Most přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan
Rubrika: Mosty
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své trase, poplatné historickému vývoji, prochází silnice I/34 množstvím místních obcí a má mnohdy omezující až nevyhovující parametry pro dopravu na silnici 1. třídy. Součástí úprav této komunikace je i obchvat Rouštan (celkové délky cca 3 km, část stavby je zcela nová, část je vedena v trase stávající silnice). Rouštanský potok překonává obchvat mostem délky cca 130 m. Tento most je v současné době dokončen a zprovozněn.
KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ SILNIČNÍHO MOSTU
Nosná konstrukce
Nosná konstrukce je v podélném směru provedena jako spojitý nosník s rozpětími v ose komunikace 39 + 51 + 39 m, je navržena jako spřažená konstrukce ocel-beton a je tvořena v příčném řezu čtyřmi ocelovými nosníky tvaru nesymetrického I konstantní výšky a spřaženou betonovou deskou. Vzhledem k půdorysnému zakřivení NK je ocelová konstrukce vyztužena množstvím mezilehlých ztužidel ve tvaru plnostěnných I-nosníků. Nad podporami jsou robustní ocelové příčníky. Most je uložen na každém pilíři na dvojici ložisek, ložisko je vždy mezi krajním a vnitřním nosníkem.
Spodní stavba
Spodní stavba je tvořena opěrami a pilíři ze železobetonu. Opěry jsou masivní, železobetonové. Opěry jsou založeny plošně buď na štěrkovém polštáři, nebo na poloskalní hornině.
Pilíře jsou tvořeny dvojicí osmiúhelníkových sloupů. Průřez pilíře je konstantní. Založení pilířů je provedeno na vrtaných pilotách průměru 1,20 m. Piloty jsou vetknuty do vrstev horniny R4-R5.
VÝSTAVBA NK
Piloty pod pilíři
Navzdory faktu, že vrtání pilot probíhalo v místě bývalého rybníka a v mokřinové oblasti Rouštanského potoka, očekávané problémy (rozbahněné půdy, zvodnělé vrstvy atp.) se prakticky nevyskytly.
Výroba a montáž ocelové konstrukce
Výroba OK
Ocelová konstrukce mostu o hmotnosti cca 305 t byla vyrobena v mostárně společnosti Bögl&Krýsl Ostrava a v mostárně Vítkovice – Heavy Machinery. Obě výroby bylo třeba koordinovat i vzhledem k odlišným technologiím a možnostem. Pro každou mostárnu byla třeba samostatná výrobně technická dokumentace s odchylným řešením detailů. Konstrukce nemá zcela jednoduchý tvar – je v půdorysnému oblouku, jednostranném podélném a příčnému sklonu a navíc je každé pole nadvýšeno jinak.
Montáž OK
Montáž na staveništi provedla firma B&K. Montáž byla navržena jako bloková, kolovými jeřáby s použitím provizorní bárky pro podepření zárodku OK – tento díl byl namontován jako první. Zárodek OK byl namontován na pilíř. K tomuto zárodku byla přivařena opěrová část OK a jako poslední byla „doklapnuta“ vnitřní část OK, která byla zavěšena na krakorce NK přečnívající přes pilíře.
Ohledně OK je dobré zmínit ukazatel spotřeby OK, která činí cca 165 kg/m2 (včetně provizorního ztužení pro betonáž), což lze považovat s přihlédnutím k rozpětí i zakřivení konstrukce za hodnotu velmi příznivou.
Betonáž desky
Betonáž desky byla provedena ve 3 etapách. 1. etapa je betonáž desky do ¾ rozpětí 1. pole, následovala betonáž do ¾ vnitřního pole a při 3. etapě byl vybetonován zbytek.
ZÁVĚR
V současné době je most již zprovozněn a dokončuje se zbývající část obchvatu. Generálním dodavatelem stavby je spol. Geosan Group.