KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Sanace    Oprava 250 let starého barokního mostu ve Žďáru nad Sázavou

Oprava 250 let starého barokního mostu ve Žďáru nad Sázavou

Publikováno: 16.5.2008, Aktualizováno: 1.10.2009 23:53
Rubrika: Sanace

Počátkem dubna zahájili stavbaři firmy SMP CZ unikátní rekonstrukci barokního klenbového mostu na silnici I/37 spojující městské části Zámek a Vysočany ve Žďáru nad Sázavou. Čas ukončení oprav je plánován na konec října. Aby nedošlo k přerušení dopravy, vznikne v těsné blízkosti stavby 42 metrů dlouhé provizorní přemostění, po kterém povede objízdná trasa. „Už se moc těšíme na průběh této zajímavé rekonstrukce barokního mostu“ řekl redakci Silnic Železnic Dan Foltýn ze společnosti SMP CZ, která v současnosti realizuje také náročnou rekonstrukci dalšího historického objektu, Karlova mostu v Praze.

Barokní most ve Žďáru nad Sázavou byl postaven za opata Bernarda Henneta. Na své klenbě nese sochy osmi světců, sv. Benedikta, sv. Mikuláše, sv. Jana, sv. Cyrila, sv. Bernarda, sv. Vojtěcha, sv. Pavla a sv. Metoděje. Autor těchto plastik dosud není znám. Most byl založen z iniciativy kláštera pod Zelenou Horou u Žďáru nad Sázavou v roce 1761 na místě dřívějšího dřevěného mostu. Stavba se klene přes Stržský potok u Konventského rybníka.

Jde o krásnou inženýrskou stavbu. Most je široký pouhých šest metrů a má tři devět metrů dlouhé segmentové oblouky o vzepětí dva metry. Opravy budou provedeny tak, aby byly zachovány stávající technické parametry tohoto historického objektu.

Prvním krokem při rekonstrukci je zachování stávajících historických částí mostu. Jedná se o sochy svatých, které budou před zahájením prací sundány a bezpečně uschovány. Postupně dojde k celkové opravě objektu. Ta poslední proběhla v roce 1949, kdy byl most zesílen železobetonovou spojitou deskou, čímž mělo dojít k úplnému odlehčení kleneb stavby. Současná měření ovšem potvrdila, že se tento záměr před půlstoletím příliš nepodařil. O to naléhavěji se přistupuje k současným opravám.

Z konkrétních zákroků uveďme ty nejzásadnější. Dojde ke zpevnění založení všech podpor pomocí mikropilot. Kameny kleneb a pilířů se opraví a zaspárují. Navíc budou ještě zpevněny injektážemi. Instalována bude i zcela nová železobetonová deska, včetně odvodnění a kvalitní izolace, která je klíčovou pro další životnost mostu. Vše pak doplní nové římsy a vozovka.

Asi největší viditelnou technickou lahůdkou bude vysunutí provizorního mostu na objízdné komunikaci vedle opravovaného objektu. Jedná se o těžké mostní provizorium TMS, jež bude postupně montováno z parkoviště před žďárským zámkem. Ukázkou toho, jak ohleduplně se SMP CZ staví k životnímu prostředí, je to, že toto provizorium bude postaveno tak, aby nemusel být pokácen ani jeden vzrostlý strom, které most lemují.

Most je součástí silnice I/37 Trutnov – Velká Bíteš. Rozpětí tří kleneb je 9 + 9 + 9 m a celková délka přemostění je 25 m. Celkovou rekonstrukcí barokního mostu získá Žďár nad Sázavou opět krásnou a důstojnou vstupní bránu, dokládající bohatou historii města.

Objednatel: ŘSD ČR, správa Jihlava
Projektant: Jaromír Rušar – mosty
Zhotovitel: SMP CZ

At the beginning of April 2008, the construction workers of the company SMP CZ commenced a unique reconstruction of the 250-year old Baroque arch bridge on the road I/37, connecting the city boroughs of Zámek and Vysočany in Žďár nad Sázavou. The repair completion has been planned for the end of October. In order not to interrupt the traffic, a temporary 42-meter long bridging was created in the vicinity of the construction, and it leads the detour. The company SMP CZ is also currently implementing a challenging reconstruction of our oldest bridge, the Charles Bridge in Prague.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Sanace trhlin betonových konstrukcí – materiály a postupySanace trhlin betonových konstrukcí – materiály a postupy (50x)
V článku jsou zhodnoceny základní parametry, rozhodující pro výběr vhodného injekčního materiálu pro sanaci trhlin podle...
Sanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 – část 7, Ochrana proti korozi, komplexní systémy PCISanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 – část 7, Ochrana proti korozi, komplexní systémy PCI (40x)
Článek krátce popisuje technologie společnosti BASF komplexními systémy PCI v oblasti sanací a izolací železobetonových ...
Optimalizace návrhu a úprav mostů z hlediska celoživotních nákladůOptimalizace návrhu a úprav mostů z hlediska celoživotních nákladů (36x)
V České republice se v současné době nachází asi 16 500 mostů na silnicích a dálnicích, další mostní objekty jsou na žel...

NEJlépe hodnocené související články

Sanace sesuvu na trati Liberec – Česká Lípa, geotechnicky řízená stavbaSanace sesuvu na trati Liberec – Česká Lípa, geotechnicky řízená stavba (5 b.)
Časové schéma akce: V hodinách provedená rekognoskace terénu. Ve dnech sestavený projekt průzkumných prací. V týdnech pr...
Rekonstrukce zárubní zdi z roku 1984 na dálnici D11 Praha – Poděbrady pohledem projektantaRekonstrukce zárubní zdi z roku 1984 na dálnici D11 Praha – Poděbrady pohledem projektanta (5 b.)
Článek pojednává o rekonstrukci zárubní zdi v km 0,715 – 1,296 vlevo na dálnici D11 Praha – Poděbrady a posk...
Sanace železobetonu v chemicky náročném prostředí – metody a možnostiSanace železobetonu v chemicky náročném prostředí – metody a možnosti (5 b.)
Sanace železobetonu je v současné době věcí, kterou lze považovat za zaběhnutou a v okruhu odborné veřejnosti ji lze pov...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice