KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Nové technologie vnitrokontinentálních přeprav

Nové technologie vnitrokontinentálních přeprav

Publikováno: 2.12.2011
Rubrika: Doprava

Z pohledu přepravních toků nákladní dopravy je nástroj kombinované přepravy značným přínosem, jak regulovat stále vzrůstající objemy silniční dopravy. Z pohledu dělby přepravní práce na dopravní infrastruktuře by silniční a železniční doprava měla vytvořit sektor, který si vzájemně nekonkuruje, ale naopak propojeným systém využívá svých silných stránek.

V současné době na výrobním trhu existuje vysoký počet výrobců, kteří se zaměřují na vývoj různých typů řešení pro zajištění překládky mezi silniční a železniční dopravou. Problémem do budoucna není velký počet výrobců, ale může se jím stát vzájemná nekompatibilita systémů, která může technologicky omezit případný vstup nových účastníků do systému. Proto je nutné zahájit důraz na výběr vhodné unifikované technologie řešení, která by nebyla pro účastníky překážkou, ale naopak příležitostí podílet se na rozvoji vnitrozemské kombinované přepravy

ÚVOD
S rostoucím trendem ekonomiky a rozvojem logistických potřeb v jednotlivých státech Evropské unie došlo k rozsáhlému nárůstu nákladní dopravy na silniční síti. Rostoucím trendem veškerých druhů doprav se začala zabývat i Evropská komise EU a pro státy zahrnuté do tohoto společenství v dokumentu „Bílá kniha – Evropská dopravní politika pro rok 2010: „Čas k rozhodnutí“ doporučila využívat nové přístupy a technologie, které by přispěly k optimalizaci dělby přepravní práce mezi jednotlivými typy doprav. Tyto doporučení lze podpořit efektivním nástrojem, který lze spatřit v kombinované dopravě, například v rámci vnitrokontinentálních přeprav.

Záměrem tohoto příspěvku je přiblížit nový technologický přístup, který dokáže efektivně zajistit vzájemnou překládku jedné přepravní jednotky (silniční návěs) mezi dvěma různými typy doprav (silnice/železnice), bez použití přídavného např. vertikálního čelního překladače (reachstacker). O této technologii lze hovořit jako o pilotním projektu pro přepravy nebezpečného zboží podléhající úmluvě ADR.

TECHNOLOGIE MODALOHR, „ROAD ON RAIL“
Jedná se o technologické řešení, určené pro vnitrokontinentální přepravu, pod označením MODALOHR. Toto řešení bylo vyvinuto francouzskou konstrukční a výrobní společností LOHR Group v roce 1999. Následně nato, byla ve Francii uvedena do provozu první linka, která začala využívat tuto technologii. Záměrem linky charakteru kombinované dopravy bylo převést značný objem přeprav nebezpečného zboží podléhající úmluvě ADR ze silnice na železnici. Historicky první linka s využitím technologie Modalohr měla ještě charakter doprovázené dopravy.

Technologie je složená ze dvou základních prvků a je řešena jako nedoprovázená:

  • Mechanicky jednoduché konstrukční řešení železničního vagónu,
  • Speciální stavební prvky a technologie podél železniční koleje v terminálu.

Železniční vůz je konstruován jako nízkoplošinový s otočnou platformou pro nájezd celé silniční návěsové soupravy. Platforma má úhel natočení 30 ° a tím je optimálně zajištěn nájezd na železniční vagón. Předpokladem je minimalizace závad a údržby na železničních vozech, proto železniční vůz obsahuje pouze základní mechanické konstrukční prvky.

Hlavním jádrem technologie je však mechanické zařízení a hydraulický agregát, který umožňuje otáčení platformy železničního vozu. Mechanická část a hydraulický agregát je trvale umístěn v kolejišti a stává se tak pevnou součástí terminálu. To je z pohledu investičních nákladů na pořízení flotily železničních vozů klíčovou výhodou. Veškeré technologické zázemí zajišťující překládku je stavební součástí terminálu.

V terminálu má přistavený ucelený vlak a jeho speciálně konstruované vagóny předem definovanou pozici. Přesnou pozici má i silniční tahač, který převezme, nebo odevzdá návěs tím, že projede v přímém směru přes otočnou platformu železničního vozu a po umístění návěsu na železniční vůz jej odpřáhne, nebo naopak. Tzn. na železnici se převážejí pouze návěsy, proto doprava nedoprovázená.

NASAZENÍ SYSTÉMU A JEHO REÁLNÉ VYUŽITÍ
Systém je v reálném provozu přeprav využíván na lince mezi zeměmi Francie a Itálie. Jedná se o spárované terminály Aiton (Francie) a Orbassano (Itálie). Dále je technologie zavedena na tranzitující lince přes celé území Francie, mezi terminály Perpignan (Francie) a Bettemburg (Lucembursko). Linka mezi Perpignan a Bettemburg funguje jako doprava nedoprovázená a je provozována pod názvem Lorry Rail.

