KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Ekonomika    MPO chce víc peněz do infrastruktury z mýtného a spotřebních daní

MPO chce víc peněz do infrastruktury z mýtného a spotřebních daní

Publikováno: 16.5.2011, Aktualizováno: 24.5.2011 08:51
Rubrika: Ekonomika

Jedním z hlavních cílů strategie konkurenceschopnosti v oblasti dopravní infrastruktury je stabilizace a navýšení prostředků na dopravní výstavbu. Vyplývá to z materiálu, který dnes představilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Toho by mělo být dosaženo navýšením podílu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na výběru spotřební daně z paliv, rozšířením kamionového mýtného na silnice nižších tříd a využití možnosti financovat výstavbu prostřednictvím soukromých peněz.

"Kvalita silniční infrastruktury je v porovnání s rozvinutými zeměmi EU podprůměrná," uvádí se v dokumentu. Podle žebříčku Světového obchodního fóra je Česko na 22. místě v EU. Chybí zejména obchvaty sídel, při vjezdech do aglomerací se proto tvoří kolony. Nutné je rovněž dobudovat páteřní dálniční síť a napojit českou síť na okolní země. Úroveň ostatních druhů dopravy je v ČR vyšší. V železniční dopravě se ČR umístila na 12. místě a v letecké na 16. pozici.

Na výstavbu a údržbu silnic ve vlastnictví státu by podle MPO bylo vhodné ročně vynakládat 70 miliard korun. Na silnice ve vlastnictví krajů, a to převážně na jejich opravy, by bylo potřeba ročně 25 miliard. V rozpočtu SFDI pro letošní rok je k dispozici 61 miliard.

Materiál rovněž navrhuje změnu legislativy pro zrychlení a zefektivnění přípravy investic a výkupů pozemků. V tomto smyslu požaduje zjednodušení procesu hodnocení stavby na životní prostředí, novelu zákona o vyvlastnění a novelu stavebního zákona.

Z hlediska železniční dopravy kritizuje strategie konkurenceschopnosti nízkou kapacitu nákladní železniční dopravy a neuspokojivý podíl železniční nákladní dopravy na celkovém množství přepravovaného zboží. Pro usnadnění přechodu zboží z jednotlivých druhů dopravy požaduje vybudování veřejných logistických center. V Česku je rovněž potřeba zahájit výstavbu vysokorychlostních železničních tratí napojených na evropskou vysokorychlostní síť.

Pro ministerstvo dopravy z této strategie žádné závazky nevyplývají, řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení MD. Podle něj ministerstvo dopravy na dokumentu spolupracovalo a kvůli proexportnímu zaměření Česka považuje dostavbu infrastruktury za prioritní. Efektivní přeprava zboží je podle strategie základním předpokladem pro konkurenceschopnost českých podniků. Kvalita propojení méně vyspělých regionů s ekonomickým centrem výrazně posiluje možnosti růstu regionu.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (32x)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Analýza ceny ropy (24x)
Doprava byla po celý vývoj lidského společenství základním a v mnoha směrech určujícím hybatelem podoby lidské společnos...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (22x)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...

NEJlépe hodnocené související články

Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (5 b.)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč (5 b.)
Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi ...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (4.5 b.)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...

NEJdiskutovanější související články

Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-UherskaFinancování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska (2x)
V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 201...
Řízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financováníŘízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financování (1x)
Každý rozsáhlý projekt od svého zrodu až do realizace prochází předem stanovenými procesy a také návrhy, které zaručují ...
Na železnici v Libereckém kraji se investovalo přes 400 mil. Kč (1x)
Rekordních více než 400 milionů korun investovala loni Správa dopravní cesty Liberec do rekonstrukcí a velkých oprav na ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice