KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    „Lobujeme hlavně za nadřazenou silniční síť kolem Pardubic“

„Lobujeme hlavně za nadřazenou silniční síť kolem Pardubic“

Publikováno: 8.5.2016, Aktualizováno: 9.5.2016 09:57
Rubrika: Doprava

Říká v rozhovoru pro SILNICE ŽELEZNICE Ing. Jaromír Dušek. S náměstkem hejtmana Pardubického kraje jsme hovořili i o funkčnosti železniční sítě v kraji, jak by měla vypadat splavnost Labe a proč nejsou soukromí dopravci pro pasažéry pouze přínosem.

Pracovní kariéru jste začínal v České Třebové, tedy významném železničním uzlu. Jak jste spokojený s dopravní obslužností Pardubického kraje v rámci železnice?
Bohužel nikoliv. Je několik faktorů, které brání a budou bránit dosažení vyšší kvality dopravní obsluhy kdekoliv v naší republice. Na prvním místě bych jmenoval rozdrobenou železnici, z jehož vedení se čím dál víc ztrácí odbornost, dále zřizování tzv. organizátorů v řadě krajů a destrukční zásahy stále stejných úředníků ,,odborníků“ Ministerstva dopravy. Veškeré výše uvedené subjekty brání dosažení optimálního cíle v dopravní obsluze: to je komfort pro cestujícího nejen poskytnutým kvalitním dopravním prostředkem, ale i odbavením jedním jízdním dokladem bez ohledu na použitého dopravce, či délku trati. Návaznosti dopravních spojů považuji v budoucnu za samozřejmost.

Jak podle vás změnil železniční dopravu vstup soukromých dopravců a má to pro vás nějaké dopady, např. na regionální dopravu?
Vstup soukromých dopravců změnil železniční dopravu velmi zásadně. Nejdříve se pokusím vyjmenovat pozitivní dopady. U dálkových spojů přiměli soukromí dopravci konkurenčním tlakem ČD ke zkvalitnění nabídky služeb a zřejmě i ke snížení ceny. Pro občana, který žije náhodou ve městě, které obsluhuje více dopravců, je to příjemné zpestření nabídky a větší počet spojů. Bohužel to přineslo i negativní dopady. Soukromí dopravci si prolobovali značné změny existující legislativy, která je naopak ke škodě uživatelům. Zákon č. 266 původně nařizoval dopravcům odbavit cestující jedním jízdním dokladem a před lobistickým zásahem neumožňoval nasazovat stará vozidla, což nutí cestujícího, aby si pracně zjišťoval, kterému dopravci vlak na informační tabuli patří a vyhledával různé odbavení. Spoje českých drah a soukromých dopravců na sebe převážně nenavazují. A změna podmínek u nasazování vozidel nám jako ,,novinku“ přinesla na železnici více než 30 let stará vozidla pořízená v Rakousku. Tím, že soukromí dopravci vyzobávají jako ,,pralinky na dortu“ nejlukrativnější trasy, připravují národního dopravce o stovky milionů tržeb. Dalším negativním faktorem je získávání tras na přetížené hlavní trati na úkor osobních vlaků objednaných kraji, což vede k přímému zhoršování služeb.

Jak by podle vás měl vypadat mix silniční, železniční a ostatních doprav v rámci Pardubického kraje?
Jednotlivé módy – druhy doprav by se měly doplňovat a navazovat na sebe (samozřejmě v oblasti dopravní obsluhy), neboť v oblasti nákladní dopravy si jsou přirozenými konkurenty. Ve vyspělých státech světa je všude železniční doprava nastavena do role páteřní dopravy s tím, že ostatní druhy dopravy na ní vytvářejí návaznosti. V ČR bohužel mnohdy mrháme veřejnými prostředky, když jimi podporujeme souběžné trasy jednotlivých druhů dopravy. Všechny druhy dopravy, ať už ji objedná Ministerstvo dopravy, kraj, město nebo obec, by měly mít standardizovanou službu pro občany Pardubického kraje, umožňující cestovat na jeden doklad s respektováním potřeb všech subjektů, které veřejnou dopravu využívají (školky, školy, nemocnice, sport, kultura apod). V oblasti nákladní dopravy by celospolečenský zájem měl upřednostnit takové dopravy, které působí nejméně škod svým provozem, ať už na zdraví občanů, či na životní prostředí, a které jsou dlouhodobě udržitelné. Našim cílem by mělo být vytěsnění těžké dopravy z místních městských či krajských komunikací, které svým provozem prokazatelně devastují.

