OHL ŽS, a. s. pokračuje v realizaci koridorů v jižních Čechách
Rubrika: Železniční infrastruktura
Stavba železniční trati IV. tranzitního železničního koridoru „Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora“ je liniovou dopravní stavbou. Cílem modernizace je vytvoření kvalitního systému železniční dopravy, který by v integraci a návaznosti s již vybudovanou sítí v České republice a s železniční sítí sousedních států mohl obstát v silné konkurenci především silniční dopravy. Stavba je spolufinancována z prostředků poskytnutých Evropskou unií – Fondem soudržnosti v rámci programu Operační program Doprava na léta 2007 – 2013 a Státním fondem dopravní infrastruktury.
Obsahem stavby je především zdvojkolejnění celého úseku trati spolu s úpravou geometrické polohy hlavních kolejí pro zajištění požadované propustnosti a zvýšení maximální traťové rychlosti až do hodnoty 160 km/h.
Stavba je členěna dle jednotlivých traťových a staničních úseků:
- Stavební úsek č. 61
Tábor – Čekanice km 83,460 – 84,520 (1 060 m) - Stavební úsek č. 62
Čekanice km 84,510 – 85,580 (1 070 m) - Stavební úsek č. 63
Čekanice – Chotoviny km 85,580 – 88,962 (3 382 m) - Stavební úsek č. 64
Chotoviny km 88,935 – 90,579 (1 664 m) - Stavební úsek č. 65
Chotoviny – Sudoměřic km 90,563 – 94,438 (3 875 m) - Stavební úsek č. 66
Sudoměřice km 94,759 – 95,495 (736 m)
Dosažení výše uvedených parametrů není možno docílit na stávající železniční trase v celé délce. Z tohoto důvodu jsou zde navrženy dvě směrové přeložky trati:
- V prvním případě se jedná o nové směrové řešení železniční trasy s cílem dosažení maximální traťové rychlosti 160 km/h délky cca 2 200 m, která plynule přechází do druhé přeložky. Na této přeložce, která se přibližuje obci Rzavá a Moraveč budou vybudovány nové významné mostní objekty – železniční estakáda délky cca 456 m a přemostění dálnice délky cca 100 m. Z důvodu křížení stávající silnice první třídy I/3 (budoucí druhé třídy II/603) je třeba vybudovat i nový silniční most u Moravče v km 92,545 trati.
- V případě druhé přeložky trati je navržena nová trasa délky cca 1 650 m, na níž je nutno vybudovat i nový dvojkolejný (Sudoměřický) tunel délky cca 430 m, spolu s vynucenou přeložkou stávající silnice první třídy I/3 před Sudoměřicemi u Tábora. Realizací obou přeložek dojde ke zkrácení stávající délky trati.
Stručně lze napsat, že modernizace stavby zahrnuje zejména rekonstrukci železničního spodku a svršku včetně spodních staveb, tunelu, mostů, propustků, opěrných a zárubních zdí, trakčního vedení, sdělovacího, zabezpečovacího a energetického technologického zařízení včetně výstavby nových pozemních objektů pro umístění tohoto zařízení. Celková odbytová cena činí 1 437 242 363 Kč. Termín realizace dle SOD je 15. 3. 2013 – 15. 4. 2016 (plánované ukončení stavebních prací), tj. 37 měsíců.
Z výše uvedeného je zřejmé, že se jedná o technicky a časově náročnou stavbu. OHL ŽS, a. s. prostřednictvím Závodu Železnice zde plně využívá vlastních odborných kapacit a řízením projektu byl pověřen zkušený tým odborníků. Ředitelem výstavby je Ing. Lumír Pyszko.