Mostní dílo roku 2008 zná své vítěze
Vítězem soutěže Mostní dílo roku 2008 v kategorii novostavba se stala stavba Železniční estakáda Sluncová, Praha – Nové spojení. Dílo si vyžádalo investice ve výši 262,3 milionů korun (49.400 Kč/m2). Výsledky soutěže byly vyhlášeny na Mezinárodním sympoziu Mosty 2010, které se koná při Stavebních veletrzích Brno. Soutěže se mohly zúčastnit mosty, které byly zkolaudovány v roce 2008. Porota při hodnocení přihlížela ke kvalitě projektu, provedení mostu a v neposlední řadě také k estetickému vzhledu mostního díla.
Kategorie Novostavba:
1. místo Železniční estakáda Sluncová, Praha – Nové spojení
Projektant Pontex Praha, realizátor Skanska DS Brno
Součástí tzv. Nového spojení mezi stanicemi Praha hlavní nádraží a Praha Libeň je železniční dvoukolejný most. Hlavním nosným systémem je spojitý nosník o osmi polích s největším rozpětím pole 47,6 m. Jedná se o železobetonový předpjatý most s kolejovým ložem v příčném řezu je dvoustěnný komorový nosník oválného obrysu se třemi vnitřními dutinami. Nosník má konstantní výšku 2,7 m a šířku 14,5 m. Předpětí nosné konstrukce je provedeno vnitřními kabely se soudržností a vnějšími volnými kabely. Přepínací výztuž je plně elektricky izolovaná, což zvyšuje odolnost výztuže proti bludným proudům a agresivním látkám. Volné i soudržné kabely jsou opatřeny tenzometry pro dlouhodobé sledování změn přepínací cíly. Pilíře mají dříky proměnného eliptického průřezu po výšce a jsou založeny na velkoprůměrových pilotách. Nosná konstrukce byla zhotovena na pevné skruži.
2. místo Silniční most přes Moravu v Olomouci
Projektant SHP Brno, realizátor Skanska DS Brno
Silniční most přes řeku Moravu v Olomouci je spojitý trámový most o dvou polích světlosti 54,6 a 27,3 m. Nosník je vetknutý do opěr a do střední podpěry. V příčném řezu jsou dva trámy spojené deskou mostovky. Výška trámu je po délce proměnná, v ose mostu činí pouze 0,6 m. Šířka trámu je rovněž proměnná, spojitě se rozšiřuje od 2,9 m v ose pole směrem k vnitřní podpoře a ke krajním opěrám. Po obou stranách nosné konstrukce jsou konzoly, na kterých jsou místěny chodníky a inženýrské sítě. Niveleta chodníku je asi metr nad úrovní vozovky. Základy mostu jsou založeny na velkoprůměrových pilotách. Dílo si vyžádalo investice ve výši 99 milionů korun (40.900 Kč/m2).
Kategorie Přestavba nebo oprava:
1. místo Silniční most II/611 v Poděbradech
Projektant MDS Projekt Kostelec nad Orlicí, realizátor Mados MT Kostelec nad Orlicí
Rekonstrukce stávajícího mostu přes inundační území vodního toku Labe v Poděbradech souvisela a byla časově koordinována s rekonstrukcí mostu přes řeku Labe. Rekonstruován byl kamenný klembový most o 20 polích se světlostí kleneb 7,57 m. Při rekonstrukci byly odstraněny betonové přístavby, původní kamenná konstrukce byla sanována a opravena. Na klenbách byl postupně proveden podkladní beton, vodotěsné izolace, zásyp ze štěrkodrtě a separační vrstva. Dále byla zhotovena spojitá deska z předpjatého betonu o tloušťce 450 až 550 mm, která byla vložena na monolitických pilířích umístěných v osách původních kamenných pilířů. Spojitá deska o čtyřech polích (rozpětí pole 9,2 resp. 8,7 m) má nad pilíři vrubové klouby. Na konzolách desky jsou umístěny chodníky s ocelovým zábradlím a betonovými sloupky. Dotyčný mostní objekt je nemovitou kulturní památkou. Dílo si vyžádalo investice ve výši 53,4 milionů korun (19300 Kč/m2).
2. místo Silniční most III/2715 v Chotyni
Projektant VANER Liberec, realizátor SaM Česká Lípa
Železobetonový obloukový most s dolní mostovkou převádí silnici III.třídy přes Lužickou Nisu. Jedná se o oblouk rozpětí 28,1 m a vzepětí 6,16 m. Most má dva oblouky umístěné ve svislých rovinách. Které jsou ve vrcholu spojeny čtyřmi příčkami. Oblouk má proměnnou výšku průřezu. Trámy mostovky jsou obdélníkového průřezu a jsou zavěšeny pomocí osmi závěsů na obloucích. Mostovka se skládá z příčníků umístěných ve vzdálenostech po 3,05 m, ze tří podélníků a z betonové desky proměnné tloušťky. Důvodem rekonstrukce byl celkový stav mostu. Na mnoha místech byla obnažena výztuž a dále byl neuspokojivý stav ložisek. Při rekonstrukci byla provedena sanace opěr a závěrných zdí, výměna ložisek, sanace všech betonových ploch, nová vodotěsná izolace desky mostovky, vozovkové souvrství a nové elastické mostní závěry. Dílo si vyžádalo investice ve výši 6,9 milionů korun (25.900 Kč/m2).
Zdroj: BVV
Autor
Související články
- Mostní dílo roku 2008 (27.4.2010)