Provozovatel linky kombinované dopravy udává časovou porovnávací informaci, vzdálenost mezi terminály 1 060 km ucelený vlak uskuteční za 13 h, návěsová souprava po silniční síti za 17 až 22 h. Další připravovanou linkou kombinované dopravy ve Francii za použití této technologie je trasa Bayone (Irun) – Lille, která je trasována přes Paříž a tvoří tak západní paralelu k trase tzv. Lorry Rail pro zajištění přepravních toků Španělsko/Francie/Holandsko/Velká Británie.

Uvedené směry v mapce reflektují na možný rozvoj a nasazení technologie směrem do střední a východní Evropy, pro zajištění tranzitních přeprav na velké vzdálenosti. Připravuje se projekt, který řeší možnosti pro zavedení této vnitrokontinentální přepravy mezi terminály Bettembourg a Poznaň. Dále se uvažuje o rozšíření vnitrokontinentálních přeprav do Běloruska a přes Maďarsko do Rumunska.

Experimentuje se také mezi terminály Aiton a Torino, včetně plánovaných linek ve směru (Švýcarsko, Rakousko, Slovinsko). Předmětem výzkumu je také záměr touto technologií propojit jeden z přístavů Baltského moře (Lübeck, nebo Rostock) s jihozápadními terminály Frankfurt, Regensburg. V současné době se v rámci studie ověřuje reálná možnost propojení terminálů mezi Rakouskem a Německem (Vídeň, Regensburg).

Z výše uvedené mapky sestavené projektovým týmem zavádějící technologii Modalohr ve vnitrokontinentální přepravě je patrné, že v rámci těchto vnitrokontinentálních přeprav se s případným napojením České republiky neuvažuje. V souvislosti se stávající modernizací a postupnou finalizací jednotlivých železničních koridorů v České republice by mělo být v národním zájmu do tohoto nově uvažovaného systému linek vnitrokontinentálních přeprav vstoupit a stát se jeho součástí. Nově modernizované železniční koridory dokážou nabídnout kvalitní železniční dopravní cestu, která splňuje současné požadavky na interoperabilitu, evropské parametry a standardy vyplývají z mezinárodních dohod AGC a AGTC pro nákladní dopravu. Česká republika může sehrát svou roli i v souvislosti s plánovanou koncepcí výstavby tzv. veřejných logistických center (VLC). Příslušnou část veřejného logistického centra koncepčně připravit jako pilotní projekt terminálu s vybavením technologie Modalohr a tím se zařadit do vznikající evropské sítě terminálů a linek vnitrokontinentálních přeprav s využitím této technologie.

LITERATURA:
[1]
www.lorry-rail.com, www.modalohr.com, www.lohr.fr
[2] Produktové materiály společnosti Lohr Group

New Technology of Inland Freight Transport
In terms of traffic flows, modal freight transport is tool of considerable benefit to regulate the ever-increasing volumes of road traffic. In terms of modal split in transport infrastructure by road and rail transport was a sector that can compete with each other, but a connected system uses its strengths.

Currently, the manufacturing market, there is a high number of manufacturers who focus on the development of different types of solutions for ensuring the transfer between road and rail transport. The problem for the future is not a large number of producers, but it may become one mutual incompatibility, which could be reduce the potential new entrants into the system.

Therefore it is necessary to initiate an emphasis on selection of the appropriate unified technology solutions that would not be an barrier for participants, but rather an opportunity to participate in the development of inland combined transport.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Překládka železnice × silnice v termináluTechnologická základna termináluFunkční schéma technologieFunkční schéma technologieFunkční schéma technologieFunkční schéma technologiePlánovaný rozvoj linek vnitrozemských přeprav s využitím technologie Modalohr

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Zeleň a rozhled na pozemních komunikacíchZeleň a rozhled na pozemních komunikacích (112x)
Bezpečnost je v souvislosti s provozem na pozemních komunikacích jedno z nejčastěji skloňovaných slov. Bohužel se v souv...
Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (92x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...
Turbo‑okružní křižovatky v České republiceTurbo‑okružní křižovatky v České republice (88x)
Stále ještě poměrně novým typem okružních křižovatek v České republice jsou turbo‑okružní křižovatky (někdy též označova...

NEJlépe hodnocené související články

Turbo‑okružní křižovatky v České republiceTurbo‑okružní křižovatky v České republice (5 b.)
Stále ještě poměrně novým typem okružních křižovatek v České republice jsou turbo‑okružní křižovatky (někdy též označova...
Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČRMožnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČR (5 b.)
V roce 2013 jsme zpracovávali studii pro ŘSD, která měla za úkol doporučit a vyhledat možnosti uplatnění uspořádání 2+1 ...
Verejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a LeopoldovVerejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a Leopoldov (5 b.)
Neustály nárast podielu cestnej prepravy na prepravnom trhu v Európe spôsobuje znižovanie mobility a trvalo udržateľného...

NEJdiskutovanější související články

Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (1x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...
Nové nejluxusnější autobusy Student Agency express na pravidelné lince Praha - BrnoNové nejluxusnější autobusy Student Agency express na pravidelné lince Praha - Brno (1x)
Student Agency express, největší autobusový dopravce na dálkových linkách v České republice, nasadil do provozu první z ...
VIDEO: Test brzdných drah (1x)
Pěkně zpracované video BESIP a VOLVO z testu brzdé dráhy uskutečněného na TRUCKFESTU 2008 v Hradci Králové....

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice