Modernizace západní části Hlavního nádraží Praha
Rubrika: Nové spojení Praha
Realizace stavby „Modernizace západní části Praha Hlavní nádraží, 2. část, nástupiště I–IV“ vychází ze dvou požadavků: dokončit v návaznosti na první část druhou polovinu modernizace železniční stanice a zároveň reagovat na již započatou stavbu Nového spojení. A tak vyřešit požadovanou schopnost ŽST Praha Hlavní nádraží na přijetí vyšší kapacity vlaků a poskytování většího komfortu a pohodlí pro cestující po dokončení stavby Nové spojení. Tím bude komplexně dokončena přestavba železničního uzlu Praha v této lokalitě, která byla připravována a postupně realizována již od počátku 60. let.
Stavba „Modernizace západní části Praha Hlavní nádraží, 2. část, nástupiště I–IV“ obsahuje úplnou rekonstrukci stavebního a technologického zařízení v prostoru 1. až 4. nástupiště. V podélném směru je rozsah vymezen jižně od prostoru železniční stanice před vinohradskými tunely až po severní část před přebudovaným přemostěním přes Seifertovu ulici rekonstruované před zahájením stavby „Nového spojení“. V příčném směru se jedná o přestavbu prostor železniční stanice v prostoru 1. až 4. nástupiště mezi 15. kolejí přerušenou Fantovou budovou a 22. kolejí přiléhající k 5. nástupišti.
STAVEBNĚ-TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Stavba obsahuje i dokončení modernizace podchodů pro cestující pro 1. až 4. nástupiště a zavazadlové tunely v návaznosti na řešení úprav Fantovy budovy v rámci stavby ČD „Rekonstrukce ŽST Praha Hlavní nádraží“. Společně s přestavbou podchodů bude upravena i konfigurace kolejiště a nástupišť pod nádražní halou. Zvýšením nástupištních hran na požadovaných 550 mm nad TK budou ulehčeny výstupy a nástupy cestujících do vlakových souprav. Zlepší se i komfort výstupu na nástupiště z podchodů a stávající schodiště budou doplněna výtahy a pohyblivými eskalátory. Zcela nově bude navržen informační systém pro cestující i vybavení nástupišť drobnou architekturou (lavičky, reklamní panely, odpadkové koše).
AKTUÁLNÍ STAV STAVBY
V současné době probíhají závěrečné práce v prostoru 1. a 2. nástupiště. Stavba byla zahájena 4. 1. 2008 a po ukončení I etapy bylo zprovozněno nově zbudované 3. a 4. nástupiště včetně přilehlého kolejiště. Nová dispozice nástupišť č. 1 až 4 koresponduje s novou koncepcí kolejiště v prostoru pod nástupištní halou. Jsou navržena tři nová ostrovní nástupiště mezi kolejemi a jedno boční u koleje č. 9.
Toto nástupiště je na severním a jižním konci upraveno do tvaru nosových nástupišť a slouží pro nástup do vlakových souprav u kolejí č 11a, 13a, 13b. Výška nástupní hrany je navržena 550 mm nad TK. Nástupištní hrany jsou ve vzdálenosti 1 680 mm od přilehlé osy koleje v celém rozsahu nástupišť. Nástupní hrana z betonových prefabrikátů je ve shodě s již provedenou stavební úpravou u nástupiště č. 5 až 7. Povrch nástupišť je ze žulových desek ukládaných do betonového lože na armovanou podkladní železobetonovou desku. Nástupiště jsou vybavena varovným bezpečnostním značením (šířky 150 mm, žluté barvy) a vodicími hmatovými liniemi značení pro osoby se sníženou zrakovou vnímavostí (pásy s hmatovými výstupky š. 250 mm). S ohledem na zachování vizuálního vjemu stávající konstrukce haly, která je památkově chráněna, a pro možnost kontroly kloubového uložení této haly je navržena kolem sloupů haly zvláštní skleněná úprava z tvrzeného skla. Všechny nástupní hrany (s výjimkou koleje č. 1) u průjezdných kolejí splňují kritérium pro jejich minimální délku 400 m (370 m u koleje č. 1).
Na severní a jižní straně vznikly na všech 4 nových nástupištích před ocelovou halou nové prosklené přístřešky. Kromě modernizace odchodů, nástupišť a kolejiště se pracuje také na částečné rekonstrukci ocelové haly, která je technickou památkou. Probíhá především výměna poškozeného zasklení, nátěry a opravy značně zkorodovaných ocelových prvků haly. V rámci modernizace bylo také myšleno na cestující se sníženou schopností pohybu a orientace. Pohyb jim usnadní kromě výtahů, eskalátorů a vodicích linií nástupišť také informační majáčky pro nevidomé, které jsou již dnes např. ve většině stanic metra a slouží pro informování nevidomých zvukovými a hlasovými signály.
Zprovoznění stavby je plánováno na konec listopadu 2008, kdy budou zprovozněna všechna nástupiště včetně podchodů, a do zkušebního provozu bude zavedeno kompletní nové kolejiště.