Přestavba železničního uzlu Plzeň pokračuje
Rubrika: Železniční infrastruktura
Práce na stavbě „Uzel Plzeň“ v železniční stanici Plzeň hlavní nádraží postoupily do další fáze. Společnost Skanska zahájila modernizaci severní části nádraží, kde aktuálně probíhá kompletní rekonstrukce kolejiště a výstavba nových nástupišť 1 a 2. Dále pokračují práce na novém podchodu, který propojí všechna nástupiště s ulicí Šumavská spolu s plánovaným autobusovým terminálem.
„Vzhledem k aktuálně probíhajícím pracím jsme zřídili provizorní nástupiště 1 a 2. Cestující se k nim dostanou provizorním přístupem, který vede od stávajícího východu z podchodu do Šumavské ulice,“ říká Jan Mitlöhner, projektový manažer Skanska.
„Nové nástupiště 2 bude hotové v září letošního roku, nástupiště 1 pak o dva měsíce později. Všechna nová nástupiště budou po dokončení stavby kompletně bezbariérová, s přístupem pomocí výtahů nebo eskalátorů,“ dodává Mitlöhner.
V roce 2015 bylo uvedeno do provozu nové nástupiště 3 a letos v únoru i nové nástupiště 4. Cestující už zde mohou vidět budoucí podobu rekonstruovaných nástupišť v celé stanici. Dokončeny jsou ale i úseky, které jsou očím veřejnosti méně přístupné. Proběhla rekonstrukce kolejiště ve směru na České Budějovice a také mostů Gambrinus a Jateční včetně kolejí směr Třemošná. Současně probíhá zkouška nově namontovaného elektronického zabezpečovacího zařízení, které nahradí dosud sloužící mechanické zařízení. Jeho plné spuštění je plánováno na konec letošního roku.
Stavba „Uzel Plzeň, 1. stavba – přestavba pražského zhlaví“ je náročný projekt, který po více než 100 letech výrazně promění podobu železniční dopravy v Plzni.
Kompletní rekonstrukce východní části železniční stanice Plzeň hlavní nádraží umožní výrazné zvýšení rychlosti vlaků z dnešních 20 km/h až na 80 km/h. Jde o rekonstrukci složitých výhybkových konstrukcí a rozsáhlého kolejiště hlavního nádraží a navazujících úseků. Stavba zahrnuje kompletní obnovu železničního spodku včetně odvodnění, výstavbu dvou nových a rekonstrukci dvou stávajících nástupišť (1 až 4). Pro lepší a bezpečnější přístup cestujících je budován nový východní podchod a bude přestavěn zavazadlový tunel.
Jelikož je celá stavba hlavního nádraží kulturní památkou, musí být respektovány požadavky na zachování vzhledu stanice, což se týká zejména rekonstrukce zastřešení nástupišť, které bylo postaveno v roce 1907 ve stylu geometrické secese.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE:
- Název: Uzel Plzeň, 1. stavba – přestavba pražského zhlaví
- Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC)
- Zhotovitel: Skanska a. s., divize Železniční stavitelství
- Projektant: SUDOP PRAHA a. s.
- Termín: duben 2014 – duben 2017
- Stavební náklady: 1 806 864 252 Kč bez DPH