KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Seriály    Silniční okruh kolem Prahy    Jižní část Pražského okruhu otevřena!

Jižní část Pražského okruhu otevřena!

Publikováno: 20.9.2010
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy, 2010

Dnes, 20. září 2010, byla slavnostně otevřena jihozápadní část Silničního okruhu kolem Prahy. Stalo se tak u lochkovského tunelu na nově vybudované části R1, za účasti prezidenta České republiky Václava Klause, ministra dopravy Víta Bárty, primátora hlavního města Prahy Pavla Béma a dalších význačných osobností, zástupců investora, zhotovitelů, odborné veřejnosti a médií. Při této akci časopis SILNICE ŽELEZNICE samozřejmě nemohl chybět.

Nový úsek pražského okruhu navazuje u Slivence na již provozovanou část okruhu Slivenec – Ruzyně, čímž budou komunikace dálničního typu spojeny dálnice D1 (směr Brno), rychlostní silnice R4 (směr Strakonice), dálnice D5 (směr Plzeň), rychlostní silnice R6 (směr Karlovy Vary) a rychlostní silnice R7 (směr Chomutov).

„V minulých hodinách jsem musel řešit, zda tuto stavbu vůbec otevřít či nikoliv: důvodem jsou tři nedokonale těsnící svary na jednom z dálničních mostů. Věřím profesorům z Českého vysokého učení technického v Praze, že a s netrpělivostí budu očekávat jak kontrolní zprávy, tak expertizu Technické univerzity v rakouském Insbrucku,“ řekl ministr dopravy ČR Vít Bárta.
Další důležitou zvláštností, kterou je zapotřebí zmínit při otevírání tohoto zásadního úseku, je to, že se jedná o jeden z nejdražších úseků, který je v současné době otevírán. Mám na mysli více než 20 miliard na 23 kilometrů… Je mi velkou ctí, že nakonec přes všechny tyto otázky mám možnost otevřít za přítomnosti hlavy státu tuto významnou komunikační tepnu, a doufám, že v následujících letech budeme otevírat více a levněji,“ dokončil Vít Bárta.

„Dnešní den je pro mne skutečně zadostiučiněním: Praha dostává nádherný dárek 23 kilometrů součástí základní městské dopravní infrastruktury. Ale víme, že to nestačí, je třeba dokončit další kilometry okružních komunikací kolem Prahy. A dokončit systém jako celek včetně vnitřních městských okruhů. Praha je totiž jedním z posledních velkých metropolí, které nemá dokončen nadřazený dopravní skelet. Nyní jsme udělali další krůček k vyspělé dopravní infrastruktuře české metropole,“ sdělil pražský primátor Pavel Bém.

„Chtěl bych poděkovat zejména za to, že tato obrovská stavba vznikla. Všichni jsme ji potřebovali, nejen my, Pražané, ale i ti, kteří Prahou projíždějí. Je dobře, že je již dokončená, že ji pan ministr ještě nestačil zarazit,“ řekl na adresu nově otevřené části pražského okruhu Václav Klaus, prezident České republiky.

„Jako ekonom musím říci, že je dobře, že se nyní začalo uvažovat o tom, kolik stojí kilometr či metr dálnice. Pootočení pozornosti tímto směrem, jestli to nebylo možné udělat jednodušeji a laciněji, je dobré. Myslím, že by se hlavně mělo poděkovat těm, kteří tady pracovali, a kteří odvedli obrovský kus práce,“ dodal Václav Klaus.

Tato jižní část se skládá ze tří novostaveb v délce 23 km a z jedné rekonstrukce vůbec první stavby celého okruhu z roku 1983 délky 7 km. Dohromady se jedná o 30 nových km mezi dálnicemi D1 na Brno a D5 na Plzeň.

„Mimo dopravních přínosů v Praze se jedná o dokončení dálničního propojení napříč Evropu,“ řekl generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Nový úsek příznivě ovlivní dnes neúnosnou dopravní situaci nejen v jižní části hlavního města, protože urychlí provoz a značně uleví od tranzitního provozu Jižní spojce a Barrandovské spojce, ale v celém středočeském regionu.

„Jako velmi problematické vidím propojení D1 s D11, kde se kamiony budou vracet přes Prahu. Dobudování této části by mělo mít dle mého názoru prioritu. Další částí, která by měla mít, myslím, rovněž prioritu, je dobudování suchdolské části, tedy propojení současné R7 s D8. To pomůže nejen tranzitu, ale i dopravě v Praze. Ovšem, stále zde ještě není ukončena příprava, to znamená, že to bude ještě nějaký čas trvat... Potom ještě zůstává propojit současnou R10 s D8. V současnosti však město buduje spojku, která po určitou dobu vnější Pražský okruh nahradí,“ sdělil časopisu SILNICE ŽELEZNICE exministr dopravy ČR Gustav Slamečka.

