KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní dílo roku 2007

Mostní dílo roku 2007

Publikováno: 22.4.2009
Rubrika: Mosty

Letošní mezinárodní sympozium MOSTY 2009 je v pořadí již 14. mostařským sympoziem, které se koná vždy v dubnu v rámci doprovodného programu mezinárodního stavebního veletrhu. Již tradičně je v souvislosti s konáním sympozia MOSTY vyhlašována soutěž Mostní dílo roku.

Na rozdíl od jiných soutěží podobného charakteru, mohou být do soutěže přihlášeny mosty, které se již osvědčily aspoň jeden rok v provozu. Proto se letos soutěží o mostní dílo roku 2007, a to ve dvou kategoriích: novostavby mostů a přestavba nebo oprava mostů. V každé kategorii spolu soutěží mosty pozemních komunikací, mosty železniční a lávky pro chodce. Při hodnocení návrhů se přihlíží ke kvalitě projektu, provedení mostu a v neposlední řadě také k estetickému vzhledu mostního díla. Ocenění proto získává jak projektant, tak i zhotovitel mostu. V letošním roce bylo podáno celkem 9 návrhů, což je podstatně méně než v minulých letech. V kategorii novostavba to bylo 7 návrhů a v kategorii přestavba nebo oprava pouze dva návrhy.

V kategorii novostavba byly podány dva nvrhy na ocenění mostů dálničních, dva na mosty silniční, jeden návrh na most železniční a dva návrhy na lávky pro chodce. Z hlediska použitého materiálu na hlavní nosnou konstrukci byly čtyři mosty betonové, dva ocelové a u jednoho mostu byla část betonová a část spřažená ocelobetonová. Letos byly v kategorii novostavba podány samé velmi kvalitní návrhy ze všech výše uvedených hledisek, a proto přípravný výbor sympozia při jejich hodnocení měl ztíženou situaci. Ze všech sedmi podaných návrhů přípravný výbor doporučil ministrovi dopravy k ocenění čtyři návrhy. Naopak v kategorii rekonstrukce a oprava nebyl doporučen k ocenění ani jeden ze dvou podaných návrhů. Dále je uveden krátký popis všech devíti podaných návrhů do soutěže mostní dílo roku 2007.

V KATEGORII NOVOSTAVBY BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY:

Dálniční most na D47 přes Odru a Antošovické jezero

Dálnice D1 (dosud označovaná jako D47) prochází v úseku mezi Ostravou a Bohumínem záplavovým územím řeky Odry. Dálniční most přes Odru a Antošovické jezero o 14 polích má celkovou délku 605,6 m. Ve střední části, kde most přechází řeku Odru, je použita zavěšená konstrukce s jedním pylonem s rozpětím největšího pole 105 m, v krajních polích je spojitá trámová konstrukce s rozpětím polí od 21,5 do 39,4 m. Jedná se o předpjatou betonovou konstrukci, pylon je spřažený ocelobetonový. V krajních polích jsou dvě samostatné dvoukomorové konstrukce pro každý jízdní směr. Dolní deska je v příčném řezu zakřivena. Výška nosníku činí 2,2 m. V místech zavěšené části je provedena jedna konstrukce se závěsy umístěnými v jedné rovině v ose mostu. Komorové nosníky jsou zde vzájemně propojeny příčně předepnutou deskou a v úrovni dolního pásu prefabrikovanými vzpěrami umístěnými po cca 6,0 m. Závěsy poloharfového uspořádání jsou v úrovni trámu kotvené do kotevních bloků desky mostovky a v horní části pylonu do ocelového sloupu osmiúhelníkového průřezu, který je spřažený s vnějším betonovým pláštěm. Závěsy systému VSL jsou sestavené z 55 až 91 lan Ø 15,7 mm s vícenásobnou protikorozní ochranou.


Dálniční most na D47 přes Odru a Antošovické jezero

Dálniční estakáda na R48 na obchvatu Bělotína
Dálniční estakáda celkové délky téměř 600 m je součástí obchvatu Bělotína na silnici I/48. Most překonává řadu přírodních i umělých překážek, z nichž nejvýznamnější je rybník a dvoukolejná železnice. Pro každý jízdní směr je samostatná konstrukce. Hlavní nosnou konstrukcí je spojitý trámový spřažený ocelobetonový nosník o 14 polích rozpětí 28 až 47 m.
Nosná konstrukce každého mostu se skládá ze dvou ocelových plnostěnných nosníků konstantní výšky 2.150 mm a z příčně předepnuté betonové desky mostovky tloušťky 250 až 450 mm. Osová vzdálenost ocelových nosníků činí 6.460 mm a vyložení konzoly 2.600 resp. 2.740 mm. Ocelové nosníky jsou spojeny mezilehlými ztužidly po 6,0–9,0 m a nad pilíři jsou provedena plnostěnná ztužidla výšky 1.300 mm navržená na zvedání mostu při výměně ložisek. Most je založen na vrtaných pilotách Ø 1.200 mm délky 10 – 19 m. Pilíře mají elipsovitý průřez, hlavice pilíře se v příčném směru plynule rozšiřuje. Montáž ocelové konstrukce probíhala kombinací blokové montáže a podélného vysouvání.


