Na novém úseku dálnice D4 Skanska využila automatické navádění strojů v systému BIM
Rubrika: Silniční infrastruktura
Nový úsek dálnice D4 společnost Skanska začala stavět v květnu roku 2015. Celkově postavila čtyřproudovou komunikaci o délce 4 788 m s jednou mimoúrovňovou křižovatkou, čtyřmi mosty a podchodem pro pěší. Součástí stavby byly i přeložky a úpravy dalších komunikací, nechybí ani protihluková opatření. Řidiči se po novém úseku dálnice D4 Skalka – křižovatka II/118 projedou od 4. října 2017.
„Na tomto projektu jsme od jeho začátku pracovali v systému BIM, tento informační model jsme na stavbě využili především pro řízení stavebních strojů. Docílili jsme zvýšení přesnosti práce stavebních strojů, efektivity a bezpečnosti práce a v neposlední řadě i časové úspory. Tento projekt je první takového rozsahu v České republice, kde byla pokládka asfaltových hutněných vrstev prováděna asfaltovým finišerem vybaveným 3D nivelací a řízeným univerzálními totálními stanicemi,“ říká Vladimír Řípa, projektový manažer Skanska, který stavbu řídil.
Stavba D4 Skalka – křižovatka II/118 nahradila stávající dvoupruhovou směrově nerozdělenou silnici I/4 a odklonila provoz mimo obec Dubenec, zajistila bezpečnou a pohodlnou jízdu motorových vozidel a zlepšení životního prostředí v Dubenci.
Při výstavbě Skanska využila i lokální přírodní zdroje. „Využili jsme kamenivo z odvalu haldy číslo 11 v přímé blízkosti stavby, která zde zůstala po těžbě uranu, která na Příbramsku probíhala od 50. do 90. let minulého století. Jde o velmi kvalitní kamenivo, kterého jsme použili zhruba 350 tisíc tun. Jednak jako deficitní materiál do násypů, ale i jako materiál do podkladních vrstev vozovek. Vše za přísné kontroly Státního úřadu pro jadernou bezpečnost,“ říká dále Řípa. „Kamenivo do podkladních vrstev vozovek, které jsme na stavbě použili, bylo tříděno a drceno přímo v místě haldy, čímž byla výrazně snížena nutnost dovozu kameniva ze vzdálenějších lokalit a tím bylo i sníženo zatížení okolních obcí staveništní dopravou,“ dodává Řípa.
ZÁKLADNÍ INFORMACE:
- Název stavby: D4 Skalka – křižovatka II/118
- Místo: Středočeský kraj
- Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
- Projektant: Valbek, spol. s r. o.
- Zhotovitel: Skanska a. s.
- Termín výstavby: duben 2015 – říjen 2017
- Hlavní trasa:
- délka: 4 788 m
- kategorie: R 22,5/80
- plocha vozovek: 102 790 m2
- počet všech stavebních objektů: 64
- Mostní objekty:
- počet celkem: 5
- na dálnici: 2
- nad dálnicí: 2
- podchod pro pěší: 1
- délka mostů: 185 m
- plocha mostů: 2 523 m2
- počet celkem: 5
- Mimoúrovňové křižovatky:
- počet: 1 (MÚK Háje)
- délka větví: 916 m
- plocha vozovek: 4 904 m2
- Křižovatky:
- počet: 1 (okružní křižovatka Skalka)
- vnější průměr: 50 m
- šířka okružního pásu: 7,50 m
- šířka prstence: 1,50 m
- průměr nezpevněného ostrova: 32 m
- počet: 1 (okružní křižovatka Skalka)
- Protihlukové stěny:
- počet objektů: 3
- délka stěn: 524 m
- plocha stěn: 2 047 m2
- délka protihlukových valů: 100 m
- Opěrné zdi:
- počet objektů: 2
- délka zdí: 89 m
- Úpravy ostatních komunikací:
- počet objektů: 6
- délka: 5 553 m
- Přeložky a úpravy inženýrských sítí:
- vodohospodářské objekty: 10
- objekty elektro: 17
- Celkový objem zemních prací:
- výkopy: 349 589 m3
- násypy: 399 161 m3