Rekonstrukce mostu v km 48,927 trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary
V září 2017 započala společnost Edikt a. s. s rekonstrukcí mostu v km 48,927 trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary. Jedná se o železniční most nacházející se v extravilánu na jižním okraji Karlových Varů v prostorovém oddílu Karlovy Vary-Březová – Karlovy Vary dolní nádraží, který přemosťuje silnici I/20 Karlovy Vary – Plzeň. Trať je v tomto místě v násypu. Došlo ke kompletní demolici stávajícího železničního mostu a k výstavbě zcela nového, hlubině založeného mostního objektu.
HLAVNÍ TECHNICKÉ PARAMETRY NOVÉHO MOSTU
- Druh nosné konstrukce: integrovaná konstrukce (ŽB polo rám), rámová příčel desková (ZBN)
- Popis spodní stavby: ŽB stěnové opěry hlubině založené na vrtaných pilotách ∅ 900 mm, rovnoběžná zavěšená ŽB křídla
- Počet mostních otvorů: 1
- Délka přemostění: 15,00 m
- Délka mostu: 32,56 m
- Rozpětí nosné konstrukce: 16,035 m (teoretické)
- Stavební výška: 1,292 m
- Způsob uložení koleje: ocelové pražce „Y“, rozdělení „k“
- Tvar svršku: kolejnice 49E1 (R260), BK, upevnění S15, svěrky Skl14
- Volná výška pod mostem: 4,50 m + rezerva 0,15 m
- Světlost kolmá: 14,49 m
- Šikmost mostu: 75°, levá
- Úhel křížení: 61° (v ose mostu)
- Šířka mostu: 6,15 m
Z technického hlediska se jedná o zajímavou koncepci mostu – integrovaný ŽB polo rám bez mostních ložisek, kdy zásadní podmínkou výstavby nosné konstrukce bylo vylepšení parametrů převáděné, značně vytížené komunikace I/20, a to především podjezdné výšky. Z tohoto důvodu byla zvolena nosná konstrukce s extrémně stlačenou konstrukční tloušťkou se zabetonovanými ocelovými nosníky. Jedná se o zkušební konstrukci na tratích tohoto charakteru, kterou chce investor SŽDC, pokud se osvědčí, aplikovat na dopravní síť v hojném počtu.
Deska je uložena „vetknutím,“ tzn., že je vytvořeno tuhé rámové spojení mezi deskou mostovky a stěnovými opěrami (speciální úprava konců nosníků a doplnění podélné betonářské výztuže v rámovém rohu). Délka přemostění je 15 m a vychází ze šířkového uspořádání vozovky v podjezdu – kategorie S7,5 s rozšířením v oblouku. Založení je hlubinné na vrtaných pilotách. Křídla jsou rovnoběžná vetknutá do opěr. Součástí rekonstrukce byla výměna svršku v nutném rozsahu a délce, zbývající část nového žel. svršku (od km 48,581 do km 49,120) byla realizována v rámci stavby „Odstranění propadu rychlosti na trati Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně“.
Hlavním problémem výstavby byl čas, kdy stavba železničního mostu musela být dopředu zkoordinována se souběžně probíhající stavbou „Odstranění propadu rychlosti na trati Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně“. Stavba probíhala v nepřetržitých prodloužených denních směnách a za plného provozu přes komunikaci I/20 pod železničním mostem. V obvodu staveniště byl pouze omezený prostor pro vybudování zařízení staveniště, výstavba musí probíhat postupným navážením jednotlivých prvků a materiálů.
Stavba začala v sobotu 9. září 2017 a dokončena byla v pondělí 6. listopadu 2017. Od tohoto dne už mohly po mostě jezdit vlaky, ale úplně hotovo ještě nebylo. V březnu 2018 byly zahájeny dokončovací práce, kdy bylo provedeno rozšíření silnice z původního jednoho na dva pruhy pod mostem, dokončena opěrná zeď a byly upraveny svahy kamenem. Stavba byla kompletně dokončena a předána v srpnu 2018.