Dálniční estakáda na R48 na obchvatu Bělotína

Silniční most přes Labe na obchvatu Nymburka
Most na obchvatu Nymburka převádí silnici I/38 přes Labe a inundační území. Celková délka mostu činí 544,2 m. Most má celkem 11 polí. Řeku Labe překračuje jedním polem rozpětí 132 m. V krajních polích je monolitický spojitý předpjatý betonový trámový nosník o rozpětí 35 + 4 × 41 m a v hlavním poli je trám vyvěšen pomocí závěsů na nízkých pylonech. Střední část hlavního pole je spřažená ocelobetonová. Po celé délce mostu jsou v příčném řezu dva trámy proměnné výšky. Svislé pylony výšky 15,8 m jsou betonové obdélníkového průřezu. Hlavní pole je vyvěšeno třemi páry rovnoběžných závěsů, které jsou kotveny do hlav pylonů a v trámu do kotevních příčníků. Střední ocelová část hlavního pole byla svařena do jednoho celku na dvou člunech, potom zaplavena pod most, vyzdvižena pomocí lanový závěsů a přivařena k zabetonovaným ocelovým zárodkům. Po dokončení montáže ocelové části byla zhotovena spřažená betonová deska mostovky.


Silniční most přes Labe na obchvatu Nymburka

Silniční most přes údolí Hačky u Chomutova
V roce 2007 byl uveden do provozu silniční most přes údolí potoka Hačka na nové trase silnice I/7 z Chomutova na hraniční přechod Hora Sv. Šebestiána. Most celkové délky 336,1 m je prvním letmo betonovaným mostem v půdorysném oblouku a nad potokem Hačka se klene ve výšce téměř 60 m. Most má čtyři pole o rozpětí 60 + 106 + 106 + 60 m. Betonový předpjatý monolitický most tvoří rámovou konstrukci. Trám mostu je komorový o šířce komory 10,0 m s oboustrannými konzolami s vyložením 5,9 m. Celková šířka segmentu tak činí 21,8 m. Výška komory je po délce mostu proměnná, v polích a nad opěrami 2,65 m a nad pilíři 6,25 m. Nosná konstrukce je v podélném směru předepnuta čtyřmi lanovými kabely. Konzoly jsou v příčném směru částečně předpjaté. Tři hlavní pilíře jsou provedeny z dvojice velmi štíhlých stěn tloušťky 1,5 m a s proměnnou šířkou po výšce.


Silniční most přes údolí Hačky u Chomutova

Železniční most přes silnici I/3 v Táboře
V rámci modernizace trati Veselý nad Lužnicí – Tábor v místě původního jednokolejného mostu z roku 1924 byl postaven nový dvoukolejný most přes silnici I/3 Tábor – České Budějovice. Jedná se ocelový most o jednom poli rozpětí 56 m. Most má dolní mostovku s kolejovým ložem v ocelovém žlabu. Hlavní nosnou konstrukcí je tzv. Langrův trám, ocelový trám vyztužený obloukem. Parabolické oblouky o vzepětí 9,0 m jsou v osové vzdálenosti 11,2 m a jsou uprostřed rozpětí propojeny třemi rámovými spojkami. Průřez oblouků je komorový. Trámy průřezu I o výšce 2.500 mm jsou podpírány závěsy po 7,0 m. Závěsy jsou kruhového průřezu z plné tyče Ø 125 mm. Jsou přivařeny ke styčníkovým plechům. Ortotropní mostovka je tvořena příčnými výztuhami po 3.500 mm, podélnými trapézovými výztuhami a plechem tloušťky 14 mm. Podélné výztuhy procházejí spojitě výřezem ve stěně příčné výztuhy. Konstrukce je vyrobena z oceli S355 a S420 a je opatřena kombinovaným nátěrovým ochranným systémem.


Železniční most přes silnici I/3 v Táboře

Lávka pro chodce přes Svratku v Brně
Lávka přes Svratku spojuje nové administrativní centrum s historickým středem města Brno. S ohledem na špatné základové poměry byla provedena betonová samokotvená konstrukce tvořená předpjatým pásem a obloukem. Předpjatý pás se ve střední části opírá o oblouk a je zhotoven ze segmentů délky 1,5 a šířky 4,6 m. Na obou koncích je ukotven do integrovaných opěr, do kterých je také vetknut oblouk. Oblouk má rozpětí 42,9 m a vzepětí 2,65 m. Jedná se tudíž o velmi plochý oblouk s poměrem f/L = 16,2. Opěry jsou založeny na vrtaných pilotách Ø 940 mm. Zadní piloty jsou namáhány tahem, přední tlakem. Spolu s tahovou silou z předpjatého pásu a s tlakovou silou oblouku vzniká tzv. samokotvený systém, který vnáší do základů pouze svislé síly. Oblouk byl sestaven ze dvou tvarově shodných prefabrikátů, které pro manipulaci a montáž bylo nutno ztužit. Pás mostovky je nesen a následně vyztužen čtyřmi kabely tvořenými 12 lany Ø 15,5 mm vedenými a zainjektovanými v plastových trubkách. Estetické působení lávky je podpořeno originálně řešeným zábradlím s madlem z tropického dřeva.


