KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Nový vylepšený systém pro odhalení provozních závad na jedoucích vlacích

Nový vylepšený systém pro odhalení provozních závad na jedoucích vlacích

Publikováno: 25.8.2009
Rubrika: Doprava

Plochá kola, která mohou poškodit kolejový svršek, horká ložiska hrozící zadřením, horké obruče kol a disků kotoučových brzd či zdrží – to jsou některé závady, k nimž může na vlacích během provozu dojít. Pokud nastanou, upozorní na ně výpravčí a dispečery varovným hlášením moderní technika v reálném čase a přímo na monitorech počítačů, kterými řídí vlakový provoz. Obsluha se zároveň dozví číslo vlaku, pořadí poškozené nápravy, stranu vlaku a stupeň závady. To vše zajišťuje inovace v podobě datového propojení systému ASDEK (systém vozidlové diagnostiky jedoucího vlaku) s aplikací GTN (graficko-technologická nadstavba zabezpečovacího zařízení) z dílny AŽD Praha.

Systém ASDEK, který vyvinula polská firma TENS a u nás jej instaluje česká společnost Starmon, se při provozu na české železnici již osvědčil. Dosud ovšem nebyl v praxi napojen přímo na počítač, na kterém dispečeři sledují informace potřebné pro řízení dopravy. Proto bylo nezbytné kontrolovat více monitorů umístěných zpravidla na více místech dispečerského pracoviště.

„Využití obousměrného datového propojení systému ASDEK s aplikací GTN usnadní dispečerům situaci v tom, že nyní budou mít na jednom počítači soustředěny jak informace o řízení dopravy, tak varovná hlášení o technickém stavu všech souprav, které mají na starosti, což dříve nebylo možné,“ vysvětluje Vlastimil Polach, vedoucí výzkumného a vývojového pracoviště AŽD Praha.

Právě toto propojení významně přispívá k rychlému a efektivnějšímu řešení nastalé situace. Přestože tyto závady zpravidla bezprostředně neohrožují bezpečnost provozu ani cestujících, nelze je podceňovat. Eliminace rizika z prodlení v případě vážných poruch na vlakové soupravě nyní díky inovaci systému stojí dispečery mnohem méně úsilí než v minulosti.

Praxe je taková, že pokud se na monitoru objeví žluté okno, výpravčí a dispečeři vědí, že vlak má technické potíže, ale dojede do svého cíle, kde jej technici musí opravit. V případě, že na vlaku dojde během provozu k závažnému poškození, upozorní systém dispečera na tuto skutečnost červeným oknem. V tom případě lze soupravu okamžitě zastavit nebo ji nechat dojet do nejbližší stanice a tam ji odstavit do odstranění závady.

První testy propojení GTN - ASDEK byly úspěšně ukončeny v březnu minulého roku na železniční trati Chomutov – Cheb. Toto pondělí byla zprovozněna druhá lokalita na trati České Budějovice – Horní Dvořiště. Dokončení instalace ve třetí lokalitě, v úseku Suchdol nad Odrou – Polom, zkomplikovaly letošní záplavy, které trať na tomto úseku vážně poškodily. O datovém propojení dalších lokalit se teď intenzivně jedná, ve výhledu jsou například tratě v Plané nad Lužnicí a Přelouči.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
GTN - ASDEK

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Zeleň a rozhled na pozemních komunikacíchZeleň a rozhled na pozemních komunikacích (111x)
Bezpečnost je v souvislosti s provozem na pozemních komunikacích jedno z nejčastěji skloňovaných slov. Bohužel se v souv...
Turbo‑okružní křižovatky v České republiceTurbo‑okružní křižovatky v České republice (105x)
Stále ještě poměrně novým typem okružních křižovatek v České republice jsou turbo‑okružní křižovatky (někdy též označova...
Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (102x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...

NEJlépe hodnocené související články

Turbo‑okružní křižovatky v České republiceTurbo‑okružní křižovatky v České republice (5 b.)
Stále ještě poměrně novým typem okružních křižovatek v České republice jsou turbo‑okružní křižovatky (někdy též označova...
Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČRMožnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČR (5 b.)
V roce 2013 jsme zpracovávali studii pro ŘSD, která měla za úkol doporučit a vyhledat možnosti uplatnění uspořádání 2+1 ...
Verejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a LeopoldovVerejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a Leopoldov (5 b.)
Neustály nárast podielu cestnej prepravy na prepravnom trhu v Európe spôsobuje znižovanie mobility a trvalo udržateľného...

NEJdiskutovanější související články

Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (1x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...
Nové nejluxusnější autobusy Student Agency express na pravidelné lince Praha - BrnoNové nejluxusnější autobusy Student Agency express na pravidelné lince Praha - Brno (1x)
Student Agency express, největší autobusový dopravce na dálkových linkách v České republice, nasadil do provozu první z ...
VIDEO: Test brzdných drah (1x)
Pěkně zpracované video BESIP a VOLVO z testu brzdé dráhy uskutečněného na TRUCKFESTU 2008 v Hradci Králové....

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice