Modernizacja linii kolejowej nr. 8.; Etap II: odcinek Warszawa Służewiec – Lotnisko Okęcie
Rubrika: 2013
Pro přesnost je nutno dodat, že zakázka se skládala ze dvou částí: Zadání 1 – spočívající v optimalizaci stávajícího traťového úseku mezi železniční stanicí Warszawa Zachodnia a železniční zastávkou Warszawa Służewiec (projektoval náš podzhotovitel Kolprojekt) a Zadání 2 – spočívající ve vybudování nového spojení mezi stávající tratí (napojení v oblasti železniční zastávky Warszawa Służewiec) a novou podzemní železniční stanicí vybudovanou v rámci výstavby nového terminálu na letišti Okęcie – Frederyka Chopina. Hlavním inženýrem projektu byl Ing. Emil Špaček.
První část byla vyprojektována v období 11/5 až 7/2007 a stavební práce byly provedeny v období 7/2007 až 7/2008. Stavba zahrnovala:
- rekonstrukci 8,1 km kolejiště dvoukolejné trati
- výměnu 26 ks výhybek
- výstavbu nového kolejiště 2,6 km
- výměnu a výstavbu nového trakčního vedení, zabezpečovacího zařízení, telekomunikace a elektroenergetiky na předmětném úseku
- výstavbu dvou nových zastávek
- stavbu dvou nových odstavných kolejí ve stanici Warszawa Wschodnia.
Zakázku na provedení stavby vyhrálo sdružení Trakcja Polska ve složení PKRE S.A. – vedoucí sdružení, Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A., Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych – 7 S.A. a Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury w Warszawie Sp. z o.o. Smluvní částka: 204 916 022,41 PLN bez DPH (cca
1 230 mil. Kč).
Ve druhé části projektu byly v období 11/2005 až 8/2008 vyprojektovány následující prvky:
- výstavba dvoukolejného spojení Warszawa Służewiec – Lotnisko Okęcie délky 1,990 km v nově budovaném tunelu
- komplexní modernizace kolejiště koleje č. 1 v úseku 10 512 – 1 809 km
- výstavba měnírny a stavědla OKL
- dostavba a vybavení již postavené hrubé stavby podzemní stanice Lotnisko Okęcie
- přestavba nástupiště na zastávce Warszawa Służewiec
- výstavba autobloku na úseku Aleje Jerozolimskie – Warszazwa Okęcie
27. října 2009 byla podepsána smlouva na realizaci stavby mezi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dále jen PLK) a sdružením firem Bilfinger Berger Budownictwo S. A. (vedoucí sdružení), Zakłady Usług Energetycznych i Komunikacyjnych Grupa ZUE S. A., Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa S. A., Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. a Kolejowe Zakłady Automatyki Katowice S.A. Smluvní částka: 191 655 957,70 PLN bez DPH (cca 1 150 mil. Kč). Doba realizace: 20 měsíců od podepsání smlouvy.
Zpracovatelem této části stavby byl SUDOP PRAHA společně se samostatnými polskými projektanty, tzv. Ičaři. Další poměrně velkou komplikací se ukázal fakt, že v místě staveniště se nacházely další tři velké stavby jiných investorů (výstavba nové čtyřpruhové komunikace investorem GDDKiA – jako naše ŘSD, nové přemostění železniční trati investorem ZDM – jako naše TSK a přestavba letiště investorem Letiště Varšava).
Stavba začíná u železniční zastávky Warszawa Slużewiec a končí zapojením do již vybudované podzemní železniční stanice, která byla vystavěna v rámci nového terminálu 2 a jejíž stavba probíhala souběžně se zpracováním našeho projektu. Bohužel nešťastná koordinace již v předcházejících stupních způsobila, že stanice nešla napojit prostým pravostranným směrovým obloukem, ale muselo se zde vymyslet krkolomnější řešení.
Celá tato nová trať je navržena v tunelu o délce 1 603,4 m včetně 420 m dlouhé rampy, kterou se z úrovně terénu sklesá na úroveň tunelu. Vzhledem k velmi malému nadnásypu (jsou zde i místa s tloušťkou 0,60 m a do těch se umisťuje ještě i přeložka kanalizace), byl tunel navržen jako hloubený. Výstavba tunelu byla navržena pomocí
milánských stěn, mezi kolejemi je provedena betonová rozdělovací příčka, jež rozděluje tunel na dva jednokolejné. Výstavba tunelu byla prováděna prakticky z 1/3 pod hladinou podzemní vody. Součástí tunelu byly i doprovodné pozemní objekty, a to objekty tří trafostanic a objekt pro umístění ventilátorů.
Dále v rámci této části stavby bylo zrušeno provizorní boční nástupišti na zastávce Warszawa Slużewiec a zcela přestavěno bylo stávající ostrovní nástupiště. Po rekonstrukci koleje č. 1 v této lokalitě je tak zajištěn provoz po obou hlavních kolejích.
Nezanedbatelnou součástí stavby byla i výstavba nové trakční měnírny Okęcie.
Odsouhlasení koncepce požárně bezpečnostního řešení s tamními hasiči byl stejně nadlidský výkon, jako u našich koridorových staveb. Asi nejzajímavějším prvkem realizovaného tunelu je pevná jízdní dráha systému EBS (Embedded Block System) firmy EDILON upevněných do železobetonové monolitické desky.
Pravidelný železniční provoz na letiště začal v pátek 1. června 2012 – jen pár dní před zahájením mistrovství Evropy ve fotbalu.
Foto: autoři
Modernizacja linii kolejowej nr. 8. Etap II: odcinek Warszawa Służewiec – Lotnisko Okęcie
In order to be precise, it has to be said that the contract consists of two parts: Assignment 1 – represents optimisation of the existing railway network segment between the Warszawa Zachodnia Railway Station and the Warszawa Służewiec Railway Station (it was designed by our sub-contractor Kolprojekt) and Assignment 2 – is the construction of the new line (in the area of Warszawa Służewiec Railway Station) between the existing line and the new underground railway station built within the construction of a new terminal at the Warsaw-Chopin Airport. Ing. Emil Špaček was the main engineer of the project.