Modernizace tramvajových tratí v Košicích
Rubrika: Železniční infrastruktura
Podpisem smlouvy na konci roku 2016 byla zahájena další etapa modernizace tramvajových tratí v Košicích na Slovensku. Hlavním dodavatelem projektu, který je spolufinancovaný z Operačního programu integrovaná infrastruktura stavby, je společnost EUROVIA SK pro Město Košice.
Tramvajové trati v Košicích se skládají z osmi ucelených částí, které jsou modernizovány postupně, aby zásah do dopravy v místě byl po nezbytně nutnou dobu co nejmenší. Velký důraz je kladen na harmonogram a postup prací. V rámci modernizace proběhne výměna kolejí, včetně podloží, budou realizovány potřebné přeložky inženýrských sítí a úpravy elektrických zařízení. Všechna tramvajová a autobusová nástupiště budou modernizována. Vzniknou nová informační zařízení, nástupiště budou osazena kamerovým systém a modernizací projde také světelná signalizace a měnírna.
ZÁKLADNÍ INFORMACE:
- Název stavby: KE, modernizácia električkových tratí MET v meste Košice
- Investor: Magistrát města Košice
- Zhotovitel: EUROVIA SK (člen Skupiny EUROVIA CS)
- Začátek výstavby: listopad 2016
- Ukončení výstavby: srpen 2018
- Počet stavebních objektů: 449
- Cena díla: 78, 5 mil. EUR
ČÁSTI STAVBY:
- UČS 08 – Ul. Moldavská, úsek tratě Krajský súd – kruhový objezd Moldavská (mimo)
- UČS 09 – Kruhová křižovatka Moldavská
- UČS 10 – Ul. Trieda SNP, úsek tratě križ. Bardejovská (mimo) – križ. Laborecká (mimo)
- UČS 11 – Ul. Trieda SNP, úsek tratě križ. Laborecká – obratiště Amfiteáter (mimo)
- UČS 12 – Ul. Zimná, úsek tratě od križ. TIP TOP – obratiště Botanická záhrada (mimo)
- UČS 13 – Obratiště Botanická záhrada
- UČS 14 – Ul. Komenského, úsek tratě NMM (mimo) – obratiště Havlíčkova (mimo)
- UČS 15 – Křižovatka VSS
Přípravné práce na stavbě (např. vytyčování sítí, demontáž trakčního vedení a kolejového svršku, překládka inženýrských sítí apod.) začaly už v listopadu loňského roku, a to na ucelených částech 12 a 13. Tato etapa navazuje na úspěšně dokončenou první fázi, kdy proběhla rekonstrukce traťových tramvajových uzlů v Košicích. Vybudováním moderní tramvajové tratě se v Košicích zvýší komfort, plynulost jízdy a díky tomu se sníží negativní účinky dopravy na okolní prostředí.
V první fázi došlo v rámci rekonstrukce traťových tramvajových uzlů v Košicích k modernizaci a zefektivnění košické veřejné dopravy a projekt přispěl k vyšší bezpečnosti úrovňových křížení a zlepšení životního prostředí.
EUROVIA SK vyměnila na tramvajových uzlech celkem 10 250 m kolejnic a bylo zabudováno více než 15 000 m2 antivibračních rohoží, do kolejového lože bylo použito téměř 6 000 m3 kameniva a na trolejové vedení se spotřebovalo více než 7 000 m kabelů. Celková plocha, která byla v rámci rekonstrukce tramvajových tratí vyasfaltovaná, přesahuje 27 000 m2. Součástí modernizace byla i rekonstrukce a modernizace šesti tramvajových a jednoho autobusového nástupiště včetně značení a automatů.
STAVBA DRUHÉ ETAPY V ČÍSLECH:
- Délka použitých kolejnic: 26,565 km
- Délka trolejového vedení: 17 830 m
- Počet osazených sloupů trakčního vedení: 614 ks
- Množství použitého kameniva kolejového tělesa: 40 503 t
- Množství kameniva celkem: 135 972 t
- Antivibrační rohože: 62 590 m2
- Úprava pláně pod kolejovým spodkem: 58 952 m2
- Asfaltobetonové vrstvy: 37 340 t