KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Obrubníkové mostní odvodnění v praxi

Obrubníkové mostní odvodnění v praxi

Publikováno: 16.5.2019
Rubrika: PR, VIDEO

V posledních letech proběhlo několik úspěšných realizací odvodnění mostní vozovky pomocí obrubníkových mostních odvodňovacích prvků MEA DECK z recyklovaného kompozitu. Pro krátkou rekapitulaci můžeme uvést několik zásadních důvodů, proč použít právě takové řešení.

Při použití obrubníkových odvodňovacích prvků MEA DECK je zajištěno, že voda odteče z komunikace rychle a plynule a nemusí urazit dlouhou vzdálenost k nejbližší vpusti po povrchu vozovky. Snižují se výrazně průsaky do konstrukčních vrstev mostní vozovky přes porézní asfalt. Většina vody se při dešti nerozlévá po krajnici, ale stéká přímo do podélného žlabu, odkud je svedena rovnou do odtokové kanalizace. Na mostech tak při dešti nevznikají louže, nebezpečné pro provoz a aquaplaning. Při nadzemním křížení silnic nebo dálnic pak voda nestříká na komunikaci probíhající pod mostem. Mostní obrubníkové odvodňovací prvky také nezasahují do vozovky a pojezdová šířka komunikace není omezena žádnou vpustí, takže je využitelná po celé šířce, od obrubníku k obrubníku. Toto řešení se velice osvědčilo i při prudkých deštích na rekonstruovaném mostě přes Štěrboholskou magistrálu v Praze nebo na mostě vedoucí přes Libereckou ulici, frekventovanou výpadovku na D8.

Realizace odvodnění mostů tímto systémem můžeme nalézt po celé republice. Na severní Moravě při rekonstrukci mostu na obchvatu u Jablůnkova bylo ekonomicky výrazně výhodnější použít právě prvky MEA DECK, stejně jako na přehradní hrázi Husinec v Jižních Čechách. Asi nejznámějším objektem s obrubníkovým odvodněním je Trojský most v Praze. Zde se jednalo o komplexní hydraulické řešení včetně atypicky řešených dilatačních průchodek. Nelze ale opominout také loni instalované odvodnění na mostě generála Pattona v Plzni.

Použití obrubníkového odvodnění není nutné používat pouze na vozovkách s komplikovaným nebo nedostatečným podélným spádem, ale řešení je vhodné i na mostech, kde je prioritou ekonomické řešení a rychlý odvod vody z komunikace. Právě probíhající rekonstrukce mostu na Barrandovské estakádě je toho aktuálním příkladem. Most má vysoký podélný spád 6 %, takže v tomto případě bylo prioritou jednoduché a bezpečné řešení. Při komplexní rekonstrukci se zcela ruší centrální venkovní svodový žlab, který byl komplikovaný na údržbu, a do kterého byly v pravidelných intervalech instalovány propustky na odvod vody z komunikace. Místo něj je v obou ramenech podélně navržen liniový obrubníkový systém MEA DECK, který vodu rovnoměrně zachytává přímo z vozovky a bez dalšího přípojného potrubí odvádí na konec mostu do sběrné jímky.

Obrubníkové prvky MEA DECK vynikají rázovou houževnatostí a jsou dimenzované na třídu zatížení D400 kN, což je více, než na krajnice doporučuje norma ČSN-EN 1433 pro odvodnění komunikací. Obrubníkové mostní kompozitní odvodňovací žlaby MEA DECK jsou nejen pevné, ale na pohled vypadají zcela jako betonové. Dokud je ovšem nezvednete. A to je další výhoda těchto prvků. Snadná manuální instalace, kdy jeden kus váží od 9 do 19 kg, podle šířky a provedení. Není třeba kvůli pokládce zajišťovat žádnou těžkou mechanizaci. Vše zvládne jeden nebo dva lidé. Obrubníkové odvodňovací díly díky své váze výrazně nezatěžují mostní konstrukci. Výrobky jsou odolné vůči chemickým posypům, pohonným hmotám i mrazu.

Odvodnění mostních vozovek může být řešeno různými způsoby. Odvodnění s použitím mostních obrubníkových žlabů MEA DECK ale poskytuje řešení pro delší životnost mostní konstrukce, velice snadnou údržbu a bezpečnější provoz. Výškové korekce samotných žlabů a vtoků umožní přizpůsobit se i nepříznivým překvapením v průběhu rekonstrukce. Provedené stavby již prokázaly, že řešení odvodnění mostů pomocí kompozitového obrubníkového odvodnění má rozhodně svoje opodstatnění a jeho obliba roste s přibývajícími realizacemi.



www.mea-odvodneni.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Hráz HusinecLiberecká ulice v PrazeTrojský most v PrazeMost generála Pattona v Plzni

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

VIDEO: Silnice se v Novém Jičíně letos budou opravovat za 8 mil. Kč (126x)
V letošním roce plánuje Nový Jičín opravit silnice za částku zhruba 8 milionů korun. A renovovat se budou silnice i za f...
Spolehlivá řešení pro odvodnění komunikacíSpolehlivá řešení pro odvodnění komunikací (45x)
Rychlostní komunikace nebo obytné zóny? Rozdílné typy komunikací potřebují spolehlivě odvést dešťovou vodu při běžných i...
GLORIT dokáže snížit náklady na výstavbu cest až o 50 % (40x)
Existuje hned několik způsobů, kterými lze upravit a zpevnit cesty, stezky a cyklostezky. V dnešním článku se zaměříme n...

NEJlépe hodnocené související články

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI.SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI. (5 b.)
Skupina SaM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 12 ocenění Mostní díl...
Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky (5 b.)
V loňském roce se u nás prodaly nákladní vozidla a autobusy za téměř 22 miliardy korun. Dopravci přitom nakupují těžkou ...
Nečekané perspektivy nejmodernějšího pražského mostu. Exkluzivní video s Romanem KouckýmNečekané perspektivy nejmodernějšího pražského mostu. Exkluzivní video s Romanem Kouckým (5 b.)
„Most je absolutní esencí architektury, protože je do jisté míry nejčistší konstrukcí. Most nemůže být jen design nebo s...

NEJdiskutovanější související články

VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice