První stavba financovaná z prostředků ISPA
Rubrika: Ekonomika
Rychlostní komunikace R48 v úseku Frýdek-Místek – Dobrá je jednou z částí stavby z Frýdku-Místku do Českého Těšína (na snímcích). Ta tvoří páteřní komunikaci regionu. Z hlediska dopravních vazeb je jeho nejvýznamnějším prvkem právě sledovaný úsek. V širším hledisku má silnice i „nadregionální“ charakter – tím, že se zapojuje do mezinárodního silničního tahu a současně tvoří tangentu významné ostravské aglomerace. Do evropského systému je silnice zapojena jako spojnice sever-jih. Jde o stavbu mimořádného významu nejen z hlediska zkvalitňování dopravní infrastruktury v Moravskoslezském kraji, ale taktéž z pohledu ochrany životního prostředí a bezpečnosti obyvatel obce Dobrá a s tím souvisejícího snížení dopravních nehod.
Stavba, která začala v červnu 2002 a skončila v říjnu 2004, se středním dělícím pruhem má dvě mimoúrovňové křižovatky. Délka silnice, která přišla na více než 1,2 miliardy korun, je 5,6 km. Na úseku je jedenáct mostních objektů, jedna ocelová lávka pro pěší a podchod. Podél silnice stojí velké množství protihlukových zdí o ploše, přesahující 9.900 m3.
LÁVKA – VLNÍCÍ SE HAD
Délka lávky pro pěší (je o třech polích) činí 70,73 m, délka přemostění 66,25 m a nosné konstrukce 67,73 m. Nosná ocelová konstrukce je celosvařovaná, trámová. Konstrukční uspořádání příčného řezu je otevřeně. Šířka nosné konstrukce je 2,19 m, rozpětí polí je 11,75, 35,0 a 20,20 m. Most s nosnou konstrukcí tvoří plechy a válcované tyčové profily. Po sestavení byla lávka ve čtyřech dílech přivezena na stavbu. Zde se svařilo pět montážních styků. Jednotlivé dílce zvedal jeřáb ze země ze zpevněných ploch. Uzávěrka dopravy na současné silnici I/48 trvala jen tři hodiny. Lávka má dvě opěry, na kterých jsou vždy dvě pevná ocelová tangenciální ložiska. Ta jsou doplněna kotevními šrouby a ocelovou kotevní hlavou T, osazenými do kotevních roštů z ocelových profilů U. Na podpěrách je nosná konstrukce uložena posuvně v podélném směru. Spodní a horní povrch dolního pásu nosníku je kryt korozivzdorným plechem tloušťky 5 mm a v pásu jsou podélné otvory pro šrouby. Horní krycí desky a horní plech podpěr s kulatými otvory pro šrouby jsou na styku s korozivzdorným plechem pokryty vrstvou PTFE tloušťky 5 mm.
Zajímavostí je to, že se jedná o první stavbu, financovanou Evropskou unií v rámci programu ISPA u nás. Unie přispěla částkou 20 milionů eur, což představuje asi 60% celkových nákladů.