Mimoúrovňová křižovatka Čerčany – Pyšelka
Rubrika: 2013
V průběhu letošního podzimu bude ukončena dostavba mimoúrovňové křižovatky u obce Čerčany. Jedná se o stavební úpravy křižovatky silnic I/3 a III/1095. Zhotovitelem stavby „I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce“ je sdružení společností PROMINE CON CZ a. s. (vedoucí účastník sdružení) a Porr a. s.
ÚVOD
Silnice I/3 je v současnosti jednou z nejvýznamnějších a dopravně nejvíce zatížených silnic nerychlostního charakteru v ČR. Jedná se o hlavní spojnici Prahy a Středočeského kraje s jihočeskými centry Táborem a Českými Budějovicemi. Tuto funkci bude plnit až do vybudování paralelního dálničního spojení přes Posázaví, popř. prodloužení alternativní trasy rychlostní komunikace R4.
Stávající křižovatka u obce Čerčany je tvořena pouze jednou křižovatkovou větví. Toto uspořádání neumožňuje odbočení ve směru Praha – Čerčany a nájezd ve směru Čerčany – Benešov, bez nutnosti křížení protisměrného dopravního proudu. Vzhledem k absenci severní sjízdné a nájezdové větve, vysokým intenzitám dopravy (až 18 400 voz./24 hod.), nekázni řidičů a s tím související vysokou rychlostí vozidel projíždějících přímým úseku komunikace, dochází často ke vzniku kolizních situací a dopravních nehod, nezřídka s tragickými, nebo smrtelnými následky.
Z těchto důvodů probíhá v současné době úprava stávající křižovatky na plně mimoúrovňovou. Toto řešení zahrnuje dostavbu její severní větve, doplněním odbočovacích a připojovacích pruhů a související stavební úpravy.
DISPOZIČNÍ ŘEŠENÍ
Umístění nové křižovatkové větve je limitováno zejména polohou mostního objektu přes ulici Brigádníků, který omezuje možnosti rozšíření vozovky silnice I/3 pro umístění připojovacího pruhu a dále průběhem terénu v prostoru směřujícím k místní části Vysoká Lhota. Proto bylo zvoleno napojení křižovatkové větve vstřícně proti současné větvi a dobudování křižovatky v symetrickém uspořádání.
Nová křižovatková větev délky 0,203 km je navržena jako obousměrná s návrhovou rychlostí vn = 35 km/h při odbočení z hlavní komunikace a vn = 20 km/h při odbočení z ulice Brigádníků.
Pro zajištění plynulého připojení bude vozovka silnice I/3, vybudované v návrhové kategorii kategorie S9,5, rozšířena o odbočovací a připojovací pruh. Délka úpravy silnice I. třídy je 0,330 km. Současně bude upravena a rozšířena vedlejší komunikace ulice Brigádníků v souhrnné délce 0,178 km.
Na stávající jižní křižovatkové větvi budou dopravní proudy nově kanalizovány dělícím ostrůvkem, který zlepší organizaci dopravy a zmenší kolizní plochy uvnitř křižovatky.
ODVODNĚNÍ
Odvodnění zpevněných ploch rozšířené silnice I/3 a nově budované křižovatkové větve je řešeno příčným sklonem do podélných otevřených silničních příkopů, které jsou zaústěny do lapačů s vtokovou jímkou. Pro převedení srážkových vod pod tělesem nové křižovatkové větve jsou navrženy dva propustky světlosti DN600 délky 34,1 m a 20,0 m. Dešťové vody jsou shromažďovány v retenční nádrži s akumulačním prostorem o kapacitě nejméně 15 minut při maximálním návrhovém dešti. Pro napojení retenční nádrže byla stávající dešťová kanalizace v ulici Brigádníků prodloužena o 90 bm. Prodloužení kanalizačního řadu je provedeno z materiálu ULTRA RIB 2 DN 300 SN 10.
Na základě požadavku vlastníka stávající dešťové kanalizace bylo v rámci retenční nádrže, upravující maximální odtok na 4,0 l/s, integrováno opatření zachycující plovoucí nečistoty – odlučovač ropných látek.
PROTIHLUKOVÁ OPATŘENÍ
Pro zvýšení kvality životního prostředí a minimalizace negativních dopadů provozování stavby na její okolí je v řešeném úseku provedena nová protihluková clona výšky 3,5 – 5,0 m, která chrání přilehlou zástavbu rodinných domů. Z celkové délky 356,70 m je 328,00 bm tvořeno soklovými odrazivými a železobetonovými pohltivými panely osazenými do ocelových válcovaných HEA/HEB sloupků opatřených protikorozní ochranou. Založení stěny mimo mostní objekt je řešeno osmdesátipěti vrtanými pilotami o délce 5,0 – 6,0 m a průměru 630 mm. Pro zvýšení estetické hodnoty stavby jsou protihlukové panel, dle architektonického návrhu opatřeny nástřikem v odstínech RAL.
Na mostním objektu ev. č. 3-010 jsou z důvodu minimalizace přitížení stávající konstrukce železobetonové panely nahrazeny hliníkovými soklovými panely a transparentními panely s výplní Plexiglas GS CC tl. 16 mm s polyamidovými vlákny. Panely jsou uchyceny do ocelových svařenců kotvených do stávající mostní římsy.
ZÁVĚR
Realizací stavby „I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce“ dojde k výraznému zvýšení bezpečnosti silničního provozu a plynulosti dopravy na hlavním silničním tahu Praha – Benešov – České Budějovice, který je součástí vybrané silniční sítě jako mezinárodní silnice E55.
Stavba byla navržena s požadavkem na minimalizaci jejích negativních vlivů na okolí při jejím provozování i při samotném provádění stavebních prací, které probíhaly pouze při částečném omezení provozu a zachování stávajícího počtu průběžných jízdních pruhů na hlavní komunikaci.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ :
- Investor stavby: Ředitelství silnic a dálnic ČR
- Zhotovitel stavby: Sdružení PROMINECON CZ, Porr – I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce
- Vedení stavby: PROMINECON CZ a. s. – Ing. Viktor Horný, Porr a. s. – Jiří Šára
- Projektant: Atelier projektování inženýrských staveb s. r. o.
- Ing. Karel Nejedlý,
- Ing. Josef Jirotka,
- Ing. Zbyšek Sedláček
Elevated Crossing Čerčany – Pyšelka
Construction works on the elevated crossing at village Čerčany will be finished during this autumn. It is a building adjustment of intersection of Expressways I/3 and III/1095. The contractor of the site “I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce” is the consortium of PROMINECON CZ a. s. and Porr a. s. companies.