KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2013    Mimoúrovňová křižovatka Čerčany – Pyšelka

Mimoúrovňová křižovatka Čerčany – Pyšelka

Publikováno: 29.11.2013
Rubrika: 2013

V průběhu letošního podzimu bude ukončena dostavba mimoúrovňové křižovatky u obce Čerčany. Jedná se o stavební úpravy křižovatky silnic I/3 a III/1095. Zhotovitelem stavby „I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce“ je sdružení společností PROMINE CON CZ a. s. (vedoucí účastník sdružení) a Porr a. s.

ÚVOD
Silnice I/3 je v současnosti jednou z nejvýznamnějších a dopravně nejvíce zatížených silnic nerychlostního charakteru v ČR. Jedná se o hlavní spojnici Prahy a Středočeského kraje s jihočeskými centry Táborem a Českými Budějovicemi. Tuto funkci bude plnit až do vybudování paralelního dálničního spojení přes Posázaví, popř. prodloužení alternativní trasy rychlostní komunikace R4.

Stávající křižovatka u obce Čerčany je tvořena pouze jednou křižovatkovou větví. Toto uspořádání neumožňuje odbočení ve směru Praha – Čerčany a nájezd ve směru Čerčany – Benešov, bez nutnosti křížení protisměrného dopravního proudu. Vzhledem k absenci severní sjízdné a nájezdové větve, vysokým intenzitám dopravy (až 18 400 voz./24 hod.), nekázni řidičů a s tím související vysokou rychlostí vozidel projíždějících přímým úseku komunikace, dochází často ke vzniku kolizních situací a dopravních nehod, nezřídka s tragickými, nebo smrtelnými následky.

Z těchto důvodů probíhá v současné době úprava stávající křižovatky na plně mimoúrovňovou. Toto řešení zahrnuje dostavbu její severní větve, doplněním odbočovacích a připojovacích pruhů a související stavební úpravy.

DISPOZIČNÍ ŘEŠENÍ
Umístění nové křižovatkové větve je limitováno zejména polohou mostního objektu přes ulici Brigádníků, který omezuje možnosti rozšíření vozovky silnice I/3 pro umístění připojovacího pruhu a dále průběhem terénu v prostoru směřujícím k místní části Vysoká Lhota. Proto bylo zvoleno napojení křižovatkové větve vstřícně proti současné větvi a dobudování křižovatky v symetrickém uspořádání.

Nová křižovatková větev délky 0,203 km je navržena jako obousměrná s návrhovou rychlostí vn = 35 km/h při odbočení z hlavní komunikace a vn = 20 km/h při odbočení z ulice Brigádníků.

Pro zajištění plynulého připojení bude vozovka silnice I/3, vybudované v návrhové kategorii kategorie S9,5, rozšířena o odbočovací a připojovací pruh. Délka úpravy silnice I. třídy je 0,330 km. Současně bude upravena a rozšířena vedlejší komunikace ulice Brigádníků v souhrnné délce 0,178 km.

Na stávající jižní křižovatkové větvi budou dopravní proudy nově kanalizovány dělícím ostrůvkem, který zlepší organizaci dopravy a zmenší kolizní plochy uvnitř křižovatky.

ODVODNĚNÍ
Odvodnění zpevněných ploch rozšířené silnice I/3 a nově budované křižovatkové větve je řešeno příčným sklonem do podélných otevřených silničních příkopů, které jsou zaústěny do lapačů s vtokovou jímkou. Pro převedení srážkových vod pod tělesem nové křižovatkové větve jsou navrženy dva propustky světlosti DN600 délky 34,1 m a 20,0 m. Dešťové vody jsou shromažďovány v retenční nádrži s akumulačním prostorem o kapacitě nejméně 15 minut při maximálním návrhovém dešti. Pro napojení retenční nádrže byla stávající dešťová kanalizace v ulici Brigádníků prodloužena o 90 bm. Prodloužení kanalizačního řadu je provedeno z materiálu ULTRA RIB 2 DN 300 SN 10.

Na základě požadavku vlastníka stávající dešťové kanalizace bylo v rámci retenční nádrže, upravující maximální odtok na 4,0 l/s, integrováno opatření zachycující plovoucí nečistoty – odlučovač ropných látek.

