KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Přijde stát o miliardy při stavbě nových dálnic?

Přijde stát o miliardy při stavbě nových dálnic?

Publikováno: 8.10.2007, Aktualizováno: 30.11.2008 10:00
Rubrika: Aktuality, Ekonomika

Vláda ČR na svém jednání 19. 9. 2007 v souvislosti s projednáváním státního rozpočtu na rok 2008 schválila i harmonogram investic do staveb nové dopravní infrastruktury do roku 2013. Rozhodla však v rozporu se svým programovým prohlášením 1) a se závěry NKÚ, neboť neposoudila potřebnost plánovaných dopravních staveb a jejich vlivy na životní prostředí. Vzhledem k tomu, že se roční objem výdajů na dopravní infrastrukturu má pohybovat kolem 90 mld. Kč, hrozí v důsledku nevyhodnocení efektivnosti jednotlivých projektů promrhání miliard korun z veřejných rozpočtů.

Vláda přijala tzv. Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury (HVDI) bez určení priority jednotlivých staveb podle ekonomických, dopravních, společenských a ekologických kritérií. Jako jediné kritérium byla zvolena připravenost staveb z hlediska projednání podle stavebního zákona. 'O tom, jaké dopravní stavby se u nás budou stavět rozhoduje bohužel více aktivita jednotlivých úředníků na Ředitelství silnic a dálnic, než vláda. Takovýto postup nejen rozšiřuje již beztak široký prostor pro korupci, ale je vážným indikátorem nehospodárnosti nakládání s veřejnými zdroji, kdy nejsou sledována kriteria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. Ve světle navrhovaného rozpočtového deficitu ve výši 71 mld. na rok 2008 je to hazard, jehož důsledky budou opětovně neseny daňovým poplatníkem', říká Adriana Krnáčová, ředitelka Transparency International.

Postupem vlády došlo k porušení dalšího bodu jejího programového prohlášení, který hovoří o zvýšení vymahatelnosti závěrů Nejvyššího ! kontrolního úřadu. Byl zcela opominut závěr NKÚ, který financování rozvoje dopravních sítí v České republice kritizoval. Konstatuje se v něm existence značných rizik současného stavu, kdy dosud nebyla připravena tzv. multikriteriální analýza plánovaných dopravních staveb a je tak umožněno vynakládat veřejné zdroje na přípravu a realizaci staveb, u nichž nebyla prokázána společenská efektivnost anebo byla vypočtena velmi nízká. Dochází k situaci, kdy jsou financovány málo účelné dopravní stavby a chybí prostředky na ty skutečně potřebné.

Konkrétním příkladem neefektivního financování je plánované kapacitní spojení Brna a Vídně rychlostní komunikací R52 Brno - Mikulov. Trasu R52 přes Mikulov aktivně prosazuje Ministerstvo dopravy, má přitom však k dispozici studie prokazující proveditelnost alternativní varianty spojení Brna s Vídní s využitím stávající dálnice D2 a obchvatu Břeclavi.

'Schválená podoba Harmonogramu postrádá koncepci a umožňuje netransparentní a neef! ektivní vynakládání mnoha miliard korun z veřejných rozpočtů. Odborné studie prokazují, že alternativní koncepce dálniční sítě v Jihomoravském kraji s trasou R52 přes Břeclav vykazuje možnou úsporu téměř 30 miliard Kč. 2) R52 přes Mikulov byla přitom vyhodnocena jako ekonomicky neživotaschopná 3) a představuje větší zásah do životního prostředí. Podle platné legislativy by tedy měla být upřednostněna varianta přes Břeclav,' uvedla Barbara Homolová z Ekologického právního servisu, která se případem zabývá.

  1. V programovém prohlášení vlády je uvedeno: 'Vláda vypracuje harmonogram výstavby dopravní infrastruktury, určí priority jednotlivých staveb podle jejich dopravního a ekonomického přínosu a vlivu na životní prostředí a na základě těchto podmínek zajistí potřebné rozložení investic do všech druhů dopravy (železniční, silniční, letecká a vodní) s upřednostněním budování silničních obchvatů obcí před stavbou nových úseků dálnic a rychlostních silnic. Přednostně budou realizovány stavby rozestavěné při maximální snaze všech stran o! možné kompromisy v otázkách životního prostředí.'
  2. Viz 'Posouzení alternativní koncepce komunikační sítě v širším okolí brněnské aglomerace, Strnad M., 2007'
  3. Viz 'Rychlostní silnice R52, stavba 5204 Pohořelice -- Ivaň, Ekonomické zhodnocení stavby.' Zpracováno na objednávku Ředitelství silnic a dálnic ČR postupem podle oficiálně schválené metodiky HDM-4.

Zdroj: Společná tisková zpráva Transparency International ČR a Ekologického právního servisu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (49x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (47x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (44x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-UherskaFinancování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska (2x)
V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 201...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice