Nový 5kolejný přejezd BODAN v Českých Budějovicích
Rubrika: Železniční infrastruktura
V tomto roce pomohla naše společnost INFRAM a. s. zrealizovat rekonstrukci 5kolejného přejezdu v Českých Budějovicích v ulici Novohradská. Přejezdová konstrukce se nachází v km 117,9 na trati České Budějovice – Horní Dvořiště. Skládá se celkem z pěti kolejí, z nich dvě jsou ve výhybce. Tento přejezd byl již dlouhou dobu v nevyhovujícím stavu a řidičům způsoboval velké problémy při jeho přejezdu. Kvůli chybějícím obrubníkům a chodníku ve stejné výšce jako je vozovka, někteří řidiči volili jízdu po chodníku, což představovalo ohrožování chodců. Z tohoto důvodu jsme nabídli speciálně probarvené přejezdové desky v místě chodníků. Tím došlo k jednoznačnému rozlišení přejezdu na část pro automobily a chodce. Došlo tak ke zlepšení bezpečnosti chodců na tomto přejezdu.
Další specialitou tohoto přejezdu je to, že se zde nachází výhybka. Do této části přejezdu se musely navrhnout a nechat vyrobit speciální atypické desky.
Společnost INFRAM a. s. zajišťovala u tohoto přejezdu jak přípravu, tak zaměření a následnou projektovou dokumentaci i samotnou dodávku materiálu a stavební dozor za výrobce přejezdové konstrukce. Výsledek naší práce si lze prohlédnout na přiložených fotografiích. Přejezdová konstrukce BODAN je vyráběna v rakouském Ohlsdorfu firmou GMUNDER FERIGTEILE Ges. m. b. H. & Co. KG od roku 1972.
Přejezdová konstrukce BODAN odvádí zatížení od silniční dopravy bezrámovými polymerbetonovými deskami přes pryžové profily uložené na patě kolejnic do konstrukce železničního svršku a následně do štěrkového lože. Silniční doprava tím pádem působí na železniční svršek stejným způsobem jako doprava železniční. Systém železničních přejezdů BODAN se používá ve více jak 20 zemích světa na 4 kontinentech.
Vlastnosti materiálu
- voděodolný
- odolný proti mrazu a rozmrazovacím prostředkům
- odolný proti soli a olejům
- odolný vůči chemickým látkám
- vysoká pevnost v tlaku
- vysoká pevnost v tahu při ohybu
- vysoká protiskluznost díky drsnému povrchu
- výztuž s antikorozní ochranou
Vlastnosti konstrukce
- pružné uložení na patě kolejnice díky pryžovým profilům
- vysoký elektrický odpor izolované koleje
- odvětrávání železničního tělesa díky „mostní“ konstrukci přejezdu
- jeden druh panelů pro všechny typy kolejnic
- vysoká pevnost při velkém zatížení nákladní dopravou, vysoká kvalita při pojezdu kolejovou dopravou
Ekonomické výhody
- možnost výměny jednotlivých desek
- nízké náklady při běžné údržbě
- jednoduchá údržba drobného kolejiva a upevňovadel
- dlouhá životnost systému BODAN díky polymerbetonu
- zhodnocení nákladů po dobu životnosti výrobku (LCC – life cycle costs)