PROTIHLUKOVÁ OPATŘENÍ
Pro zvýšení kvality životního prostředí a minimalizace negativních dopadů provozování stavby na její okolí je v řešeném úseku provedena nová protihluková clona výšky 3,5 – 5,0 m, která chrání přilehlou zástavbu rodinných domů. Z celkové délky 356,70 m je 328,00 bm tvořeno soklovými odrazivými a železobetonovými pohltivými panely osazenými do ocelových válcovaných HEA/HEB sloupků opatřených protikorozní ochranou. Založení stěny mimo mostní objekt je řešeno osmdesátipěti vrtanými pilotami o délce 5,0 – 6,0 m a průměru 630 mm. Pro zvýšení estetické hodnoty stavby jsou protihlukové panel, dle architektonického návrhu opatřeny nástřikem v odstínech RAL.

Na mostním objektu ev. č. 3-010 jsou z důvodu minimalizace přitížení stávající konstrukce železobetonové panely nahrazeny hliníkovými soklovými panely a transparentními panely s výplní Plexiglas GS CC tl. 16 mm s polyamidovými vlákny. Panely jsou uchyceny do ocelových svařenců kotvených do stávající mostní římsy.

ZÁVĚR
Realizací stavby „I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce“ dojde k výraznému zvýšení bezpečnosti silničního provozu a plynulosti dopravy na hlavním silničním tahu Praha – Benešov – České Budějovice, který je součástí vybrané silniční sítě jako mezinárodní silnice E55.

Stavba byla navržena s požadavkem na minimalizaci jejích negativních vlivů na okolí při jejím provozování i při samotném provádění stavebních prací, které probíhaly pouze při částečném omezení provozu a zachování stávajícího počtu průběžných jízdních pruhů na hlavní komunikaci. 

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ :

  • Investor stavby: Ředitelství silnic a dálnic ČR
  • Zhotovitel stavby: Sdružení PROMINECON CZ, Porr – I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce
  • Vedení stavby: PROMINECON CZ a. s. – Ing. Viktor Horný, Porr a. s. – Jiří Šára
  • Projektant: Atelier projektování inženýrských staveb s. r. o.
    • Ing. Karel Nejedlý,
    • Ing. Josef Jirotka,
    • Ing. Zbyšek Sedláček

Elevated Crossing Čerčany – Pyšelka
Construction works on the elevated crossing at village Čerčany will be finished during this autumn. It is a building adjustment of intersection of Expressways I/3 and III/1095. The contractor of the site “I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce” is the consortium of PROMINECON CZ a. s. and Porr a. s. companies.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Rozšíření vozovky pro budovaný připojovací pruh na silnici I/3Protihluková stěna z transparentních panelů na mostě ev. č. 3-010Pohled na místo napojení nové křižovatkové větve ve směru od PrahyCelkový pohled na severní větev MUK s dokončenou protihlukovou stěnou (10/2013)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Silnice I/9 Dubice – Dolní Libchava, obchvatSilnice I/9 Dubice – Dolní Libchava, obchvat (38x)
Předmětem stavby je přeložka trasy silnice I/9 jako obchvatu České Lípy a Nového Boru, konkrétně jedna ze tří částí obch...
Stavba silnice „R35 Hořice – Sadová“ (33x)
V prosinci roku 2012 vydal Stavební úřad Městského úřadu Hořice územní rozhodnutí na stavbu „R35 Hořice – Sadová“. S ohl...
Silnice I/38: obchvat KolínaSilnice I/38: obchvat Kolína (29x)
V úrodné polabské nížině na obou březích Labe se rozkládá město Kolín. Bohaté archeologické nálezy z města i jeho nejbli...

NEJlépe hodnocené související články

Na konci příštího týdne zahájí Ředitelství silnic a dálnic opravy na rychlostní silnici R7 ve Středočeském kraji (4.8 b.)
V neděli 27. 10. 2013 budou zahájeny opravy na rychlostní silnici R7 v úsecích mezi Prahou a Knovízí ve Středočeském kra...
Nový bezpečnostní prvek pro dispečink 1. Národního železničního koridoru (4.5 b.)
Dopravny a dispečinky 1. Národního železničního koridoru (1. NŽK) jsou nově vybaveny moderními ovládacími terminály. Jej...
Letos se opraví nejvíce kilometrů dálnic v historiiLetos se opraví nejvíce kilometrů dálnic v historii (4.5 b.)
Už teď je jisté, že v roce 2013 bylo opraveno historicky nejvíce kilometrů dálnic. Tento pozitivní vývoj je možný díky s...

NEJdiskutovanější související články

Pokračuje oprava dálnic D1 a D2 v Brně (1x)
ŘSD tuto neděli zahájí pokračování v rozsáhlé opravě průtahu dálnic D1 a D2 u Brna. Oprava mezi km 193,8 a 199,3 byla z ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice