Mostní dílo roku 2010
Rubrika: Mosty
Již tradičně při příležitosti Mezinárodního stavebního veletrhu v Brně se bude konat v rámci doprovodného programu Mezinárodní sympozium MOSTY 2012, letos již 17. v pořadí. Součástí sympozia je soutěž Mostní dílo roku, do které se mohou přihlásit mosty, které jsou aspoň jeden rok v provozu a byly zkolaudovány v roce 2010. Letošní soutěž tudíž nese název Mostní dílo roku 2010.
Do soutěže bylo v letošním roce přihlášeno celkem 7 projektů, z toho 5 v kategorii novostavba a 2 v kategorii přestavba. V novostavbách soutěžily dva mosty silniční, jeden železniční a dvě lávky pro chodce. V kategorii přestavba soutěžil jeden most železniční a jeden silniční. Přípravný výbor sympozia přihlížel při hodnocení návrhů ke kvalitě projektu, provedení, ceně a k estetickému působení mostního díla. Přípravný výbor předložil návrhy na ocenění ministrovi dopravy. Ocenění bude předáno projektantům a zhotovitelům mostu v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů z resortu dopravy.
KATEGORIE NOVOSTAVBA
Silniční most přes údolí Berounky – SOKP stavba 514
Součástí mostu přes údolí Berounky na Silničním okruhu kolem Prahy stavby 514 je letmo betonovaný most o 6 polích o rozpětí 72 + 84 + 101 + 2 × 114 + 72 m. Staticky se jedná o sdružený rám o 6 polích. Pro každý dopravní směr je samostatná mostní konstrukce komorového průřezu s proměnnou výškou a se šikmými stěnami. Šířka komorového nosníku je 14,0, resp. 14,75 m, šířka dolní desky je 4,4 m. Výška komorového nosníku v polích je 3,0 m a nad pilíři je 6,5, resp. 5,2 m. Poměr výšky průřezu k největšímu rozpětí činí 3,0/114 = 1/38.
Most byl zhotoven metodou letmé betonáže. Ocelové betonážní vozíky postupovaly symetricky na obě strany od zárodku nad pilířem. Vahadla se skládala ze 7 nebo 10 lamel. S ohledem na proměnnou výšku komorového nosníku bylo použito celkem 10 druhů lamel. Pilíře jsou složeny ze dvou stěn proměnné šířky po výšce a se zaoblenými hranami a s pohledově členěnou čelní plochou. Členění pilíře vystupuje před stěnou komorového nosníku.
Silniční most na rondelu přes Nákladní ulici v Ostravě
Most je součástí staveb, které zajistí průtah silnice I/56 od Frýdku-Místku Ostravou a nachází se v prostoru mezi Mariánskohorskou a Nákladní ulicí nad areálem firmy Ostramo. Most se skládá z kruhově zakřiveného rondelu o 9 polích rozpětí 19,9 + 26,6 + 13,8 + 3 × 21,4 + 14,2 + 24,5 + 19,6 m a ze dvou půdorysně zakřivených větví o 4 polích rozpětí 24,6 + 2 × 24,1 + 23,5 m, resp. 22,4 + 2 × 23,0 + 24,2 m. Betonové trámové půdorysně zakřivené nosníky jsou předpjaté a jsou uloženy prostřednictvím hrncových ložisek na pilířích. V příčném řezu jsou dva trámy v osové vzdálenosti 5,35 m výšky 1,5 m se šikmými stěnami, v místech napojení větví k rondelu jsou v příčném řezu mostu tři trámy. Betonáž mostu byla provedena na pevné skruži, výstavba byla rozdělena do 5 etap. V každé etapě se předpínala polovina kabelů, druhá polovina přecházela přes kotevní spáru a kotvila se v následující etapě. Most je založen hlubinně na plovoucích pilotách Ø 1 200 mm délky 15 až 19 m.
Železniční most na trati Bystřice n. O. – Český Těšín
Dvoukolejný železniční most překonává řeku Olši. Ocelový most má jedno pole rozpětí 62,0 m. Hlavní nosnou konstrukcí je tuhý trám vyztužený obloukem, tzv. Langerův trám. Hlavní nosníky jsou v osové vzdálenosti 12,1 m. Oblouky parabolického tvaru mají vzepětí 11,75 m a jsou ztuženy čtyřmi rámovými příčlemi. Průřez oblouku je komorový obdélníkový uzavřený. Závěsy jsou tyčové z kulatiny Ø 125 mm. Trám je otevřeného svařovaného I průřezu s výjimkou podporové části v místě připojení oblouku, kde přechází do obdélníkového uzavřeného trojstěnného průřezu. Mostovka je ortotropní se dvěma příčníky mezi závěsy. Ocelový žlab pro kolejové lože má tloušťku 14 mm a je vyztužen podélnými trapézovými výztuhami v osové vzdálenosti 750 mm. Nosná konstrukce je uložena na opěrách prostřednictvím hrncových ložisek. Montáž konstrukce byla provedena podélným výsunem s použitím montážních podpor pižmo.