Lávka pro chodce přes Svratku v Brně

Lávka pro chodce přes D8 „Kočičí oči“
Lávka Kočičí oči byla pojmenována podle svého osobitého vzhledu. Převádí pěší cestu mezi Chlumcem a Všebořicemi přes dálnici D8. Lávka má tři pole rozpětí 24,75 + 43,5 + 24,75 m. Nosnou konstrukci tvoří celosvařovaná ocelová rámová konstrukce (Vierendelův trám) se dvěma hlavními nosníky v osové vzdálenosti 4,0 m. Na lávce je ortotropní deska mostovky. Výška hlavních nosníků je po délce proměnná, největší výška je nad pilíři, a to 5,4 m, nad opěrami a ve středu hlavního pole je statická výška trámu nulová, je zde tudíž vytvořen pružný kloub. Pásové pruty jsou z trubek ∅ 406 mm, tloušťky od 14 do 20 mm. Svislice a pruty ztužení jsou z trubek Ø 194 mm. Plech ortotropní mostovky tloušťky 10 mm je vyztužen podélnými trapézovými výztuhami a příčnými výztuhami po 3.625 mm. Dolní pásnice příčné výztuhy je zároveň příčníkem, na kterém celá mostovka leží. Ocelová konstrukce je vyrobena z oceli S235J0H a S355J0H a je opatřena kombinovaným systémem protikorozní ochrany.


Lávka pro chodce přes D8 „Kočičí oči“

V KATEGORII PŘESTAVBA NEBO OPRAVA BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY:

Oprava silničního mostu I/13 Cvikov

Most na dvoupruhové pozemní komunikaci ve Cvikově přechází přes pozemní komunikaci, vodoteč a inundační území. Most je masivní, klenbový, se třemi poli světlosti 22,2 + 2 × 7,8 m. Předmětem opravy je práce na rubových plochách, na lícových plochách a úprava zemního tělesa a území pod mostem. Oprava konstrukce byla rozdělena na opravu pravé a levé části konstrukce.
Po odstranění vozovkových vrstev a přesypávky byl obnažen rub konstrukcí, tzn. kleneb, čelních zdí, podpěr a křídel. Rubové plochy byly tryskány tlakovou vodou. Do rubové plochy kleneb a čelních zdí byly vlepeny spřahovaní trny, osazena výztuž a provedena betonáž zesilujících betonových skořepin. Na povrch skořepiny kleneb byla položena separační vrstva a na ni byl zhotoven výplňový drenážní beton až pod dolní líc desky mostovky. Následně byla zhotovena deska mostovky a vozovkové a izolační souvrství. Lícové plochy byly rovněž tryskány tlakovou vodou. Otevřené spáry byly vyplněny injektáží z epoxidových pryskyřic. Obnažená výztuž byla ošetřena a reprofilována sanační směsí. Zemní těleso bylo opevněno lomovým kamenem do betonového lože.


Oprava silničního mostu I/13 Cvikov

Oprava koruny hráze na vodním díle Labská
Vodní dílo Labská se nachází na okraji obce Špindlerův Mlýn v Krkonoších a pochází z roku 1916. Těleso hráze celkové délky 153,5 m má u pravého břehu přelivy v délce 43,6 m. Konstrukce nad přelivy je tvořena železobetonovým trámovým roštem o čtyřech polích. Staticky se jedná o dvě spojité konstrukce o dvou polích. V každém poli se rošt skládá z pěti hlavních nosníků, pěti mezipodporových ztužidel, dvou podporových ztužidel a betonové desky. Rošty jsou uloženy na lepenková ložiska. Veškeré poruchy jsou způsobeny špatnou hydroizolací. Po odstranění vozovkových vrstev a původní izolace byl povrch betonové desky mostovky obrokován, hlubší lokální poruchy byly očištěny vysokotlakým vodním paprskem a sanovány. Byla provedena nová vodotěsná izolace Bakor a nové vrstvy vozovky. Odvodnění celé hráze bylo zhotoveno pomocí vyhřívaného odvodňovacího žlabu. Předmětem opravy bylo i železobetonové zábradlí.


Oprava koruny hráze na vodním díle Labská

Článek byl vypracován s podporou výzkumného záměru MSM 6840770001 Spolehlivost, optimalizace a trvanlivost stavebních konstrukcí.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice