KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2009    Průlomová dohoda krajů a bank ohledně evropských dotací

Průlomová dohoda krajů a bank ohledně evropských dotací

Publikováno: 27.4.2009
Rubrika: 2009, Ekonomika

Světová ekonomická krize začíná ovlivňovat i projekty financované z fondů Evropské unie. Jak na věc pohlíží kraje? A jak banky? Dnes se v rámci veletrhu Urbis Invest v areálu Veletrhů Brno uskutečnil Kulatý stůl na téma „Regionální operační programy 2007-2013 – příjemci podpory a zájmy bank“. K diskuzi se sešli zástupci hejtmanů, bank, ministerstev, Regionálních rad regionů soudržnosti a dalších institucí. Cílem bylo vyřešit přetrvávající problémy krajů a obcí s čerpáním evropských dotací a získáváním úvěrů od bank na spolufinancování projektů z Regionálních operačních programů. Výsledkem je dohoda na utvoření pracovní skupiny, která začne fungovat od června a bude přicházet s konkrétními řešeními současných problémů. Své zástupce do ní vyšlou jak banky, tak kraje prostřednictvím svých Regionálních rad.

„Dnešním dnem začala konstruktivní jednání s představiteli finančních institucí a já mohu říct, že existuje společná ochota hledat způsoby, jak podporovat socio-ekonomický rozvoj krajů,“ řekl 1. místopředseda Asociace krajů ČR Radko Martínek.

Poprvé se uskutečnilo oficiální a velmi úspěšné jednání mezi bankovním sektorem a řídícími orgány spravujícími evropské fondy. Došlo k dohodě na vytvoření společné pracovní skupiny, která se již v červnu poprvé sejde nad tématy:

  1. Spolupráce na posuzování bonity žadatelů (o dotaci, následně o úvěr)
  2. Vytvoření vzoru a doporučených postupů, jak získat bankovní úvěr pro projekt (edukace trhu)
  3. Jak řešit kurzové riziko, které leží na bedrech krajů a regionálních rad

Zástupci Asociace krajů a ředitelé úřadů Regionálních rad regionů soudržnosti s představiteli bankovních institucí projednali otázky spojené se spolufinancováním projektů dotovaných z fondů Evropské unie. Během diskuze otevřeli účastníci i téma kurzového rizika, které, byť při poklesu jediné koruny vůči euru, by znamenalo ztrátu více než šesti miliard korun pro všech sedm regionálních operačních programů současně.
Příjemci dotací z regionálních operačních programů totiž získávají peníze zpětně, po dokončení projektu nebo jeho etapy. Na samotnou realizaci svého plánu si často musejí půjčit peníze v bance, kde z různých důvodů ne vždy uspějí.
Společná dohoda krajů a bank je tedy pro celý dotační proces zásadní. „Je na čase přerušit cyklus nedůvěry k úvěrování,“ řekl nedávno na brífinku Evropské komise její předseda José Barroso. Naznačil tím, že se problém netýká jen České republiky.
Další potenciální hrozbou pro úspěšné čerpání evropských peněz je kurzová ztráta. Příjemci dotací dostávají prostředky v korunách dle smluv sjednaných často několik let před samotným čerpáním. Regionální operační programy však mají s Evropskou komisí vyjednání finanční alokace v eurech a hrozí jim tak riziko z nedostatku krytí již sjednaných smluv.

Více informací včetně fotodokumentace naleznete na www.jihovychod.cz.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Projektování a výstavba železničních mostů – schvalování, přejímky, uvádění do provozu (46x)
V roce 2008 došlo k významným změnám v organizaci a fungování železniční infrastruktury včetně těch jejích částí, které ...
Analýza ceny ropy (33x)
Doprava byla po celý vývoj lidského společenství základním a v mnoha směrech určujícím hybatelem podoby lidské společnos...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (29x)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...

NEJlépe hodnocené související články

Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (5 b.)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč (5 b.)
Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi ...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (4.5 b.)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...

NEJdiskutovanější související články

Děti Země u soudu neuspěly, dostavba dálnice D8 pokračuje! (18x)
Občanské sdružení Děti Země již několik měsíců soudně napadá dostavbu dálnice D8. Ministerstvo dopravy tak již několikrá...
Platnost dálničních známek (6x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice