Použití příhradových nosníků H33 a systému InfraKit pro těžké podpěrné skruže
Rubrika: PR
Těžká podpěrná skruž slouží jako podpěra bednění při výstavbě železobetonových mostních konstrukcí. Firma HARSCO Infrastructure CZ za tímto účelem přichází na trh se dvěma novinkami: Podpěrný a nosníkový systém InfraKit a ocelová příhradová konstrukce H33, kterou lze použít až do rozpětí 30 m bez mezilehlých podpor. Oba systémy lze používat společně a jsou ideální jako pomocné konstrukce při stavbě mostních a inženýrských konstrukcí.
PŘEDSTAVENÍ SYSTÉMŮ
InfraKit je universální multifunkční modulární systém navržený pro všechny aplikace, kde je potřeba bezpečně a efektivně přenést velká zatížení. Proto se přímo nabízí pro použití při výstavbě mostních a případně tunelových konstrukcí. Systém je založen pouze na několika málo prvcích, kde těmi hlavními jsou Rámové podpěry s únosností v tlaku až 210 kN a vlastní ocelové nosníky, které nabízí široké možnosti uplatnění. Základem nosníků jsou válcované ocelové profily typu HEB, které jsou doplněny o systém výztuh, čelních spojů a pomocných otvorů. V běžné sestavě jsou použity profily HEB pro vodorovné nosníky a Rámové podpěry jako jednotlivé stojky. Touto kombinaci je pak vytvořena rovinná podpěrná bárka. Největší výhodou je, že ocelové profily lze použít také jako svislé stojky a tím pak skokově navýšit svislou únosnost celé sestavy.
H33 je modulární nosníkový příhradový systém, jehož základem jsou příhradové nosníky délky 6,0, 4,5, 3,0 a 1,7 m, které lze vzájemně kombinovat a vytvářet z nich sestavy pro potřebné rozpětí. Osová vzdálenost horní a dolní pásnice je pevně daná a dosahuje 2,0 m. Příhradové nosníky mohou být uloženy jak v úrovni horní, tak i dolní pásnice a to v závislosti na požadovaném statickém působení a potřebné efektivitě návrhu. Nespornou výhodou je možnost statického nadvýšení nosníků, které lze provádět vždy ve spojích jednotlivých částí.
REALIZOVANÉ AKCE
Přestože oba systémy jsou novinkou v nabídce firmy HARSCO, byly již použity na stavbách v Polsku a Rumunsku.
V Rumunsku byl InfraKit použit na stavbě obchvatu Bukurešti. Nosná konstrukce mostu je navržena z prefabrikovaných železobetonových předpjatých nosníků spřažených monolitickou deskou. Jako podpěra pro prefabrikáty sloužily právě podpěrné bárky z InfraKitu. Montáž samotných bárek probíhala ve vodorovné poloze a jednotlivé bárky byly následně jeřábem zvednuty do svislé polohy a ukotveny k pilířům a opěrám mostu. Ukotvením byla zajištěna stabilita v podélném směru a zároveň se tak přenášelo vodorovné zatížení vznikající při pokládce nosníků a následném zmonolitňování. V příčném směru je přenos vodorovných sil zajištěn spínacími tyčemi v podobě diagonál natažených mezi horním a spodním ocelovým nosníkem. Pro pokládku hlavních nosníků v tomto případě betonových prefabrikátů byly na příčných ocelových nosnících položeny tzv. centrovací lišty, které zajišťují osové působení svislého zatížení přímo do stojiny nosníku a zabraňují ohybu horní pásnice. Poloha lišty byla snadno zajištěna speciální sponou, která zabraňovala posunu lišty během pokládky prefabrikátů.
Co se týká polské stavby, tak tam byly shodně nasazeny oba systémy společně. Jednalo se o stavbu ochvatu kolem města Kock, kde překonávanou překážkou jsou dvě ramena řeky Tysmienica. Navržená nosná konstrukce je třípólová železobetonová dvoutrámová předpjatá mostovka s příčníky nad podpěrami.
Pro překonání vodoteče v obou krajních ramenech byly navrženy příhradové nosníky H33, každý o rozpětí 21,0 m. Přestože systém umožňuje rozpětí až 30 m, jeho nejefektivnější využití je právě při rozpětí v rozmezí 18,0–22,0 m. Montáž nosníků se prováděla vždy po dvojicích z důvodu prostorové stability a stejně tak se provádělo i jejich osazování pomocí jeřábu přímo na místo uložení. Celá konstrukce po smontování a doplnění ztužidel působí jako prostorová příhradová konstrukce a horní pásnice vytvořila prostor pro pracovní podlahu, na kterou se přímo pokládalo tvarové bednění. Pro menší rozpětí v krajních polích se použily profily HEB400 ze systému InfraKit, které již danému rozpětí vyhovovaly.
Tvarové řešení bednění bylo navrženo tak, že každý trám byl bedněn dvojicí plent. Plenty zároveň tvořily jak bednění desky mezi trámy, tak i bednění konzol na vnějších stranách mostovky. Části bednění byly vzájemně propojeny pomocí spínacích tyčí pro zajištění přenosu vodorovných tlaků od betonu. Svislé síly od vodorovných nosníků, vlastní hmotnosti bednění a od čerstvého betonu během betonáže, až do doby vnesení předpětí, byly opět přenášeny bárkami z InfraKitu.
Použití příhradových nosníků H33 se ukazuje jako vhodné řešení pro překonání překážek na velké rozpětí všude tam, kde není možné použít prostorovou skruž a je nutné řešit uložení tvarového bednění na pracovní podlahu. Stejně tak systém InfraKit nabízí alternativu k v současné době používaným systémům pro těžké podpěrné bárky.