Občanské iniciativy představily plán modernizace nádraží v Brně
Rubrika: 2012
Brněnská občanská koalice Nádraží v centru dnes představila projekt modernizace železničního uzlu s hlavním nádražím v centru moravské metropole. Cena přestavby nejdůležitějších částí by podle ní nepřesáhla deset miliard korun. To je bezkonkurenční cena oproti odsunutému nádraží, jež by vyšlo minimálně na 20,4 miliardy korun, řekli dnes představitelé koalice novinářům v Praze. Návrh předali ministerstvu dopravy.
Přestavba nádraží v centru je prý oproti jeho přesunutí výhodnější i z jiných důvodů než finančních. Má podle koalice lepší vazby na město a jeho život a návaznost na městskou hromadnou dopravu.
Návrh občanské koalice navazuje na projekt z roku 2006. Tým autorů nového návrhu dospěl k názoru, že tehdejší plán byl příliš finančně náročný, a tudíž v současné finanční situaci nerealizovatelný. Upravil proto projekt tak, aby se udělalo to nejdůležitější, tedy osobní nádraží a modernizace koridoru.
První etapa projektu tak zahrnuje 1. tranzitní železniční koridor v úseku (Hády) Maloměřice - Horní Heršpice a modernizaci celého osobního nádraží včetně stavby dvou podzemních nástupišť určených pro budoucí napojení vysokorychlostních tratí.
V rámci modernizace osobního nádraží by měla mimo jiné vyrůst v sousedství nynější nádražní budovy a funkcionalistické pošty při ulici Nové sady nová nádražní budova. Ta by podle architektů nemusela být bariérou, ale veřejným prostorem a přirozenou spojnicí dvou čtvrtí, a to například díky třem průchodům s obchodními pasážemi.
Vedení Brna dlouhodobě prosazuje odsun hlavního nádraží o 700 metrů směrem na jih, peníze na stavbu ale zatím chybějí, stejně jako většina potřebných územně plánovacích dokumentů a povolení. Odsun nádraží z centra dlouhodobě kritizují občanští aktivisté a někteří dopravní experti. Podle nich se současné brněnské nádraží dá modernizovat a rozšířit.
Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí, obsahuje víc než 1000 stavebních objektů s rozpočtem v řádu až desítek miliard Kč. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty. Dosud dokončila první etapu stavby nového odstavného nádraží. Součástí investice za 3,3 miliardy korun byla například myčka kolejových vozidel.
Přípravy hlavní části stavby ale váznou kvůli soudním rozhodnutím, protestům aktivistů, a hlavně kvůli nedostatku peněz. Na konci ledna rozhodl Městský soud v Brně, že se bude muset jihomoravský krajský úřad zabývat námitkami Dětí země proti odsunu nádraží. Aktivisté se bojí zejména ohrožení 16 vzácných druhů živočichů.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.