Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí skončila
Rubrika: Železniční infrastruktura
Na začátku května po třech letech skončila rozsáhlá a náročná modernizace železniční trati v úseku Horusice – Veselí nad Lužnicí, resp. projekt Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí. Cílem modernizace bylo zvýšení přepravní kapacity, zvýšení rychlosti jízdy a zkrácení jízdní doby vlaků.
VÝZNAM STAVBY
Modernizace železniční infrastruktury znamená rovněž vyšší prostorovou průchodnost, normu zatížení a osovou vzdálenost kolejí na úroveň, jež jsou vyžadovány pro národní tranzitní železniční koridory a začlenění do evropského železničního systému. Tzv. 4. tranzitní koridor směřuje od státní hranice přes Děčín, Prahu, Benešov a Tábor do Českých Budějovic a do Horního Dvořiště (st. hranice). Práce zahrnovaly především zdvoukolejnění dosud částečně jednokolejné tratě v mezistaničním úseku o celkové délce 4,964 km. Tím došlo k navýšení přepravní kapacity a současně se také zvýšila traťová rychlost. Po moderní dvoukolejné trati mohou nyní vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h.
POPIS PROJEKTU
Součástí stavby byla také přestavba značné části železniční stanice a železniční zastávky ve Veselí nad Lužnicí. Především stanice Veselí nad Lužnicí, která je důležitým přestupním uzlem, prošla výraznou změnou. Cílem bylo zajistit průchod koridorové trati stanicí tak, aby byla v celé její délce plynule dodržena vyšší rychlost vlaků a ostatní standardní evropské provozně technické parametry. Stanice byla doplněna o dvě nová zastřešená ostrovní nástupiště, další vnější nástupiště je u výpravní budovy. Pohodlnější nástup do vlaku ocení nyní především cestující. Nová nástupiště jsou propojena podchodem s výstupem k výpravní budově a do prostoru přednádraží. Pro osoby s omezenou schopností pohybu jsou k dispozici samoobslužné výtahy. Samozřejmostí je i nový integrovaný informační systém pro cestující zahrnující i přilehlé zastávky. K nepoznání se změnila také zastávka Veselí nad Lužnicí. Po zrušení úrovňového přejezdu, zde byla vybudována nová vnější nástupiště. Přístup na ně zajišťuje nový podchod se schodišti a rampami. Nástupiště doplní přístřešky pro cestující. Pro eliminaci hluku z provozu dráhy jsou v části obytné zástavby vybudovány protihlukové stěny.
Stavebně technické řešení úseku Horusice – Veselí n. L. lze rozdělit na dvě zcela odlišné části, jejichž rozhraní tvoří právě zastávka Veselí nad Lužnicí. Úsek mezi výhybnou Horusice a zastávkou Veselí nad Lužnicí byl zdvoukolejněn zřízením druhé traťové koleje a modernizován na rychlost 160 km/h pro klasické i naklápěcí soupravy. Od zastávky Veselí n. L. po železniční stanici Veselí n. L. je vedena dvoukolejnou přeložkou ve zcela nové trase. Stáčí se vpravo přes Lužnici a přes záplavové území řek Lužnice a Nežárky, aby následně trať překonala řeku Nežárku a stočila se levotočivě zpět k původní trase. V tomto úseku je trať uložena na 3 až 5 metrů vysokém náspu a vzniklo zde i několik nových mostů, včetně přemostění obou řek a slepého ramene a množství propustků a to jak železničních, tak silničních. Trasa je zajímavá právě počtem mostních objektů. Celkem jich bylo realizováno 11, z toho 4 silniční a 8 železničních.
Přeložka trati umožnila podstatné zkrácení celého úseku a navýšení rychlosti projíždějících souprav až na 135 – 145 km/h pro klasické soupravy a 160 km/h pro naklápěcí jednotky. Křížení trati se silnicemi č. II/147 a III/00352 a místní komunikací u zastávky Veselí n. L. bylo vyřešeno vybudováním nových silničních nadjezdů. Opuštěné těleso dráhy v původní trase využije město Veselí n. L. jako cyklistickou stezku.
Železniční stanice i navazující traťové úseky jsou opatřeny moderním zabezpečovacím zařízením s elektronickými stavědly, které eliminuje možnost lidského omylu, usnadňuje práci obsluhy a umožňuje úsporné a operativní řízení provozu z dispečerského stanoviště. V celém rozsahu stavby bylo zrekonstruováno trakční vedení, včetně nového technologického zařízení napájecí měnírny Veselí n. L., které vyhovuje zesílenému provozu i ekologickým požadavkům.
Projekt byl v rámci Operačního programu Doprava navržen ke spolufinancování Evropskou unií, národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem prací pro SŽDC byla EUROVIA CS.
ZÁKLADNÍ INFORMACE
- Název: Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí
- Investor: Správa železniční dopravní cesty, s. o.
- Zhotovitel: EUROVIA CS, a. s.
- Doba realizace: 3/2013 – 1/2016
- Délka úseku: 4,963 km
- Počet mostních objektů: 11
The Modernization of the Track “Ševětín – Veselí nad Lužnicí” – Part II, the Section “Horusice – Veselí nad Lužnicí” Is Finished
At the beginning of May, an extensive and demanding modernization of the railway track in the section “Horusice – Veselí nad Lužnicí”, i.e. the project of the Modernization of the Track “Ševětín – Veselí nad Lužnicí” – Part II, the Section “Horusice – Veselí nad Lužnicí” was finished after three years. The aim of the modernization was to increase the passenger capacity, travel speed and reduce the travel time of trains.