Nový vylepšený systém pro odhalení provozních závad na jedoucích vlacích
Rubrika: Doprava
Plochá kola, která mohou poškodit kolejový svršek, horká ložiska hrozící zadřením, horké obruče kol a disků kotoučových brzd či zdrží – to jsou některé závady, k nimž může na vlacích během provozu dojít. Pokud nastanou, upozorní na ně výpravčí a dispečery varovným hlášením moderní technika v reálném čase a přímo na monitorech počítačů, kterými řídí vlakový provoz. Obsluha se zároveň dozví číslo vlaku, pořadí poškozené nápravy, stranu vlaku a stupeň závady. To vše zajišťuje inovace v podobě datového propojení systému ASDEK (systém vozidlové diagnostiky jedoucího vlaku) s aplikací GTN (graficko-technologická nadstavba zabezpečovacího zařízení) z dílny AŽD Praha.
Systém ASDEK, který vyvinula polská firma TENS a u nás jej instaluje česká společnost Starmon, se při provozu na české železnici již osvědčil. Dosud ovšem nebyl v praxi napojen přímo na počítač, na kterém dispečeři sledují informace potřebné pro řízení dopravy. Proto bylo nezbytné kontrolovat více monitorů umístěných zpravidla na více místech dispečerského pracoviště.
„Využití obousměrného datového propojení systému ASDEK s aplikací GTN usnadní dispečerům situaci v tom, že nyní budou mít na jednom počítači soustředěny jak informace o řízení dopravy, tak varovná hlášení o technickém stavu všech souprav, které mají na starosti, což dříve nebylo možné,“ vysvětluje Vlastimil Polach, vedoucí výzkumného a vývojového pracoviště AŽD Praha.
Právě toto propojení významně přispívá k rychlému a efektivnějšímu řešení nastalé situace. Přestože tyto závady zpravidla bezprostředně neohrožují bezpečnost provozu ani cestujících, nelze je podceňovat. Eliminace rizika z prodlení v případě vážných poruch na vlakové soupravě nyní díky inovaci systému stojí dispečery mnohem méně úsilí než v minulosti.
Praxe je taková, že pokud se na monitoru objeví žluté okno, výpravčí a dispečeři vědí, že vlak má technické potíže, ale dojede do svého cíle, kde jej technici musí opravit. V případě, že na vlaku dojde během provozu k závažnému poškození, upozorní systém dispečera na tuto skutečnost červeným oknem. V tom případě lze soupravu okamžitě zastavit nebo ji nechat dojet do nejbližší stanice a tam ji odstavit do odstranění závady.
První testy propojení GTN - ASDEK byly úspěšně ukončeny v březnu minulého roku na železniční trati Chomutov – Cheb. Toto pondělí byla zprovozněna druhá lokalita na trati České Budějovice – Horní Dvořiště. Dokončení instalace ve třetí lokalitě, v úseku Suchdol nad Odrou – Polom, zkomplikovaly letošní záplavy, které trať na tomto úseku vážně poškodily. O datovém propojení dalších lokalit se teď intenzivně jedná, ve výhledu jsou například tratě v Plané nad Lužnicí a Přelouči.