„Kvůli EIA jsme připraveni zariskovat,“
Rubrika: Doprava
Říká v rozhovoru pro Silnice železnice pardubický poslanec Martin Kolovratník. Nová EIA by výrazně zpozdila klíčové tahy Pardubického kraje – především D35 a obchvat Chrudimi. Navzdory riziku stát pokračuje v přípravách obou staveb.
Tématem číslo jedna je dnes pro stavaře EIA. Máte informace, zda jsou reálně ohrožené velké dopravní stavby?
Osobně bych nepoužil obrat, že jsou reálně ohrožené. Spíše zde existuje jisté riziko zpoždění zahájení výstavby zhruba o jeden rok. Ovšem neplatí to plošně. Vztahuje se to pouze na projekty, které mají zpracovaný posudek EIA podle starého zákona č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů rozvojových koncepcí a programů na životní prostředí. Pro představu, v České republice se to týká zhruba devadesáti staveb. Zmíněný zákon je z doby, kdy jsme ještě nebyli členem Evropské unie. Z tohoto důvodu po nás Evropská komise požaduje, aby posuzování vlivu staveb na životní prostředí bylo vypracováno podle zákona č. 100/2001 Sb., který byl novelizován zákonem č. 39/2015 Sb. a reflektuje současné požadavky na ochranu životního prostředí.
Jak probíhá komunikace s Evropskou komisí?
Konkrétně v této věci jednání vedeme už od října loňského roku a musím říct, že jsou velmi intenzivní a oboustranně aktivní. Samotné rozhovory probíhají paralelně na více úrovních, kromě náměstků ministrů dopravy a životního prostředí vyjednávají přímo jednotliví ministři nebo samotný premiér Sobotka. Osobně mám za to, že největším problémem jsou odpovědi Bruselu, protože nejsou konzistentní a v průběhu se mění. V závěru loňského roku EU naznačovala, že bychom mohli pro určité stavby dohodnout výjimku, ale bohužel během zimy stanovisko zpřísnili. Nové požadavky byly natolik rozsáhlé, že nás to prakticky nutí zopakovat celý proces EIA znovu. Určitě to není selhání zástupců České republiky, podle mého měla Evropská komise tyto nároky sdělit dříve.
Vláda schválila seznam prioritních staveb, kterým hrozí zpoždění. O jaké stavby jde v Pardubickém kraji a jak tomu můžete jako poslanec pomoci?
V našem kraji se to týká pěti staveb. Jedná se o oba první úseky D35, tedy Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. Rovněž sem spadá přeložka I/36 (obchvat Sezemic), druhá část obchvatu Chrudim – Slatiňany nebo Hradec nad Svitavou – Lačnov (obchvat Svitav). Tyto stavby jsou na seznamu prioritních staveb, protože jejich začátek výstavby je naplánován na roky 2016 až 2017, a právě zde je riziko zpoždění o jeden rok.
K druhé části otázky, v tomto ohledu mohu pozitivně ovlivnit zajištění veškerých financí na přípravu staveb, která bude probíhat. To lze demonstrovat na konkrétním případu výkupu pozemků pro obchvat v Chrudimi. Z pozice místopředsedy Dozorčí rady SFDI jsem schopen garantovat finanční prostředky na výkup pozemků pro ŘSD. Dále to lze ilustrovat i na D35, kde už letos by měl začít archeologický průzkum paralelně s posuzováním vlivu stavby na životní prostředí. Mým úkolem bude alokování finančních prostředků přes SFDI pro tento průzkum a výstavba se tak nebude zbytečně oddalovat.
Podle informací z ŘSD se pokračuje v rychlé přípravě staveb, jde tedy o jistý pokus tlačit na EK, aby Česku udělila výjimku? A jaké šance možné výjimce dáváte?
Určitě se nejedná o žádné snahy vytvořit tlak na EK, jak je někdy v mediích prezentováno. Jedná se o rovnocennou partnerskou komunikaci. Co se týká samotné přípravy, tak tu bych v tomto případě popsal pořekadlem „štěstí přeje připraveným“. Samotný klíč k výstavbě všech těchto staveb spočívá právě v této rychlé přípravě. Cílem je se dostat do takové fáze, která bude co nejblíže stavebnímu povolení a vedle toho se paralelně vypořádat s EIA. Kroky, které by obvykle následovaly až po posuzování vlivu stavby na životní prostředí, tak děláme současně s tím. Mohu to opět názorně ukázat na příkladu obchvatu Chrudimi. V současnosti bude probíhat proces výkupu pozemků a nebude se čekat až na stanovisko EIA, což není zcela běžné. Dalším příkladem jsou první dva úseky D35. Teď bychom vlastně měli vše ostatní zastavit a nejdříve se věnovat EIA. Až potom bychom měli provést archeologické průzkumy. Nicméně jsme se rozhodli jít do určitého rizika a tyto dva procesy chystáme souběžně.
Kdy by mohla začít stavba klíčových tahů (D35, obchvat Chrudimi aj.), pokud se podaří harmonogramy dodržet a naopak pokud se bude muset EIA prakticky opakovat?
Pokud se povede dodržet veškeré harmonogramy, tak pevně věřím, že výstavba D35 by mohla začít v druhé polovině roku 2017, u chrudimského obchvatu počítáme s jarem 2018. Nicméně kvůli EIA můžeme důvodně předpokládat, že může dojít k půlročnímu zpoždění, v horším případě možná i ročnímu. To by u těchto staveb znamenalo, že začátek výstavby se posune do roku 2018. Bohužel tento proces nikdo z nás neovlivní, protože zákon umožňuje se nesouhlasně vyjádřit k dokumentaci a následné vypořádání s vyjádřením může tento proces výrazně zdržet.
Jak se daří v Pardubickém kraji vykupovat pozemky?
Obecně se je daří vykupovat dobře. Jsem rád, že ŘSD usnadňuje práci novela zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, které jsem autorem, a jež vstoupí v účinnost počátkem května tohoto roku. Její hlavní přínos spočívá v pevném sjednocení výkupních cen na osminásobek ceny určené znalcem. Majitelé pozemků díky tomu nespekulují o ceně, protože přesně ví, jakou sumu za pozemky obdrží. Osobně jsem si tuto skutečnost nedávno ověřil i v praxi při setkání se správcem Parishových lesů v Žamberku. V terénu se občas setkávám i s výtkami vůči procesním chybám ze strany ŘSD. Jedná se například o chyby ve smlouvách nebo v zanesení do katastru. Obecně mám pro ŘSD pochopení, protože majitelů je skutečně hodně. Vždyť jen na prvních dvou úsecích D35 bylo téměř 1 400 majitelů. Nicméně budu se zasazovat o to, aby pardubická správa ŘSD přistupovala s trpělivostí a individuálně ke každému, protože se často jedná o rodinné majetky.