Novela zákona může urychlit výstavbu strategických dopravních staveb až o pět let
Rubrika: 2018
Poslanecká sněmovna v závěru června schválila ve III. čtení novelu zákona číslo 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou inicioval předseda sněmovního Podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník. Ten je zároveň autorem 17 úspěšně schválených pozměňovacích návrhů, z nichž nejvýznamnější jsou tzv. mezitímní rozhodnutí a vznik jednotného místa pro územní řízení a vyvlastnění u dopravních staveb. Pro přijetí novely hlasovalo celkem 156 poslanců ze 160 přítomných. Návrh zákona následně mířil do Senátu, který o něm hlasoval koncem července.
Novela zákona má pomoci výstavbě strategických dopravních staveb. Co stojí za tímto milníkem? A jak výrazně může úprava zákona proces přípravy urychlit?
Podle odhadu Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravy cesty může novela zkrátit proces přípravy staveb o tři až pět let, a to díky tzv. mezitímnímu rozhodnutí. Zjednodušeně se jedná o to, že pokud nastane situace, kdy investor vyčerpal všechny možnosti dohody a dokáže, že jednal a stavba má veřejný zájem a brzdí ji opravdu jeden jednotlivec, bude mít šanci zahájit stavbu i bez dokončení majetkoprávního vypořádání. Úřad rozhodne o vyvlastnění a stavba začne. Současně bude probíhat soudní řízení o výši náhrady a odškodnění. Jednotlivci už nebudou mít šanci blokovat klíčové stavby. Zároveň je tento jediný paragraf svázán pouze se speciálním seznamem strategických staveb.
Podle současné legislativy dochází ke komplikacím při výkupu pozemků, protože investor ze zákona nemůže vykoupit nad záborový elaborát. Řeší nějak novela zákona tento problém?
Máte pravdu. Podle dosavadní praxe investor smí vykoupit pouze potřebnou část pozemku pro stavbu. Stává se tak, že majitelé kvůli tomu nemají zájem pozemky prodávat. V některých případech by jim totiž zbyl například malý kousíček pole, který nelze obdělávat nebo ho jinak využít, a proto pozemek raději neprodají vůbec. Je pravdou, že současná legislativa tento problém vůbec nezohledňuje a samozřejmě to nepomáhá konstruktivnímu řešení a spokojenosti na obou stranách. Investor totiž nemá jinou možnost, než se uchýlit k zahájení zdlouhavého vyvlastňovacího procesu. A právě tomuto postupu má novela zákona předcházet. Díky změně k tomu už nebude docházet. Nově může majitel trvat na prodeji celého pozemku a za plnou cenu dle zákona.
Zákon zavádí nově jednotné místo pro územní řízení a vyvlastnění u dopravních staveb. Co konkrétního si od této změny slibujete?
Jedním z hlavních důvodů, který nás vedl k této změně, je roztříštěná praxe v rozhodování a s ní spjatá nejednotnost a nepředvídatelnost v rozhodování. Dosud platilo, že zásadní velké stavby schvalovaly desítky malých úřadů na obecních úřadech s rozšířenou působností v trase stavby. Ty ovšem nedisponovaly odborníky na toto téma
a často se stávalo, že správní řízení bylo napadnuto u soudu například kvůli procesním chybám nebo jiným nedostatkům. V konečném důsledku se tak prodlužoval čas, než investor skutečně pozemek získal a mohl tak podniknout další kroky v přípravách stavby. Novela proto zavádí změnu v podobě jednotného místa pro územní řízení a vyvlastnění u dopravních staveb, kterým nově budou krajské úřady. Od této změny očekáváme zkvalitnění celého vyvlastňovacího procesu. Díky jednotnému místu mohou kraje zaměstnat specialisty, kteří se budou věnovat pouze tomuto tématu. Zákon počítá i s jednotným odvolacím orgánem, kterým bude Ministerstvo dopravy ČR.
Novela zákona přináší zpřísnění podmínek pro vyvlastnění. Není to kontraproduktivní, když zákon má primárně pomoci dopravní výstavbě?
Zpřísnění podmínek pro vyvlastnění je rozhodně správné rozhodnutí. Na jednu stranu totiž výrazně pomáháme investorovi získat pozemky pro strategické stavby. Zároveň ale chceme, aby se investor k procesu vyvlastnění uchýlil skutečně až v krajním případě, kdy už nebude mít jinou možnost, jak potřebné pozemky získat. Ovšem bude muset prokázat, že s majiteli dotčených pozemků jednal a nabídl jim osminásobek odhadní ceny majetku, stejně jako že se snažil o dohodu a vyzýval k uzavření smlouvy. Teprve poté a po uplynutí devadesáti dnů smí požádat o zahájení vyvlastňovacího procesu.
Zákon řeší i jiné dílčí oblasti, jako je například výkup stavebních pozemků, a usnadní předběžné průzkumy. Jak přesně je chcete usnadnit?
Zavádíme možnost předběžných průzkumů na pozemcích ještě před vydáním územního rozhodnutí. Jedná se o důležitý krok pro kvalitní přípravu staveb. Správa železniční dopravní cesty i Ředitelství silnic a dálnic tento krok jednoznačně vítají, protože může urychlit proces příprav. Nezapomněli jsme ovšem na spravedlivou kompenzaci majitelům. Nyní budou mít nárok na navýšení odměny za tyto průzkumy a to v podobě dvojnásobku odhadní ceny dotčeného majetku.