Most v Moravském krasu u Holštejna – III/3783 Holštejn, SO 201, most ev. č. 3783-1
Rubrika: Mosty
Most se nachází v Jihomoravském kraji, před obcí Holštejn, na silnici III/3783 v CHKO Moravský kras a v bezprostřední blízkosti významných krasových jevů. Jedná se zejména o ponor potoka Bílá voda a jeskyni Nová rasovna (Přírodní rezervace Bílá voda). Vlivem eroze a krasových jevů došlo k propadání skalního masivu pod silnicí v úseku nad „propadáním Bílá voda“ a v roce 1994 bylo nad poškozenou částí silnice osazeno mostní provizorium Bailey Bridge v délce cca 40 m. V roce 2003 byl na Ústavu geotechniky VUT zpracován podrobný IG průzkum, kterým byla určena stabilní místa pro založení nového mostu, a to mimo úsek ohrožený skalním řícením. Tím bylo určeno rozpětí nového mostu v délce 70 m. Vzhledem k tomu, že jde o turisticky zajímavou lokalitu, bylo požadavkem na nový most převedení stávající silnice a chodců jednostranným chodníkem.
POPIS MOSTU
Převáděnou komunikací je silnice III/3783, na mostě v kategorii MO15,5/4,5/30 s pravostranným chodníkem šířky 1,5 m. Šířka vozovky mezi zvýšenými obrubami je 4,5 m.
Nosná konstrukce o jednom poli je tvořená Langrovým trámem. Základním nosným prvkem je dvojice ocelových plnostěnných svařovaných nosníků výšky 1,7 m vyztužených ocelovými parabolickými oblouky. Nosníky a oblouky jsou vzájemně propojeny táhly. Rozpětí je 70,0 m, vzepětí oblouků 10,0 m. Osová vzdálenost hlavních nosníků je 6,2 m. Mostovku tvoří železobetonová deska tloušťky 0,2 m, která je po 2,5 m podepřena ocelovými příčníky.
Silniční prostor je umístěný mezi hlavními nosníky. Na pravém hlavním nosníku je konzolovitě vyložen veřejný chodník šířky 1,50 m, který je od silničního prostoru oddělen hlavním nosníkem a umožňuje zajímavý pohled do prostoru propadání.
Spodní stavbu tvoří dvě krajní železobetonové opěry. Založení je z důvodu velmi proměnlivé hloubky skalního podloží na mikropilotách z trubek 108/16, délky až 8,5 m, které jsou zřízeny v místech dle doporučení inženýrsko-geologický průzkumu. Při provádění mikropilot byly upravovány jejich délky tak, aby bylo dosaženo ve všech případech vetknutí do skalního podloží cca 1,5 m. Vybudovaná konstrukce umožní tiché převedení provozu s minimálním vnášením otřesů a dynamických rázů do skalního podloží.
Investiční záměr na stavbu nového mostu byl podpořen CHKO Moravský kras i obcemi Holštejn a Lipovec, byly tak ukončeny úvahy o zákazu používání této propojovací silnice z titulu ochrany unikátní přírodní zajímavosti. Projekt se podařilo zařadit až do operačního programu ROP NUTS 2. Jihovýchod pro programovací období 2007 – 2014. Projekt ROP „III/3783 Holštejn most“ v oblasti podpory 1.1. Rozvoj dopravní infrastruktury v regionu zahrnuje nejen stavbu nového mostu, ale i rekonstrukce přilehlých komunikací v celkové délce 5,73 km včetně celého průtahu obcí Lipovec.
POSTUP VÝSTAVBY
Stavba mostu byla zahájena po provedení přípravy území. Poté bylo odstraněno mostní provizorium a dále probíhala výstavba za zcela vyloučeného provozu.
S realizací hlubinného zakládání opěr bylo započato v dubnu 2014.
a) Výrobně technická dokumentace ocelové konstrukce
V příčném řezu je konstrukce rozdělena na levý nosník (skládá se z levého trámu + oblouku), pravý nosník (pravý trám + oblouk), příčníky (2 koncové + 27 mezilehlých) a 3 ztužující příčle.
V podélném směru je každý trám a oblouk rozdělen na 3 montážní dílce. Nejdelší dílec 24 m (vnitřní trámy), nejtěžší dílec cca 19 t (pravý trám u opěry OP2, směr Ostrov u Macochy).
b) Technologické postupy výroby nosné ocelové konstrukce
Výroba ocelové konstrukce probíhala v souladu s ČSN EN 1090-1,2. Konstrukce byla zatříděna do skupiny EXC3. Konstrukce mostovky a oblouků včetně všech připojených prvků byla provedena z oceli třídy S355J2 dle ČSN EN 10025-2, jakost použitých materiálů byla doložena inspekčním certifikátem 3.2 dle ČSN EN 10204. Mostní táhla byla využita systémová rektifikovatelná jakosti S 460.
