KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Kraj doplatil firmě 14 milionů Kč za stavbu mostu ve Studénce

Kraj doplatil firmě 14 milionů Kč za stavbu mostu ve Studénce

Publikováno: 18.8.2010, Aktualizováno: 20.8.2010 10:45
Rubrika: Mosty, 2010

Moravskoslezští radní se rozhodli doplatit firmě ODS - Dopravní stavby Ostrava 14,3 milionu korun za stavbu nového mostu ve Studénce na Novojičínsku. Odborníci to hodnotí jako problematické. Původní most před dvěma roky spadl přímo před přijíždějící mezinárodní rychlík, když jej firma rekonstruovala. Způsobilo to jedno z největších železničních neštěstí v zemi za poslední léta, při němž zahynulo osm lidí a dalších asi devět desítek bylo zraněno.

Radní vysvětlují doplacení 14,3 milionu korun firmě tím, že zcela nový most má vyšší hodnotu, než by měl původní pouze zrekonstruovaný, kdyby nespadl. Rozhodli o tom na svém zasedání v červenci. ČTK to potvrdila mluvčí krajského úřadu Šárka Vlčková.

Někteří stavební odborníci nechápou, proč se kraj rozhodl peníze doplatit. Podle nich bylo věcí stavební firmy uvést most takzvaně do původního stavu.

Po tragédii ve Studénce se velmi diskutovalo o tom, jestli má most znovu firma ODS - Dopravní stavby Ostrava vůbec stavět. Předcházející představitelé Moravskoslezského kraje v čele s hejtmanem Evženem Tošenovským (ODS) se nakonec přiklonili k této variantě, protože podle nich to byla nejrychlejší cesta, jak vybudovat potřebný nový most.

S nimi se pak stavební firma dohodla na tom, že po dokončení úplně nového mostu budou jednat o narovnání. Současní krajští radní v čele s hejtmanem Jaroslavem Palasem (ČSSD) nakonec rozhodli, že jí doplatí hodnotu zcela nového mostu. Ta je nyní podle posudku 46,2 milionu korun. Hodnota původního zrekonstruovaného mostu by byla 31,9 milionu korun. Kraj se proto rozhodl firmě zaplatit rozdíl - 14,3 milionu korun.

Původně měl Moravskoslezský kraj uhradit firmě ODS - Dopravní stavby Ostrava za rekonstrukci mostu, pokud by nespadl, 26,3 milionu korun. Pádem mostu se však celá věc ještě zkomplikovala. Firmě začalo nabíhat penále za nedodržení termínu rekonstrukce. Za každý den téměř 66.000 korun, celkem jde o sumu 19,7 milionu korun. Přestože to podle některých stavebních odborníků nevypadalo vůbec ekonomicky, pustila se firma do stavby úplně nového mostu.

Radní vůči firmě téměř dvacetimilionové penále uplatnili. Firmě tak snížili původní fakturovanou částku 26,3 milionu korun za rekonstrukci mostu na 6,6 milionu korun. Moravskoslezský kraj proto nakonec zaplatil firmě se sumou za vyšší hodnotu mostu celkem 20,9 milionu Kč.

Podle některých stavebních odborníků tak firma vyvázla z problémů velmi dobře. Člověk, který je seznámen s celou záležitostí, ČTK řekl, že nechápe, proč kraj přistoupil na jednání o uhrazení částky za navýšení hodnoty mostu. "Firma, které most spadl, ho měla prostě uvést do původního stavu. To, že ho zhodnotila, nemuselo kraj vůbec zajímat," upozornil.

Kvůli pádu mostu stane před souden celkem deset lidí, kteří se podíleli na jeho opravě. Zatím není jasné, kdy začne hlavní líčení. Kvůli obecnému ohrožení jim hrozí až desetiletý trest vězení.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (124x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice