy pečlivě projednávaly na společných kontrolních dnech s energetickými společnostmi. V případě ČEZ Distribuce a. s. se jednalo o koordinaci přímo v místě stavby trakční měnírny Pečky, kde energetická distribuční společnost realizovala svoji vlastní transformační stanici 110/22 kV a rekonstruovala také čtyři navazující linky 110 kV spojující rozvodnu Pečky s rozvodnou 110 kV Čechy Střed, Kolín Západ a Český Brod. Na Moravě pak byla trakční napájecí stanice Nedakonice, resp. její rekonstrukce po polovinách koordinována s investičními akcemi E.ON Distribuce a. s. v rámci napájecích linek 110 kV Pánov – Kunovice.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE: | |
Stavba: |
Rekonstrukce R 110 kV a T 110 kV trakční měnírny Pečky |
Investor: |
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace |
Projektant: | SUDOP PRAHA a. s. |
Zhotovitel: | Elektrizace železnic Praha a. s. |
Realizace: | 01/2012 – 05/2014 |
Náklady: | 253 856 000 Kč |
Pro technické řešení rekonstrukce trakční měnírny Pečky byla poprvé využita nově vyvinutá mobilní kontejnerová trakční měnírna o výkonu 5,3 MVA v kombinaci s repasovanou stávající mobilní měnírnou téhož výkonu z výrobního portfolia firmy EŽ Praha a. s. Dalším inovativním počinem v rámci potřebného zajištění náhradního napájení po dobu výstavby bylo použití prefabrikovaného stanoviště transformátoru 110/23 kV ze železobetonových dílců (van) pro tzv. „provizorní napaječ“ 110/23 kV, jenž zajišťoval právě požadované náhradní napájení po dobu výstavby. Prefabrikované stanoviště transformátoru provizorního napaječe pak bylo demontováno a využito pro definitivní stav.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE: | |
Stavba: |
Rekonstrukce R 110 kV TNS Nedakonice – 2. etapa |
Investor: |
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace |
Projektant: | SUDOP PRAHA a. s. |
Zhotovitel: | Sdružení firem SIGNALBAU a. s. a OHL ŽS, a. s. |
Realizace: | 01/2013 – 08/2014 |
Náklady: | 84 233 000 Kč |
Rekonstrukci rozvodny 110 kV TNS Nedakonice bylo nutné technicky řešit tak, aby probíhala vždy po polovinách, opět z důvodu zachování napájení přilehlých tratí. TNS Nedakonice je však kombinovanou trakční napájecí stanicí, tj. zajištuje napájení jak systému 3 kV DC, tak i 25 kV 50 Hz. V tomto případě však nebylo uvažováno o použití jiného provizorního napájení již ve fázi přípravné dokumentace. Existuje sice mobilní měnírna pro systém 3kV DC (viz popis výše), nikoliv však mobilní napájecí stanice pro systém 25 kV 50 Hz (v geografickém měřítku ČR). Také z prostorových důvodů by nebylo možné použít jiné provizorní řešení, proto byla volena varianta rekonstrukce po polovinách.
Úspěšné dokončení obou staveb pak bylo výsledkem dobré společné spolupráce zástupce investora, zhotovitele a generálního projektanta, včetně vypořádání se s administrativou, kterou realizace staveb spolufinancované z fondů EU skýtají.
Reconstruction of Traction Powerstations
During the last year, two technological constructions related to a railway electrification system were finished and open for the public, particularly, “Reconstruction R110 kV and T110 kV of traction substation Pečky” (May 2014) and “Reconstruction R110 kV TNS Nedakonice – phase 2” (August 2014).