Kompletní výroba mostu byla realizována v mostárně společnosti FIRESTA v Brně. Dílenské přejímky byly rozděleny na etapy. Hlavní trámy i oblouky byly po délce rozděleny na 3 části. Zvlášť byly přejímány dílenské sestavy hlavních trámů vč. zárodků a osazených příčníků, další fází byla dílenská přejímka oblouků. Při výrobě byly použity svařovací metody 135 a 783, na montáži byly doplněny metodou 111.
c) Protikorozní ochrana ocelové konstrukce
Po dílenských přejímkách byla provedena PKO ocelové konstrukce v tryskacím a lakovacím boxu. Na konstrukci byl aplikován nátěrový systém ONS I PS v souladu s TKP 19B.
základní nátěr Hempadur ZINC 17360/19830 | 60 μm |
1. podkladový nátěr Hempadur Fast Dry 17410/ 12430 | 110 μm |
2. podkladový nátěr Hempadur Fast Dry 17410/ DB703 | 110 μm |
vrchní nátěr Hempathane HS 55610/ RAL 7042 | 60 μm |
Celková tloušťka PKO | 340 μm |
Tento systém byl lokálně rozšířen o systém I PS+ I spec., kdy byla aplikována 1 vrstva podkladového nátěru navíc v tloušťce 100 μm. Po ukončení montáže byl proveden sjednocující nátěr.
d) Montáž ocelové konstrukce
Ocelové svařované trámy byly sestaveny ze tří dílů přímo ve své finální poloze. Již upravený terén pod mostem umožnil umístění provizorního podepření ocelové konstrukce, bylo však nutné se vyhnout místu, kde propadání zasahuje až pod most. Rozmístění provizorního podepření tak předurčilo polohu montážních spojů na hlavních trámech a nejdelší díl byl osazen nad místem propadání.
Montáž a osazení konstrukce bylo provedeno jeřábovou technikou. S ohledem na postup prací spodní stavby byly nejdříve osazeny středové části a následně krajní dílce trámů. Konstrukce byla směrově osazena do finální polohy, výškově byla usazena do definitivní polohy spuštěním na hydraulických válcích.
Součástí krajních dílců byly i zárodky oblouků. Současně s montáží hlavních nosníků probíhala montáž jednotlivých příčníků.
Na svařené a montážně podepřené hlavní nosníky bylo osazeno podpěrné lešení pro usazení oblouků a ztužidel. Oblouky nosné konstrukce byly rozděleny na tři montážní díly a po jejich svaření byly následně montážně osazeny systémová táhla. Vzhledem k místním podmínkám patřila manipulace s ocelovou konstrukcí a pomocné konstrukce včetně montážního podepření k nejnáročnějším činnostem.
Po odstranění mezilehlé provizorní podpěry pod mostem proběhla betonáž spřažené železobetonové desky včetně chodníku.
Ocelová konstrukce a spřažená deska byly po celou dobu výstavby pod geodetickou kontrolou a deformace v jednotlivých fázích výstavby byly porovnávány s hodnotami z projektu. Před uvedením do provozu byla na mostě provedena statická zatěžovací zkouška pro ověření chování nosné konstrukce mostu.
Most byl uveden do provozu v září 2014.
VYBAVENÍ MOSTU
Konstrukce mostu je vhodně vsazena do přírodní scenérie propadání v chráněné a turisticky významné lokalitě. Pro úpravy pod mostem, jako je schodiště a zpevnění u opěr byl použit kámen vytěžený při výstavbě mostu.
Na obou koncích mostu jsou provedeny parapetní zídky, které výškově navazují na horní plochu oblouku. Zídky slouží jako ochrana paty oblouku před nárazem vozidla a zároveň na pravé straně usměrňují chodce, kteří přechází z chodníku na mostě na krajnici komunikace. Na okraji chodníkové desky je osazeno mostní zábradlí se svislou výplní.
ZÁVĚR
Nový most s rozpětím 70 m se zdařil vybudovat díky spolupráci všech účastníků, za úplné uzavírky v CHKO, přes propast na úzké komunikaci. Stavba je ukázkou toho, že ve špatně přístupných místech lze vybudovat most, který zapadá svým charakterem do krajiny v CHKO. Na stavbě se podíleli Správa a údržba silnic JmK, Link projekt s. r. o. a zhotovitel mostu včetně realizačního projektu a výroby nosné ocelové konstrukce FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby a. s.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE: | |
Investor stavby: | Jihomoravský kraj |
Zhotovitel stavby: |
FIRESTA – Fišer, rekonstrukce stavby a. s. |
Zhotovitel OK a montáže OK: | FIRESTA – Fišer, rekonstrukce stavby a. s. |
Projektant mostu: |
Link projekt, s. r. o., Brno, projekt OK ve spolupráci s FIRESTA, a. s. |
Bridge in the Moravian Karst near Holštejn III/3783 Holštejn, SO 201, Bridge no. 3783-1
This bridge is situated in Protected Landscape Area of Moravian Karst near municipality of Holštejn and it supposed to replace the old temporary bridge – Bailey bridge. It is a single-span through arch road bridge, whose structural system is simply supported rigid beam reinforced with non-rigid arch with ties – „Langer beam“. Beams, arches with bracings are made of steel and welded. The composite steel-concrete deck consists of transverse beams connecting both main beams and reinforced concrete slab.