Na D35 je vykoupeno 95 % pozemků
Rubrika: Doprava
Na plánované investice Ředitelství silnic a dálnic v Pardubickém kraji, rizika nové EIA a přípravu staveb jsme se ptali Ing. Bohumila Vebra, vedoucího Správy Pardubice Ředitelství silnic a dálnic.
Velkým tématem je nová EIA a potenciální ohrožení klíčových infrastrukturních staveb. Jak se na tuto problematiku díváte a kterých staveb se to může v Pardubickém kraji dotknout?
Postup podle nového zákona o posuzování vlivů na životní prostředí č. 39/2015 Sb. může ovlivnit lhůty zahájení zejména u staveb s posouzením EIA dle zákona č. 244/1992 Sb. V Pardubickém kraji se tento problém týká těchto staveb – viz tabulka 1.
Tabulka 1
D35 Opatovice – Časy | DSP | 244/1992 Sb. |
D35 Časy – Ostrov | DSP | 244/1992 Sb. |
I/37 Chrudim obchvat úsek I/17 – Slatiňany | DSP | 244/1992 Sb. |
I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov | DSP | 244/1992 Sb. |
I/36 Sezemice obchvat | DSP | 244/1992 Sb. |
I/36 Pardubice Trnová – Fáblovka – Dubina | DSP | 244/1992 Sb. |
Jak vypadá příprava klíčových krajských dálnic a rychlostních komunikací – D35, obchvaty Svitav a Chrudimi a dalších?
Přípravu dálnice D35 v Pardubickém kraji musíme rozdělit do dvou částí. První úsek mezi MÚK Opatovice a sil. I/17 za obcí Ostrov tvoří dvě stavby – Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. Na stavby je vydáno územní rozhodnutí v právní moci, zpracována dokumentace pro stavební povolení a dokončuje se majetkoprávní příprava stavby. Je vykoupeno 95 % pozemků.
ŘSD ČR připravuje vypsání výběrového řízení na zhotovitele záchranného archeologického výzkumu a zároveň je dokončována dokumentace pro výběrové řízení na zhotovitele obou staveb. Předpoklad zahájení 2017 může být ohrožen případným novým zpracováním a projednáním dokumentace vlivu stavby na životní prostředí dle zákona č. 39/2015 Sb. V druhé části Ostrov – Staré Město, rozdělené na 6 staveb, probíhá zpracování dokumentací pro územní řízení. Předpokládané zahájení staveb 2019.
Mimo výstavby dálnice D35 jsou na území Pardubického kraje připravovány k realizaci tyto rozsáhlé investiční akce:
- I/36 Pardubice Trnová – Fáblovka – Dubina
- I/36 Sezemice obchvat
- I/36 Časy – Holice
Tyto stavby mimo funkce obchvatů měst a obcí tvoří zároveň přivaděč pro D35. Zahájení realizace je v roce 2018. - I/37 Chrudim obchvat, úsek křiž. I/17 – Slatiňany
Důležité dokončení 2. etapy obchvatu města Chrudim. Zahájeny výkupy pozemků. Předpokládané zahájení stavby 2018. - I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov
Obchvat města Svitavy a Hradce nad Svitavou o celkové délce 9,5 km. Pokračuje majetkoprávní příprava, předpokládaný termín zahájení 2018.
Jaké další investice v kraji ŘSD chystá?
Mezi navazující investice patří zejména dostavba MÚK Palackého na silnici I/36, I/2 jihovýchodní obchvat Pardubic, dokončení MÚK Doubravice na křížení silnic I/36 a I/37 a příprava dalších přeložek silnic I. třídy v souladu se schválenými zásadami územního rozvoje Pardubického kraje.
Máte zajištěný dostatečný objem prostředků?
Na přípravu staveb v rozpočtu SFDI jsou zařazeny finanční prostředky umožňující plynulé pokračování přípravy investičních staveb. Na vlastní realizaci by měly být převážně použity finanční prostředky EU z Operačního programu dopravy II.
Jak jste na tom v kraji ohledně výkupů pozemků?
U staveb D35 Opatovice – Časy, Časy – Ostrov je vykoupeno 95 % pozemků. Urychlení výkupů pozemků zajistilo zejména přijetí novely zákona č. 416/2009 Sb. od září 2014.
U obchvatů s předpokládaným zahájením v roce 2018 byly obnoveny výkupy v roce 2015 po dokončení aktualizací dokumentací.
Jaké klíčové tahy by se v PK měly postavit ve střednědobém horizontu resp. jaká je vize rozvoje dálniční sítě?
První dva úseky Opatovice – Časy a Časy – Ostrov zajistí vymístění převážné části tranzitní dopravy ve směru Praha – severovýchod ČR z měst Pardubice, Hradec Králové a Chrudim a z části stávajících komunikací I/35 a I/17 v Pardubickém kraji. Pro využití D35 jako alternativní trasy D1 na severovýchod ČR je nutné její dokončení minimálně za město Litomyšl a napojení na stávající I/35 vedoucí na hranice Pardubického kraje již mimo zastavěné území v kategorii S11,5.
S výstavbou D35 přímo souvisí i přeložky silnice komunikací I. i II. třídy, které zajišťují funkci přivaděčů a zároveň vymístí dopravu z měst a obcí. Mimo jmenované stavby na silnici I/36 se jedná o obchvaty obcí Rokytno a Dašice. Dále nesmíme zapomenout na zajištění dopravního spojení části Pardubického kraje na D35 a vybudování přivaděčů Ústí n. O. – Choceň – Vysoké Mýto a zajištění napojení České Třebové přes již zprovozněný obchvat Opatova na silnici I/43. Část přivaděče v tomto případě zajišťuje i Pardubický kraj.