Modernizace dálnice D1 – úsek 21
Rubrika: Doprava
Stávající cementobetonová vozovka dálnice D1 byla v daném úseku na konci životnosti a i po lokálních opravách vykazovala značné množství poruch. Vyskytovaly se mapové trhlinky, trhliny podélné, příčné i nepravidelné, vyskytovala se koroze a rozpad povrchu, ohlazení povrchu, rozpad betonu na podélných a příčných spárách, odrolené hrany, ulomené hrany a rohy desek a docházelo ke značnému vertikálnímu posunu desek. Proto bylo rozhodnuto o její celkové opravě.
Současně s opravou vozovky bylo provedeno její rozšíření tak, aby v základním příčném uspořádání byla šířka každého jízdního pásu minimálně 11,5 m, tj. rozšíření z kategorie D26,5 na kategorii D28. Toto rozšíření umožnilo provizorní vedení dopravy po polovině dálnice ve čtyřpruhovém režimu (2 jízdní pruhy pro každý směr jízdy) např. při opravách.
Součástí stavby byla i úprava příčných sklonů vozovky, doplnění případně prodloužení nebo rozšíření přídatných pruhů (vše dle platných ČSN), dále stavební úpravy dálničních mostů a nadjezdů, odvodnění a vybavení dálnice a vegetační úpravy.
Modernizace také zahrnovala zřízení protihlukové stěny na připojovací větvi mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Lhotka ve směru na Brno.
Stavba byla rozdělena do čtyř etap a několika dalších podetap:
r. 2013 | etapa 1 | demolice nadjezdů |
r. 2013 | etapa 2A |
provizorní rozšíření levého jízdního pásu |
11/2013 - 3/2014 | zimní technologická přestávka | |
r. 2014/4 - 7 | etapa 2B |
realizace hlavního kanalizačního řadu a modernizace vybavení dálnice včetně dálničního systému SOS ve středním dělícím pásu |
r. 2014/8 - 10 | etapa 3 |
modernizace pravého jízdního pásu |
11/2014 - 3/2015 | zimní technologická přestávka | |
r. 2015/4 - 7 | etapa 4 | modernizace levého jízdního pásu |
r. 2015/8 - 9 | dokončovací práce |
Stavba byla zahájena v květnu 2013 realizací etapy 2A, a to provizorním rozšířením levého jízdního pásu včetně trativodů a úprav mostních konstrukcí. Provizorní rozšíření umožnilo vést dopravu 2 + 2 na tomto pásu během 3. etapy výstavby (modernizace pravého jízdního pásu). Kvůli výskytu neúnosnosti pláně v místech rozšíření byla realizace etapy 2A zpomalena. Po jednáních s objednatelem stavby o vícepracích byla tato etapa dokončena až v 04/2014.
Stávající dálniční nadjezdy D1-194 a D1-200 byly z důvodu rozšíření a zároveň nevyhovujícího stavebního stavu v rámci realizace etapy 2A odstraněny a při realizaci etapy 2B, 3 a 4 byly vybudovány nové. Nadjezd D1-197 byl odstraněn bez náhrady.
V období od 04 do 07/2014 probíhaly práce, zařazené do etapy 2B – výstavba hlavního kanalizačního řadu a modernizace vybavení dálnice včetně dálničního systému SOS ve středním dělícím pásu.
V období od 08 do 10/2014 probíhaly práce na modernizaci pravého jízdního pásu (ve směru na Brno) při vyloučení dopravy z této části stavby (provoz 2 + 2 v levém jízdním pásu). V rámci této etapy byly provedeny příčné překopy pro odvodnění pravého jízdního pásu a bylo realizováno vybavení dálnice včetně SOS, rozšíření tělesa vozovky v pravém jízdním pásu, realizována sanace neúnosného podloží, úprava konstrukčních vrstev, pokládka nového cementobetonového krytu a zřízena protihluková stěna na připojovací větvi MÚK Lhotka ve směru na Brno v délce 240 metrů. Pravé dálniční mosty D1-192, D1-195, D1- 196 a D1-198 byly v rámci této etapy opraveny a rozšířeny na kategorii D28. V tomto období byly také realizovány trativody, příkopové rigoly, monolitické žlaby Curb-king a dále byly pročištěny a opraveny příkopy přilehlé k pravému jízdnímu pásu.
V roce 2015 byly rámci 4. etapy realizovány práce shodné s pracemi 3. etapy, tentokrát však na doposud nezmodernizovaném levém jízdním pásu (ve směru na Prahu). Do doby dokončení stavebních prací 4. etapy byla veřejná doprava převedena na již zrekonstruovaný pravý jízdní pás.
Společně s modernizací vozovky v levém jízdním pásu včetně výměny cementobetonového krytu, dokončení odvodnění a vybavení dálnice byla realizována oprava levých částí mostních konstrukcí, rekonstrukce propustků, oplocení a vegetační úpravy. V rámci 4. etapy byla také prováděna pouze sanace mostů D1-193 a D1-199, které jsou přesypané a nebylo nutné jejich rozšíření.
K dnešnímu dni (tj. 28. 8. 2015) jsou práce na modernizaci tohoto úseku D1 takřka dokončeny, probíhá realizace trvalého oplocení stavby, dokončovací práce mimo těleso dálnice, odstraňování provizorního dopravního značení, probíhají technické prohlídky dokončených stavebních objektů, k nimž jsou připravovány závěrečné zprávy jakosti.
ZÁKLADNÍ INFORMACE:
- Název stavby: D1 modernizace – úsek 21, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš
- Místo stavby: Kraj Vysočina
- Objednatel stavby: Ředitelství silnic a dálnic ČR
- Zhotovitel: Sdružení „D1 Lhotka – Velká Bíteš“
- Vedoucí účastník sdružení: OHL ŽS, a. s.
- Účastník sdružení: ALPINE Bau CZ a. s.
- Původní předpokládaná celková hodnota zakázky: 967 220 000 Kč (bez DPH)
- Cena stavby dle smlouvy o dílo: 596 809 240 Kč (bez DPH)
- Podíl jednotlivých členů sdružení na realizaci díla: 50 %
STRUČNÝ POPIS PROJEKTU:
- Hlavní trasa:
- délka: 9 030 m (km 153,72–162,75)
- kategorie: D 28/120
- plocha vozovek: 253 400 m2
- počet stavebních objektů: 29
- Mostní objekty:
- počet mostů: 10
- na hlavní trase: 8
- přes hlavní trasu: 2
- rekonstrukce mostů: 4
- oprava mostů: 3
- odstraněné mosty: 3
- nové mosty: 2
- délka budoucích mostů: 116 m
- počet mostů: 10
- Přeložky a úpravy ost. komunikací:
- počet objektů: 3
- polní cesta km 156,564
- polní cesta km 161,976
- polní cesta km 159,5–160,0
- délka úprav: 1 414 m
- počet objektů: 3
- Přeložky a úpravy inženýrských sítí:
- vodohospodářské objekty: 2
- objekty elektro: 1
- dálniční systém SOS: 8
Modernization of the D1 Motorway
The lifetime period of the existing cement-concrete pavement of the D1 Motorway is at its end in the given section and even after local repairs the pavement shows numerous faults. It has map crevices, cross fissures, longitudinal and irregular fissures; it shows corrosion and the surface disintegration, the smoothing of surface, the disintegration of the concrete on longitudinal and crosswise joints, crumbled edges, broken edges and slab corners and there is also a significant vertical shift of slabs. Therefore, it has been decided upon its overall repair.