Lávka pro chodce u nádraží v Uherském Brodě
Lávka vede přes městskou komunikaci, přednádražní prostor a železniční trať. Lávka se skládá ze tří samostatných nosných konstrukcí: zavěšený most s jedním pylonem o třech polích rozpětí 49,0 + 49,0 + 16,9 m, trámový most o dvou polích rozpětí 11,9 + 9,8 m, který tvoří komunikační uzel se schodištěm a trámový most o třech polích rozpětí 23,0 + 29,5 + 22,6 m. Konstrukčně nejzajímavější je zavěšený most s pylonem tvaru A celkové výšky 27,5 m, z kterého vychází na obě strany 9 párů závěsů poloharfového uspořádání. Závěsy jsou kotveny do konzol příčníků trámu, který je vytvořen z prefabrikovaných dodatečně předpjatých dílců délky 2,6 m. Kotevní příčníky jsou po 5,2 m. Závěsy jsou z uzavřených lan ze splétaných drátů. Montáž trámu na montážních podporách vycházela ze zárodku u pylonu postupným připínáním segmentů pomocí závitových tyčí a připojováním závěsů. Po zrektifikování byla nosná konstrukce trámu podélně předepnuta celkem 18 průběžnými oboustranně napínanými lany.
Turistická lávka „Cesta k sousedům“ v Nové Boru
Lávka pro chodce a cyklisty vede přes silnici I/9 u Nového Boru a je součástí cyklostezky nazvané „Cesta k sousedům“, která propojuje města a obce na obou stranách česko-německé hranice. Dřevěná lávka celkové délky 51,6 m má tři pole, v prostředním poli je oblouková konstrukce s mezilehlou mostovkou s rozpětím oblouku 26,6 m. Oblouky z lepeného lamelového dřeva mají kruhovou střednici o poloměru 14,4 m a leží v mírně šikmých rovinách. Oblouky jsou ztuženy čtyřmi rámovými příčlemi. Trámy mostovky jsou ve střední části oblouku zavěšeny na táhlech, dále jsou uloženy na příčnících mezi oblouky a v krajních polích jsou podpírány šikmými stojkami. Mostovka se skládá z příčníků a podélníků. Vozovka je vyskládaná z dřevěných hranolů. Veškeré styčníky a klouby dřevěné konstrukce jsou vytvořeny s použitím ocelových spojovacích prostředků. Dlouhodobá životnost prvků mostovky je zajištěna oplechováním vodorovných prvků a životnost oblouků vyměnitelnou dřevěnou krycí deskou.
KATEGORIE PŘESTAVBA NEBO OPRAVA
Rekonstrukce železničního mostu na trati Č. Těšín – Ostrava Kunčice
Železniční jednokolejný most o pěti polích převádí trať Český Těšín – Ostrava‑Kunčice přes silnici I/57 a přes dvoukolejnou železniční trať Dětmarovice – státní hranice SR. Most byl uveden do provozu v roce 1961 a dostal přezdívku „Gagarin“. Most má pět prostých nosníků o rozpětí 30,0 m. V příčném řezu jsou čtyři betonové předpjaté nosníky tvaru I, které jsou dodatečně příčně předepnuty. V důsledku špatné funkce izolace betonového žlabu došlo k závadám nosných konstrukcí. Při rekonstrukci byla odstraněna původní mostovka, po vyzdvižení konstrukce byla sanována ložiska a úložné prahy, po následném spuštění konstrukce na ložiska byl vybetonován nový žlab pro kolejové lože, který byl spřažen s původními I nosníky, hlavní nosná konstrukce byla doplněna volnými předpínacími kabely a byla provedena stěrková izolace žlabu a nové mostní závěry. Dále byla provedena sanace všech povrchů betonových konstrukcí.
Rekonstrukce Zámeckého mostu v Mimoni
Kamenný most přes Ploučnici v Zámeckém parku pochází z druhé poloviny 17. století z doby barokní přestavby zámku. Most byl při povodních několikrát poškozen a opravován. Při poslední opravě v 70. letech 20. století byly dva hlavní oblouky provedeny nově z betonu. Most celkové délky cca 46 m má čtyři oblouky o světlostech 5,95, 6,05, 5,0 a 3,1 m. Pilíře mostu byly vyzděné, oblouky tvořila jedna vrstva kamenných kvádrů. Most neměl žádné izolace, násyp byl z hlinitého písku, čedičová dlažba byla překrytá novodobým asfaltovým krytem. Doklady o původní podobě zábradlí nebo parapetní zdi se nedochovaly. Při rekonstrukci byla ponechána současná podoba mostu, byl zachován kamenořez i rozmanitost druhů kamene, vyměňovaly se pouze značně narušené kameny, byla zachována autentická kamenná klenba, kvádrové zdivo a kamenná dlažba. Pro dozdívky byly použity kvádry ze starých staveb z oblasti severních Čech. Nově bylo provedeno odvodnění, zábradlí a osvětlení mostu.
Všechny návrhy předložené do soutěže Mostní dílo roku 2010 se vyznačují vysokou kvalitou projektů i realizace. U všech návrhů bylo doloženo prohlášení správce o vzorné kvalitě dokončeného díla. V roce 2010 byly v České republice uvedeny do provozu ještě další významné mosty, na které z různých důvodů návrhy do soutěže Mostní dílo roku 2010 nebyly podány. Tyto mosty mají možnost soutěžit i v příštích letech, neboť podmínkou soutěže je, aby most byl aspoň jeden rok v provozu a aby se tím prověřila jeho správná funkce. I v době úsporných opatření v resortu dopravy si přejme, aby vznikala mostní díla, která se budou vyznačovat vyspělým technickým návrhem, vysokou kvalitou zhotovení, dokonalým architektonickým ztvárněním a s minimálními finančními nároky.
Bridge Work of 2010
Traditionally, on the occasion of International Construction Fair in Brno, there will also be the competition of The Bridge Work of the Year, which will be a part of additional programme of International Symposium BRIDGES 2012, this year for the 17th time. The bridges that can enter the competition must be at least one year in operation and be given the final building permit in 2010. Therefore this year’s competition is called Bridge Work of 2010.