Nové ocelové mosty ve Veselí nad Lužnicí
Rubrika: Mosty
Během prosince 2014 překlenuly řeky Nežárku a Lužnici dva nové železniční mosty. V rámci modernizace železniční trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí, po které budou moci vlaky v budoucnu jezdit rychlostí až 160 km/hod, vzniká řada mostních objektů, nicméně nejzajímavější jsou právě tyto dva. Projekt vede EUROVIA CS, závod Železniční stavby. Nacházejí se v křížení trati s řekami Lužnicí a Nežárkou v blízkosti města Veselí nad Lužnicí.
MOST PŘES LUŽNICI
Blíže k městu se nachází most přes Lužnici. Jde o ocelovou konstrukci o jednom poli s plnostěnnými hlavními nosníky a dolní ortotropní mostovkou s průběžným kolejovým ložem. Délka mostu je 48,8 m, rozpětí 30 m. Výška parapetních nosníků je 3,25 m. Spodní stavba je masivní železobetonová. Most je založen na velkoprůměrových pilotách.
Záměrem projektu bylo navrhnout konstrukci s minimální stavební výškou s ohledem na zpřísněné požadavky pro výstavbu v zátopovém území Lužnice. Jelikož most leží nedaleko zástavby, bude opatřen protihlukovými stěnami. Navíc je most opatřen antivibračními rohožemi. V tomto případě jde o pryžové rohože s podélnými dutinami, které se pokládají na dno kolejového lože.
Antivibrační rohože
V této souvislosti je zajímavé uvést, že na požadavek investora byl použit stejný typ rohože, jako na mostě přes Bělehradskou ulici v Praze, realizovaný stejným mostním závodem v roce 2001. Tato rohož vydržela i požár kamionu pod mostem v roce 2008.
Tento most je již v provozu, proto lze potvrdit, že kombinací nového železničního svršku, rohoží a protihlukových stěn dochází k výraznému snížení hluku z kolejové dopravy, a tím ke zlepšení životního prostředí v okolí těchto nově otevřených mostů.
MOST PŘES NEŽÁRKU – LANGERŮV NOSNÍK
Druhý ocelový most ve Veselí nad Lužnicí je většího rozpětí, most převádí trať přes Nežárku. Jde opět o dvoukolejný most. Jedná se o ocelovou konstrukci délky 98,976 m, rozpětí 77,22 m. Projektantem byl navržen trám ztužený obloukem (Langerův nosník). Oblouk je vysoký 11 m. Aby lépe zapadal do okolní krajiny, je mírně stlačený. Opěry jsou krabicové, železobetonové, most je založen na pilotách.
Montáž mostů
Montáž obou mostů probíhala na předmontážních plochách vybudovaných za opěrami. Pro ustavení ocelové konstrukce byly vybudovány základy a podpěry. Konstrukce mostů byly sestaveny z jednotlivých celků, konstrukce byla výškově rektifikována na podpěrách a svařena. Z hlediska montáže byla významná konstrukce oblouku. Oblouk se sestává z 2 × 3 segmentů a 6 příčlí. Pro montáž oblouku a ztužení mostu byly využity rámy. Pro sestavení mostu přes Nežárku byla navržena optimalizovaná technologie, spočívající v kombinaci výsunu a jeřábu DemagTerex TC 2800.
Most osazený na výsuvných jednotkách za opěrou byl tažen pomocí ocelových lan a dvojice tažných zařízení kotvených za protější opěrou mostu. Přední část mostu byla zavěšena při výsunu na jeřábu. Nebylo možné nijak zasáhnout do řeky Nežárky, a proto v tomto případě provizorní podpěry nahradil jeřáb o nosnosti 800 t.
Jeřáb postupně přebíral narůstající zatížení od vysouvané ocelové konstrukce až do poloviny hmotnosti cca 430 t. Výsun probíhal za synchronizace pohybu jeřábu a tažného zařízení, při zmenšujícím se vyložení jeřábu. Kombinací tahu, pootáčení a výškové úpravy na výsuvných jednotkách byl most přesunut do přesné polohy a spuštěn na ložiska.
Záměrem bylo pochopitelně pro oba mosty využít stejný jeřáb. Vzhledem k tomu, že se u konstrukce přes Lužnici jednalo o menší a lehčí konstrukci, byl jeřáb schopen osadit celou konstrukci bez kombinace s výsunem. V tomto případě bylo možno celou operaci zjednodušit, obešla se bez instalace výsuvných jednotek a tažných zařízení.
Mimo popisovaných ocelových mostů je výrazným objektem estakáda přecházející přes nově budovanou trať. Tato estakáda o deseti polích sestává z 50 prefabrikovaných nosníků PETRA. Jde o osvědčené prefabrikáty vyráběné ve výrobnách společnosti EUROVIA CS již cca 15 let.
Vzhledem k tomu, že se jedná o oblast mezi dvěma řekami, bylo v rámci projektového návrhu počítáno také s možným rizikem povodní, resp. se vzájemným vlivem obou vodních toků a působením přeložky železniční trati na ně. Celá oblast byla řešena pomocí komplexního hydrotechnického modelu. To podstatně ovlivnilo také návrh mostů v rámci zadávacího projektu.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE: | |
Investor stavby: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace |
Generální projektant: | METROPROJEKT Praha a. s. |
Zhotovitel: |
SDRUŽENÍ VESELÍ N. L. – SOBĚSLAV; EUROVIA, GJW (EUROVIA CS, a. s. – vedoucí účastník sdružení; GJW Praha, spol. s r. o. – účastník sdružení) |
Termín zahájení: | 02/2014 |
Termín dokončení: | 08/2015 |
New Steel Bridges in Veselí nad Lužnicí
In December 2014, the rivers Nežárka and Lužnice were spanned by two new railway bridges. Several bridge structures are being built within the framework of the modernization of Ševěštín – Veselí nad Lužnicí railway line, which will allow trains to run as fast as 160 km/h. on these tracks. However, these two bridges are still the most interesting. The project is directed by EUROVIA CS, the plant of Železničné stavby (Railway constructions). They are situated at the place where the line is crossed by the rivers Lužnice and Nežárka near the town of Veselí nad Lužnicí.