A dále pokračoval: „Časově si netroufám odhadnout termíny dokončení dalších úseků, protože jednak nejsou ještě ani dokončené přípravy, to je jedna věc a druhá věc je to, že se investičně uvažuje o tom, že tyto projekty budou stavěné s pomocí financování soukromého sektoru, tak zvanými PPP projekty. Ale to jsme opravdu ještě úplně na začátku.

„Předpokládám, co se týká pozemků a přípravných prací, že náklady budou zřejmě podobné jako u této části stavby. Co se týká výstavby, tam bude záviset na parametrech výstavb,y a my dnes hodnotíme projekty zejména z toho pohledu, zda není možné je nějakým způsobem „zlevnit“. Je však třeba říci, že vždy to jistým způsobem sníží úroveň komfortu cestujících, protože pokud bude dálnice užší, méně „vybavená“, tak se to svým způsobem komfortu jízdy dotkne,“ uzavřel Gustav Slamečka.

Na pražském okruhu je spuštěn také nový telematický systém řízení provozu, který přenáší do provozu aktuální dopravní informace či reguluje maximální povolenou rychlost a tím plynulost dopravy.

Základní údaje o otevřeném úseku

  • jízda mezi brněnskou D1 a plzeňskou D5 trvá 19 minut
  • nový úsek převezme až 70 000 vozidel za 24hod.
  • 23 km novostavby Slivenec-Lahovice-Vestec-MOdletice
  • komplexní rekonstrukce 7 km dlouhého úseku Třebonice-Slivenec
  • 2,3 km dlouhá estakáda přes Berounku a Vltavu (nejdelší most v ČR)
  • 1,7 km dlouhý tunel Lochkov
  • 1,9 km dlouhý tunel Cholupice
  • 425 m dlouhý most přes Lochkovské údolí ve výšce 65 m nad údolím
  • moderní liniové řízení dopravy
  • dvě rozsáhlá mimoúrovňová křížení: u Modletic (D1) a Zbraslavi

Financování staveb jihozápadní části Pražského okruhu
Stavby pražského okruhu 512 D1 – Vestec a 513 Lahovice – Slivenec jsou navrženy ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Fondu soudržnosti, v rámci Operačního programu Doprava. O nenávratný příspěvek Evropské unie je požádáno v rámci priority 2 v oblasti podpory „Výstavba a modernizace dálniční a silniční sítě TEN-T.“

Stavba 514 Lahovice – Slivenec je spolufinancována Evropskou unií z prostředků Fondu soudržnosti v rámci programovacího období 2004-2006. Příspěvek EU poskytnutý ve formě nenávratné pomoci činí podle Rozhodnutí EK 77 550 300 EUR (1 976 223 535 Kč), což představuje 30 % uznatelných nákladů projektu.

Celkové náklady na výstavbu všech tří novostaveb činí 18,3 miliardy korun bez daně.

S využitím informací ŘSD ČR
Foto: Josef Douda

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Je dobře, že stavba je již dokončena. Že ji pan ministr ještě nestačil zarazit - řekl Václav Klaus, prezident ČR.Moderátorem slavnostního otevření byl herec Jan Čenský. Na snímku s prezidentem Václavem Klausem.Slavnostní akce se zúčastnilo mnoho význačných hostí. Také projektant VPÚ Deco Praha Ing. Václav Mach (na snímku uprostřed ve světlém kabátě).Jako pohoštění byla připravena čočka na kyselo a sodovka.Prezident České republiky, Václav Klaus.Účast na slavnostním otevření byla veliká.Václav Klaus a Vít Bárta.Vít Bárta, ministr dopravy ČR.Vít Bárta, ministr dopravy ČR.Zleva: Pavel Bém, primátor hl. m. Prahy, Václav Klaus, prezident ČR a Vít Bárta, ministr dopravy ČR.Ředitel SFDI, Gustav Slamečka (exministr dopravy ČR) v rozhovoru s Ludmilou Doudovou šéfredaktorkou časopisu Silnice Železnice.Slavnostní přestřižení pásky.Hlava státu v obležení novinářů.Tomáš Rotter z ČVUT, autor jednoho z posudku mostu přes Lochkovské údolí, hovoří s Ludmilou Doudovou, šéfredaktorkou časopisu Silnice Železnice.Při slavnostním otevírání  JZ části stavby pražského okruhu bylo opravdu živo.Slavnostní otevření JZ části Pražského okruhu.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové trendy v kombinované dopravěNové trendy v kombinované dopravě (90x)
Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKO...
Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (58x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (56x)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...

NEJlépe hodnocené související články

Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (5 b.)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...
Starostové žádají ministra o posunutí Pražského okruhu (5 b.)
Kvůli hluku a exhalacím chce 11 starostů z Prahy a středních Čech upravit východní část Pražského okruhu. V dopise adres...
Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice