Modernizacja linii kolejowej nr. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek oraz wykonanie robót na p.o. Kraków Łagiewniki
Rubrika: Doprava
V závěru roku 2010 (v období nejhlubšího propadu zakázkové činnosti na českém projekčním trhu od 1. poloviny 90. let) dostalo středisko 250 Hradec Králové možnost si na vlastní kůži vyzkoušet projektování v cizině, a to na stavbě v relativně jazykově, legislativně i vzdálenostně blízké cizině – konkrétně v městě polských králů, malopolském Krakově. Tou stavbou byla Modernizacja linii kolejowej nr 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek oraz wykonanie robót na p.o. Kraków Łagiewniki, která je součástí širšího projektu Integrovaného systému hromadné dopravy v krakovské aglomeraci. Projekt je v rámci Polska financován z kohezních fondů EU a je součástí Operačního programu Infrastruktura a životní prostředí. Provozně se pak rekonstruovaná trať má stát součástí linky tzv. Krakowského „S-bahnu“, který bude „v taktu“ spojovat centrum města Krakova (ze stanice Kraków Główna) se sídelní aglomerací samostatného okresního města Wieliczka.
Příprava stavby probíhala v průběhu roku 2011 a pokračovala i hluboko do roku 2012. Celá realizace se odehrávala dle pravidel tzv. Žluté knihy FIDIC, tj. v režimu Vyprojektuj a postav. Naše úloha spočívala právě v tom „vyprojektuj“. Naším klientem tak nebyl správce železniční infrastruktury, ale zhotovitelské konsorcium Eurovia CZ a Eurovia Polska (dále jen Konsorcium). V rámci Konsorcia naším přímým objednatelem pak byla Eurovia CZ, Oblast Čechy východ, závod Pardubice.
Stavební program zahrnoval kompletní rekonstrukci jednokolejné elektrizované tratě ze stanice Kraków Bieżanów do zastávky Wieliczka Kopalnia. Součástí zadání bylo i zkrácení trati o cca 300 m, zrušení zastávky Wieliczka Rynek a silničního přejezdu v ulici A. Mickiewicza ve Wieliczce.
Stavba neměla v době zahájení přípravy i projektových prací vydané územní rozhodnutí. To bylo vydáno až v průběhu ledna 2011 a obsahovalo z hlediska stavebního programu některé podmínky, které v době veřejné soutěže o zakázku nebyly známy a nemohly být zhotovitelem oceněny (např. požadavky orgánů památkové ochrany na výtvarné a konstrukční řešení mostů.)
Délka rekonstruované trati je cca 5,5 km. Na trati byly přestavěny dvě stávající stanice a dvě zastávky, a k tomu vybudována jedna zastávka nová. Pro rekonstrukci železničního svršku bylo zadavatelem předepsáno (u nás ještě ne zcela obvyklé) použití ocelových pražců tzv. Y. Na trati je celkem devět mostních objektů (z toho 1 propustek k rekonstrukci, 1 propustek ke zrušení, 2 mosty k sanaci a 5 mostů ke kompletní přestavbě). Součástí stavby byla i rekonstrukce dvou železničních přejezdů a výstavba čtyř přechodů pro cestující, výstavba nového trakčního vedení v celé délce trati, vybavení trati novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením vč. moderních informačních systémů pro cestující. Specialitou, s kterou se v naší praxi běžně nepotkáváme, bylo posouzení možného vlivu pozůstatků důlních činností na stavbu v bývalém těžebním poli solných dolů ve Wieliczce (těžba ukončena zhruba před 17 lety). Součástí stavby bylo rovněž doplnění aktivního i pasivního informačního systému na zastávce Kraków Łagiewniki na trati Krakow–Oswięcim, která leží cca 5 km od hlavního prostoru stavby na opačném konci města na jižním předměstí Krakowa.
Realizace se měla odehrát dle zadání v jedné „dlouhé“ výluce v délce 6 týdnů + několika krátkých denních výlukách před zahájením a po skončení hlavní výluky, ale všechno bylo samozřejmě jinak.
Poslední výluka byla ukončena 31. 5. 2012. Poté proběhly dokončovací práce a jednotlivé části stavby byly postupně předány budoucímu správci PKP PLK ZLK (vč. zpracování potřebných dokumentací skutečného provedení stavby).
Foto: Ing. Vladimír Fišar
Modernizacja linii kolejowej nr 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek oraz wykonanie robót na p.o. Kraków Łagiewniki
At the end of 2010 (in the period of the greatest slump of contract activities on the Czech design market since the 1st half of 1990s) the design studio SUDOP PRAHA a. s., středisko 250 Hradec Králové gained an opportunity to try to design abroad, on the construction in a foreign country relatively close from the point of view of language, legislation and distance – particularly in the city of Polish kings, in Lesser Poland Krakow. Forming a part of the larger project called Integrated Public Transport in Krakow Agglomeration Modernizacja linii kolejowejnr 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek oraz wykonanierobót na p.o. Kraków Łagiewniki represented the given construction. In Poland the project is financed from the EU Cohesion Fund and represents a part of the Operational Programme Infrastructure and Environment. As to the operation, the reconstructed line should be included to the socalled Krakow “S-Bahn” which will regularly connect the centre of the city of Krakow with a residential agglomeration of the autonomous district municipality Wieliczka.