Jak se díváte na rozvoj vodní dopravy na Labi?
K zesplavnění Labe do Pardubic mám jedinou zásadní připomínku. Dávno už to mělo být. Pardubický kraj zpracoval Technicko‑ekonomickou studii na Dopravní uzel Pardubice. Ten je vázán na vodní cestu a propojení vodní dopravy se železnicí, silnicemi a letištěm. V tomto směru mají Pardubice obrovskou geografickou výhodu. S ministerstvem dopravy vyjednáváme o zahájení zesplavnění Labe výstavbou mostů v Řečanech nad Labem a ve Valech u Přelouče. Ty jsou nevyhovující a havarijní. Společně se státem bychom tyto mosty chtěli upravit již na průplavnou výšku 7 m.

Která klíčová propojení (obchvaty, komunikace, žel. uzly) ještě Pardubickému kraji chybí a jak se vám za ně daří lobovat u centrální vlády?
Bezesporu největší problém činí nadřazená silniční síť okolo krajského města Pardubice. Cestou Vládního usnesení chceme dosáhnout posun této problematiky k lepšímu. Rozvoj kraje a krajského města je bez těchto staveb vyloučen. Totéž se týká D35 přes náš kraj. V této oblasti zpracováváme projekty na přivaděče k této významné komunikaci. Cílem je na jedné straně napojit sídelní útvary na tuto tepnu, na druhé straně ochránit občany tam, kde je zejména těžká doprava nežádoucí. Zkapacitnění silnice I/37 u Parama v Pardubicích je již prakticky neodvratitelná skutečnost stejně jako modernizace železniční trati Slatiňany – Žďárec u Skutče a zdvojkolejnění železniční trati Hradec Králové – Pardubice. Frontální útok vedeme na zahájení výstavby „Ostřešanské spojky“ se zastávkou osobních vlaků v průmyslové oblasti Černá za Bory. Jde o stavbu na železniční trati Chrudim – Pardubice s odstraněním úvratě v Rosicích nad Labem.
 
„Zlatým hřebem“ pro výstavbu infrastrukturních staveb je nová skutečnost, jejich znovuposouzení vlivu na životní prostředí. V našem kraji tímto procesem nejspíše bude muset projít opakovaně osm strategických dopravních staveb.

A jak obecně vnímáte současnou politiku Ministerstva dopravy a jeho investičních organizací (ŘSD, SŽDC)?
Pokud navštívíte budovu ministerstva dopravy, můžete si povšimnout před kanceláří pana ministra galerie portrétů bývalých ministrů. V předchozích dvaceti letech se životnost ministrů výrazně zkrátila. V některých případech i na několik měsíců. U některých osob mám dokonce za to, že to nebyla žádná škoda, ba naopak. Jinak ale tato personální „lochneska“ napáchala neuvěřitelné škody tomuto státu. Současné vedení ministerstva dopravy je výrazně pragmatičtější oproti předchozím garniturám. Stav je takový, že z oblastí, které ministerstvo řídí, nelze žádnou z nich považovat za konsolidovanou. 

Našim občanům přeji hodně zdraví, štěstí a pokud možno osobní pohody.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Jaromír DušekRekonstrukce křižovatky silnic III/34026 a III/34028 v NemošicíchObnova těla komunikace II/357, km 22,950, Nové Hrady

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Zeleň a rozhled na pozemních komunikacíchZeleň a rozhled na pozemních komunikacích (107x)
Bezpečnost je v souvislosti s provozem na pozemních komunikacích jedno z nejčastěji skloňovaných slov. Bohužel se v souv...
Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (100x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...
Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČRMožnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČR (72x)
V roce 2013 jsme zpracovávali studii pro ŘSD, která měla za úkol doporučit a vyhledat možnosti uplatnění uspořádání 2+1 ...

NEJlépe hodnocené související články

Turbo‑okružní křižovatky v České republiceTurbo‑okružní křižovatky v České republice (5 b.)
Stále ještě poměrně novým typem okružních křižovatek v České republice jsou turbo‑okružní křižovatky (někdy též označova...
Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČRMožnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČR (5 b.)
V roce 2013 jsme zpracovávali studii pro ŘSD, která měla za úkol doporučit a vyhledat možnosti uplatnění uspořádání 2+1 ...
Verejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a LeopoldovVerejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a Leopoldov (5 b.)
Neustály nárast podielu cestnej prepravy na prepravnom trhu v Európe spôsobuje znižovanie mobility a trvalo udržateľného...

NEJdiskutovanější související články

Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (1x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...
Nové nejluxusnější autobusy Student Agency express na pravidelné lince Praha - BrnoNové nejluxusnější autobusy Student Agency express na pravidelné lince Praha - Brno (1x)
Student Agency express, největší autobusový dopravce na dálkových linkách v České republice, nasadil do provozu první z ...
VIDEO: Test brzdných drah (1x)
Pěkně zpracované video BESIP a VOLVO z testu brzdé dráhy uskutečněného na TRUCKFESTU 2008 v Hradci Králové....

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice