Radní Jihomoravského kraje se postavil za odsun nádraží v Brně
Rubrika: 2012
Kdyby padl projekt odsunu brněnského nádrží, zbořilo by to veškeré dosavadní územní plánování Brna i Jihomoravského kraje v této lokalitě. Krajský radní David Macek (KDU-ČSL) tak dnes reagoval na páteční prohlášení ministra dopravy Pavla Dobeše (VV), že stát bude chtít od Bruselu peníze na spolufinancování přestavby brněnské železnice, zatím však neřeší, v jaké poloze nádraží bude. Dobeš tak připustil i možnost zachování nádraží v centru. Podle územních plánů se má nádraží odsouvat o necelý kilometr na jih. Veřejnost si však podle několik let starého referenda přeje nádraží v centru.
Macek věří, že zástupci Brna a kraje Evropskou komisi přesvědčí o potřebnosti odsunu nádraží. Sám odmítl mluvit o odsunuté poloze, ale označil ji za polohu "v rozšířeném centru". "To není poloha, která by nás někam vzdalovala, Brno se v tuto dobu tímto směrem dynamicky rozvíjí. Stačí se podívat třeba na Heršpickou," uvedl. V ulici vznikl v posledních letech například rozsáhlý kancelářský komplex a nový justiční palác.
Podle radního není možné při pohledu na širší urbanistické vztahy ve městě s nádražím najednou počítat v centru, tedy jinde, než se po desítky let plánovalo. Zdůraznil, že s odsunem nádraží počítá současný brněnský územní plán i všechny tři varianty konceptu nového územního plánu Brna, na nichž architekti a urbanisté pracují. Tuto polohu nádrží proto podle něj kraj převzal i do svého územního plánu, který začal platit 17. února. "My jako kraj s tím nemáme problém, nám záleží hlavně na dopravní obslužnosti," uvedl.
Odsun brněnského nádraží má být součástí přestavby brněnské železnice. Síť kolejí v centru dnes nevyhovuje potřebám železniční dopravy, dnešní vlakové nádraží v centru má navíc malou kapacitu. Část vlaků směřujících do Brna proto už dnes cestující nezaveze na hlavní nádraží, jak mnozí čekají, ale na zastávku do Brna-Židenic.
Rekonstrukce železničního uzlu má v Brně podporu, lidé se však liší v názorech na polohu nádraží. Odpůrci odsunu argumentují dnešní unikátní nádražní polohou, kdy před nádražím zastavuje osm ze 13 tramvajových linek a na centrální náměstí Svobody je to odtud pět minut pěšky. Podle zastánců odsunu však dnešní nádržní komplex tvoří bariéru v rozvoji města směrem na jih a postavit nové nádraží bude jednodušší, než kdyby se za provozu toho současného mělo budovat v centru.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.