Rekonstrukce břeclavské železniční stanice pokračuje druhou stavbou
Rubrika: Železniční infrastruktura
Uzel Břeclav má na české železnici mimořádné postavení, protože se v něm sbíhá 1. a 2. tranzitní koridor a je současně pohraniční přechodovou stanicí do Rakouska a na Slovensko. V současné době je již dokončená modernizace navazujících úseků obou koridorů, v rámci akce s názvem Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 1. stavba se také uskutečnila rekonstrukce osobního nádraží, dále jižní a severní části a také přednádraží.
Současná rekonstrukce zahrnuje úpravu kolejí a výhybek ve střední části stanice, tedy tzv. středního zhlaví. Jejím účelem je zrychlení průjezdu vlaků ve směru Vídeň – Brno a Vídeň – Přerov; do odbočky budou moci vlaky vjíždět rychlostí 80 až 100 km/h, v přímém směru pojedou stejně rychle jako na již dokončených úsecích. Dále se zvýší bezpečnost a spolehlivost provozu a zkvalitní služby v osobní i nákladní dopravě. Použití bezstykových kolejí se navíc projeví mnohem klidnější jízdou vlaků, a tím i vyšším komfortem pro cestující. Rekonstrukce se dotkne trakčního vedení, zařízení silnoproudé elektrotechniky a zabezpečovacího a sdělovacího zařízení.
Na rekonstruovaném úseku o délce přibližně 1,2 kilometru se zásadně změní celková konfigurace kolejiště. Dosavadní stav neumožňoval kvůli bezpečnosti provozu jízdu vyšší než čtyřicetikilometrovou rychlostí. To znehodnocovalo výhody modernizace sousedních úseků, po kterých mohou vlaky v současné době jezdit až 130 km/h.
Zmíněný nedostatek vyřeší kromě změny polohy kolejí a výhybek také instalace elektronického zabezpečovacího zařízení v celé stanici. Na moderní zabezpečovací zařízení třetí generace se připojí i přilehlé traťové úseky. Systém je nastaven tak, že v budoucnu bude možno ovládat provoz v celé stanici dálkově z dispečerského pracoviště v Přerově.
Vlastní realizace byla zahájena v dubnu 2013 spuštěním provizorního zabezpečovacího zařízení, které se postupně upravuje v každém stavebním postupu. Dále proběhla sanace železničního spodku a rekonstrukce železničního svršku středního zhlaví do km 84,012 a od km 84,012. Ve střední části stanice a v osobním nádraží bylo upraveno trakční vedení a zahájena rekonstrukce mostu v km 84,355. Rovněž byla zahájena realizace elektrického ohřevu výměn v lokalitách jih a střed. Dále byly vloženy kolejové spojky na jižním zhlaví.
Od února 2014 pokračovaly práce na mostu v km 84,355, sanacemi železničního spodku a rekonstrukcí železničního svršku, včetně pokládky výhybek, úpravami zabezpečovacího zařízení a stavebními úpravami budoucího Ústředního stavědla.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
- Název stavby: Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 2. stavba
- Investor stavby: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
- Generální projektant: SUDOP Brno s. r. o.
- Zhotovitel: Sdružení technologie žst. Břeclav, složené z firem Elektrizace železnic Praha a. s. a AŽD Praha s. r. o.
- Rychlost: 160 km/h pro naklápěcí soupravy
- Nové trakční vedení: 18,4 km
- Elektronické zab. zařízení: 1 ks se 188 výhybkami
- Termín zahájení: 10/2012
- Termín dokončení: 12/2014
- Vlastní investice (bez DPH): 873 286 108 Kč