Lokální sanace a údržba viaduktu v Dolních Loučkách
Rubrika: Sanace
V rámci akce „Komplexní oprava tratě Řikonín – Brno dolní nádraží včetně úseku Tišnov – Nedvědice“ proběhla také údržba jednoho z největších středoevropských železobetonových železničních oblouků, který se nachází v Dolních Loučkách. Jelikož byl most uveden do provozu již v roce 1953, bylo nutné provést údržbu, která zahrnovala provedení lokálních sanačních zásahů a ochranu proti působení agresivních chemických vlivů atmosféry. Investor stavby po posouzení rozhodl, že není nutné provést celkovou sanaci mostní konstrukce.
POPIS PRACÍ A POUŽITÉ MATERIÁLY
Z důvodu nefunkční stávající hydroizolace musela být provedena sanace lokálních defektů s předchozí pasivací výztuže a následným ošetřením ochranným nátěrem. Jelikož v průběhu provozu nedošlo k výraznějšímu poškození nosné konstrukce, byly provedeny pouze lokální sanační zásahy a sjednocení povrchu ochranným nátěrem.
Nezbytným předpokladem dobrého výsledku při každé sanaci je důkladná příprava podkladu. V první fázi byl tedy celý povrch otryskán vysokotlakým vodním paprskem. Ihned poté byla provedena pasivace výztuže ochranným nátěrem s inhibitorem koroze Mapefer 1K. Dalším krokem bylo provedení sanace lokálních defektů na povrchu železobetonové konstrukce mostu, pilířů a oblouků výrobkem Mapegrout Rapido, rychletuhnoucí a rychle vysychající malta s omezeným smršťováním k opravám betonu, vyztužená skelnými vlákny. V poslední fázi byl na celý povrch nástřikem technologií airless aplikován ochranný nátěr na bázi akrylových pryskyřic zajišťující dokonalou ochranu proti dešťové vodě a agresivním vlivům prostředí Elastocolor (penetrace Malech). Z důvodu velkých rozměrů viaduktu musela být při provádění prací použita horolezecká metoda s využitím auta s výsuvnou plošinou.
Tabulka – Použité materiály
Mapefer 1K | jednosložkový ochranný minerální nátěr s inhibitorem na ochranu ocelové výztuže proti korozi |
Mapegrout Rapido | rychletuhnoucí a rychle vysychající malta k opravám betonu s omezeným smršťováním, vyztužená skelnými vlákny |
Elastocolor | velmi pružná akrylová nátěrová hmota ve vodní disperzi k ochraně a barevnému sjednoceni betonových ploch s velmi vysokou propustností vodních par, zajišťující podkladu dokonalou ochranu proti vodě a agresivním vlivům prostředí |
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ
Realizace: říjen 2007 – červen 2008
Objednatel: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Vedoucí prací: Ing. Pavel Baštan
Zhotovitel: OHL ŽS, a. s.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O MOSTU
Celková délka mostu: 237 m
Šířka mostu: 9,45 m
Local redevelopment and maintenance of viaduct in Dolní Loučky
Within the activity of „Complete reconstruction of the track Řikonín – Brno lower railway station including the section Tišnov – Nedvědice“, there was also the maintenance of one of the
biggest central European reinforced concrete railway arches located in Dolní Loučky. Due to the fact that the bridge was put into operation already in 1953, it was necessary to perform
maintenance which included the performance of local redevelopment interventions and protection against aggressive chemical impacts of the atmosphere.