KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Ekonomika    Praha uvažuje o 11miliardovém úvěru od Evropské investiční banky

Praha uvažuje o 11miliardovém úvěru od Evropské investiční banky

Publikováno: 31.10.2011, Aktualizováno: 4.11.2011 10:30
Rubrika: Ekonomika

Praha uvažuje o tom, že by si od Evropské investiční banky (EIB) půjčila až 11 miliard korun na výstavbu prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Zaznělo to dnes na jednání finančního výboru pražského zastupitelstva. O tom, zda si Praha úvěr vezme, se rozhodne poté, co bude znám konečný návrh rozpočtu na příští rok. Z druhého čtení rozpočtu vyplynulo, že by Praze mohlo na krytí výdajů v příštím roce chybět až devět miliard korun. Problémy se splácením závazků má rovněž dopravní podnik.

Podle ředitelky odboru rozpočtu Zdeny Javornické město s EIB několik měsíců jednalo. "Pokud hlavní město Praha projeví zájem a bude chtít čerpat prostředky z EIB, jsou připraveni městu poskytnout úvěrový rámec ve výši 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let," uvedla na jednání výboru Javornická. Úrok by činil zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech. „V případě úvěrového rámce přitom město nemusí z nabídnuté částky vyčerpat ani korunu a za poskytnutí této služby nic neplatí,“ dodala Javornická.

Hlavní město podle Javornické už jednou podobné služby využilo, a to na financování stavby metra C. Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) je ale úvěr až poslední variantou řešení městského rozpočtu. Primátor se chce nejdříve pokusit seškrtat výdaje města. Současné zadlužení hlavního města činí podle předsedy finančního výboru a poslance Petra Hulinského (ČSSD) 26,1 miliardy korun.

Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena loni na jaře. Náklady na stavbu jsou podle primátorského náměstka Karla Březiny (ČSSD) v cenách roku 2008 odhadovány na zhruba 18,5 miliardy korun, při přepočtení k roku dokončení by měly činit asi 21,1 miliardy korun. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého.

Kromě toho se Dopravní podnik hlavního města Prahy potýká se závazky, které vyplývají ze smluv na dodávku nových vozů metra, tramvají a autobusů. Podle Březiny by měl zhruba do roku 2020 uhradit 22,8 miliardy korun. "Všechny závazky byly schváleny vedením města. Město se k nim musí přihlásit a vyřešit je," řekl na jednání výboru Březina. Dopravní podnik městu navrhl, že by si na uhrazení nejbližších závazků vzal šestimiliardovou směnku s ručením města. To ale primátor Svoboda odmítá.

Problém se řeší už několik měsíců. Výbor dnes doporučil, aby vedení města vyřešilo tuto záležitost ještě před uzavřením rozpočtu na rok 2012. Ten by mělo zastupitelstvo schválit zřejmě 15. prosince.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Analýza ceny ropy (33x)
Doprava byla po celý vývoj lidského společenství základním a v mnoha směrech určujícím hybatelem podoby lidské společnos...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (30x)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...
ČSOB Leasing: financování pro všechny druhy stavebních strojůČSOB Leasing: financování pro všechny druhy stavebních strojů (24x)
O výhodách podnikatelského úvěru či operativního leasingu hovoří Jakub Marek, Key Account Manager společnosti ČSOB Leasi...

NEJlépe hodnocené související články

Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (5 b.)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč (5 b.)
Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi ...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (4.5 b.)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...

NEJdiskutovanější související články

Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-UherskaFinancování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska (2x)
V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 201...
Řízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financováníŘízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financování (1x)
Každý rozsáhlý projekt od svého zrodu až do realizace prochází předem stanovenými procesy a také návrhy, které zaručují ...
Na železnici v Libereckém kraji se investovalo přes 400 mil. Kč (1x)
Rekordních více než 400 milionů korun investovala loni Správa dopravní cesty Liberec do rekonstrukcí a velkých oprav na ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice