KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    NOBA: nepřehlédnutelná protihluková stěna

NOBA: nepřehlédnutelná protihluková stěna

Publikováno: 24.6.2016
Rubrika: Železniční infrastruktura

Řešit je třeba komplexně celý systém, nikoliv jednotlivosti. To je přístup, kterým si mmcité+, významná česká společnost dodávající zastřešení pro dopravní infrastrukturu a protihlukové stěny, již bezmála dvacet let buduje dobré jméno v České republice i v zahraničí. A pokud dnes chce dodavatel zajistit investorovi ucelenou řadu řešení, musí nejen umět postavit velké budovy, ale současně i nabídnout variabilní zastřešení nástupišť, širokou paletu drobné dopravní architektury a protihlukové stěny. Ty bývají významnou částí dopravních staveb a svou délkou a plochou představují výrazný zásah do krajiny nebo města. Přesto se jim často nevěnuje odpovídající pozornost.

„Když jsme se problematice protihlukových stěn začali věnovat, věděli jsme na začátku jen to, že je chceme stavět jinak – efektivněji a zajímavěji, než se to dařilo doposud,“ vysvětluje Pavel Dokulil, předseda představenstva společnosti mmcité+, hlavní cíle, které si při vývoji protihlukových stěn firma stanovila. A stejně jako u jiných projektů progresivní firmy sídlící v Bílovicích ve Zlínském kraji, i v případě protihlukových stěn stojí na konci vývoje produkt, jehož design dokázal spojit hned tři klíčové prvky – estetickou kvalitu, maximální funkčnost ale také konkurenceschopnou cenu. „U našich protihlukových stěn nazvaných noba to znamenalo vydat se zcela novou cestou,“ komentuje vývoj Pavel Dokulil.

LEHKÉ STĚNY Z MATERIÁLU BUDOUCNOSTI
Necelých 370 kilometrů protihlukových stěn postavených kolem českých dálnic tvoří podle údajů Ředitelství silnic a dálnic téměř z poloviny (48 %) stěny z porobetonu, betonu a dřevocementu, situace kolem železnic vypadá podobně. „Beton je tradiční a trvanlivý materiál, my jsme ale chtěli vytvořit odlehčenější systém. Protihlukové stěny jsou účelové stavby, které by mělo být jednoduché nejen postavit, ale také případně upravit nebo demontovat,“ vysvětluje přístup mmcité+ Pavel Dokulil. Vývoj se tedy zaměřil na několik lehkých materiálů s dobrými zvukoizolačními vlastnostmi, z nichž se nakonec jako nejlepší řešení ukázala lehká ocelová sendvičová konstrukce potažená zvukovými absorbéry vyrobenými z recyklované pryže.

Protihlukové stěny z recyklátů nejsou úplnou novinkou, nejčastěji se dnes pro tento účel používají recyklované plasty. Materiál na bázi recyklované drcené pryže má ale hned několik nových vlastností, díky kterým mu vývojáři z mmcité+ předpovídají velmi zajímavou budoucnost. „Hmota, kterou jsme vyvinuli, je lehká, dobře se tvaruje a zpracovává a velmi dobře tlumí zvuk. Je odolná a trvanlivá a dá se přitom dobře lepit na celou řadu povrchů. Navíc designérům nabízí ohromnou variabilitu. Dá se například probarvit, takže nemusí mít jen černou barvu – již dnes máme připravenu i její červenou a zelenou variantu. Její povrch se dá navíc dobře upravovat dostupnými nátěrovými hmotami a nenáročnou technologií válečkování,“ vypočítává vlastnosti nového materiálu Pavel Dokulil.

Opomenout nelze ani pozitivní dopad, který má využití recyklovaného materiálu na životní prostředí. Podle údajů Ministerstva životního prostředí se daří zpětně odebrat přes 60 % pneumatik dodaných na český trh, což představuje ročně něco kolem 75 tisíc tun vzácné pryže. Téměř dvě třetiny recyklovaných pneumatik pak ale stejně skončí ve spalovnách. Proto každé úspěšné využití tohoto materiálu pomáhá tento nepříznivý stav změnit.

PROTIHLUKOVÁ STĚNA NOBA JAKO KRAJINOTVORNÝ PRVEK
Systém noba nabízí variabilitu hned ve dvou ohledech. V současnosti má firma pro zákazníky připraveny čtyři dekory, takže plochu protihlukové stěny je možné přizpůsobit okolí a pojmout ji jako krajinotvorný prvek. Biomorfní dekor noba mlok připomíná maskování a byl navržen pro instalace ve volné krajině. Technicistní noba kolo zapadne do kontextu příměstských oblastí. Minimalistický dekor noba rizo je použitelný univerzálně v městském prostoru a dekor noba digi nabízí prakticky nekonečnou variabilitu založenou na estetice digitálních zobrazovačů. Samozřejmostí je možnost přizpůsobení barvy pryžových panelů – absorbérů a jejich potisku požadavkům architekta.

Variabilní je ale také navazující drobná architektura a doplňkové prvky. Odrazivé panely noba okno kopírují tvarování dekoru noba mlok a noba kolo a je možné je vsadit tam, kde potřebujeme souvislou stěnu přerušit transparentním prvkem. Stejně hladce lze do protihlukové stěny integrovat přístřešek noba cobo, u kterého je opět samozřejmostí možnost barevného sladění s použitým dekorem protihlukové stěny do jednoho harmonického celku.

„Největší uspokojení mám z toho, když se naše stěny spolupodílejí na úspěšné realizaci dopravní stavby a šetrně zapadají do krajiny. Tam vidím, že se náš záměr povedl a že protihluková stěna může být doslova ozdobou,“ uzavírá Pavel Dokulil.

NOBA: A Striking Noise Barrier
Dealing with single details is not enough: a system must be addressed as a whole. This is an approach, by which mmcité+, a prominent Czech company supplying transport infrastructure roofing and noise barriers, has been building its reputation in the Czech Republic and abroad for nearly twenty years now. And if a supplier wishes to provide an investor with a complete range of solutions, he has to be able to both build great buildings, but also offer variable platform roofing, a wide portfolio of small transport architecture and noise barriers. They are mostly an important part of transport buildings and because of their length and dimensions, they are a significant intervention in the landscape or a city. Nevertheless, we often do not pay enough attention to them.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Protihluková stěna noba kolo – výrazný dekor určený pro příměstské oblasti.Přístřešek noba cobo lze do protihlukové stěny dokonale integrovat, může ale také stát samostatně.1. noba kolo; 2. noba mlok; 3. noba rizo; 4. noba digiDalší prvek systému – transparentní odrazivý panel noba okno.Pro volnou krajinu je připraven design noba mlok.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (69x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Rekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádražíRekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádraží (55x)
Hlavní nádraží v Praze je jedním z nejvýznamnějších železničních uzlů v České republice. Nádraží je v provozu od začátku...
Rekonstrukce ŽST Horažďovice předměstíRekonstrukce ŽST Horažďovice předměstí (48x)
Nejvýznamnější železniční spojnicí Plzeňského a Jihočeského kraje je železniční trať č. 190 Plzeň – České Budějovice. Tr...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice